گروه استان‌ها- شهردار قم خواستار حمایت بیشتر دولت از سیستم حمل‌ونقل عمومی کلان شهرها شد.

وی در هفدهمین نشست ادواری معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان شهرهای کشور گفت: به منظور هدایت، برنامه‌ریزی، تامین بودجه و اعتبارات لازم در زمینه حمل‌ونقل عمومی باید معاونت مستقل حمل‌ونقل در وزارت کشور تشکیل شود.

محسن عابدینی‌پور با اشاره به اینکه قانون حمل‌ونقل عمومی و مدیریت سوخت، دولت را مکلف به سرمایه‌گذاری و اختصاص ۱۰‌هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری کرده است، افزود: در حالی که ۹۰‌درصد سفرهای روزانه مردم از طریق سیستم حمل‌ونقل درون شهری انجام می‌گیرد ولی سهم در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری تنها ۴۰‌درصد است و ۶۰درصد مابقی نیز برای سفرهای برون شهری توسط دولت معین و مشخص شده که هیچ توازنی در توزیع منابع و امکانات وجود ندارد.

شهردار قم افزود: دولت برای ۱۰‌درصد سفرهای روزانه برون شهری یک وزارتخانه مستقل با تشکیلات خاص درنظر گرفته، لیکن برای ۹۰‌درصد مابقی تنها یک معاونت فنی در وزارت کشور و با حجم کاری سنگین برای حمل‌ونقل درون شهری اختصاص داده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۵‌میلیون زائر به شهر قم وارد می‌شوند، خواستار حمایت بیشتر دولت و مسوولان از طرح‌های عمرانی و رفع مشکلات ترافیکی این شهر شد. وی افزود: ناوگان حمل‌ونقل شهر قم به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد لیکن هم‌اکنون کمتر از یک سوم این رقم را در اختیار داریم.

در ادامه این نشست معاون دبیرخانه کلانشهرهای کشور نیز با اشاره به بحث مدیریت واحد شهری در کلانشهرها خاطر نشان کرد: دولت باید از محل بودجه‌های عمومی، یارانه‌های بیشتری را به ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد.

سید جعفر موسوی گفت: در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور، دولت تصدی برخی از امور را به شهرداری‌ها واگذار کرده اما تاکنون عملا اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. وی افزود: شهرداری‌ها در امور حمل‌ونقل باید با تهیه دستورالعمل‌های جامع و کارشناسی شده، نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

در ادامه این نشست معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم به وضعیت خاص و منحصر ‌به‌فرد شهر قم اشاره کرد و گفت: قم شاهراه ۱۷ استان است که سالانه پذیرای بیش از ۱۵‌میلیون زائر و مسافر می‌باشد که می‌طلبد نگاه به ترافیک و حمل‌ونقل در این شهر چندین برابر دیگر شهرها باشد. محسن صابری با اشاره به اینکه بخش عظیمی از ناوگان حمل‌ونقل شهر قم عملا در خدمت زائران است افزود: طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم بعد از پیگیری‌های فراوان و بعد از گذشت ۴ سال، سرانجام به تصویب رسید و مطالعات امکان‌سنجی قطار شهری در دو خط ۱ به اتمام رسیده است.