افتتاح 30 طرح برق منطقه‌ای در هرمزگان طی دهه فجر
بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: همزمان با بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی 30 طرح برق منطقه‌ای با اعتبار 102 میلیارد تومان در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد.

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای این استان، 4 پست انتقال با اعتبار 26 میلیارد تومان، 13 پست فوق توزیع با اعتبار 20 میلیارد تومان، دو خط انتقال نیرو با اعتبار11 میلیارد تومان، 11 خط فوق توزیع با اعتبار 35 میلیارد تومان، 4 خط انتقال به طول 320 کیلومتر مدار و 21 خط فوق توزیع به طول 865 کیلومتر را از جمله طرح‌هایی دانست که در این ایام افتتاح می‌شوند.
وی با بیان اینکه ۷ پست انتقال به ظرفیت ۲۶۸۶ مگاوات و ۳۰ دستگاه پست فوق توزیع به ظرفیت ۱۱۹۷ مگاوات که معادل ۳۰‌درصد پست‌های استان است طی برنامه چهارم توسعه ساخته شده‌اند، گفت: صنعت برق استان هرمزگان همگام با توسعه استان و با عنایت وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های کلانی انجام داده به طوری که در ۳ سال گذشته ۳۳۰ میلیارد تومان طرح برق در استان به بهره‌برداری رسیده است.
پیشاهنگ افزود: این اقدامات برای تامین برق مطمئن و پایدار و کاهش خاموشی‌ها صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه مصرف برق در تابستان گذشته ۱۷۵۰ مگاوات بوده است؛ افزود: این رقم نشان‌دهنده افزایش مصرف برق به میزان ۸‌درصد نسبت به سال گذشته است، ولی با توجه به پیش بینی رشد ۱۱‌درصدی، ۴‌درصد کاهش رشد مصرف را در استان داشتیم.
پیشاهنگ در ادامه با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مصرف برق در استان تا سال 95، چهار برابر خواهد شد، گفت: ساخت نیروگاه‌هایی در نقاط مختلف استان در دستور کار قرار گرفته که یک نیروگاه دولتی و مابقی نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شوند. وی با اشاره به ساخت پست گنو گفت: پست 430 کیلوولت گنو که عملیات اجرایی آن سال گذشته آغاز شد ارتباطی بین نیروگاه خلیج‌فارس و منطقه ویژه صنعتی خلیج‌فارس محسوب می‌شود و شاهراه تولیدی برق استان را به استان‌های کرمان، یزد، فارس و... وصل می‌کند.
پیشاهنگ خاطرنشان کرد: این پست که از عظیم‌ترین پست‌های کشور به لحاظ حجم تاسیسات و قدرت نصب شده است با پیشرفته‌ترین سیستم‌های جهانی طراحی و ساخته شده و با اعتبار ۴۳ میلیارد تومان تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: صنعت برق در استان هرمزگان کارنامه درخشانی طی 30 سال گذشته از خود بر جای گذاشته است.
ارجمند افزود: در سال ۵۷ به لحاظ تولید انرژی با دارا بودن واحدهای پراکنده دیزلی ظرفیت تولید برق استان ۱۰۰ مگاوات بود و یکی از بزرگترین دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخت دو نیروگاه بزرگ بخار با ظرفیت ۱۲۸۰ مگاوات و نیروگاه گازی خلیج‌فارس با ظرفیت ۹۹۰ مگاوات است به طوری که با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها ظرفیت تولید نیروگاه‌های استان به ۲۳۷۲ مگاوات رسیده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال 57 فقط 4 پست فوق توزیع با ظرفیت 270 مگاوات در استان وجود داشت که با نصب
۱۰۲ دستگاه پست انتقال و فوق توزیع به ظرفیت ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات طی سال‌های پس از انقلاب رسیده است، گفت: در این زمینه رشد ۴۶۰۰‌درصدی را شاهد بوده‌ایم.
ارجمند گفت: همچنین طول خطوط شبکه توزیع و فشار ضعیف قبل از انقلاب 168 کیلومتر بوده است که در حال حاضر با رشد 1000‌درصدی به 18300 کیلومتر رسیده است.
ارجمند تعداد مشترکان برق را در ابتدای انقلاب ۲۸ هزار مشترک دانست که هم اکنون با رشد ۱۲۳۹‌درصدی به ۳۸۰ هزار مشترک رسیده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین در ابتدای انقلاب در استان چاه برقدار وجود نداشت این در حالی است که اکنون با رشد ۳۴۰۰‌درصدی،۳۴۰۰ چاه برقدار در استان داریم که عمدتا کشاورزی هستند.
ارجمند در ادامه گفت: شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان ساخت یک نیروگاه دولتی و دو نیروگاه خصوصی، همچنین 66 طرح پست و خط انتقال و فوق توزیع را دست اجرا دارد که شامل 45 طرح پست با ظرفیت مجموعا 7 هزار مگاوات و اعتبار 418 میلیارد تومان و 21 طرح خط انتقال و فوق توزیع در مجموع با 1570 کیلومتر با اعتبار 117 میلیارد تومان است.