اجرای یک‌هزار کیلومتر خط راه‌آهن در چهار سال

قطعه اول راه‌آهن شیراز - بوشهر به پیمانکار واگذار شده و تا پایان سال اکثر قطعات این طرح از طریق مناقصه واگذار می‌شود شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: وزیر راه و ترابری گفت: طی چهار سال گذشته یک‌هزار کیلومتر خط راه‌آهن در سطح کشور اجرا و آماده بهره‌برداری شده است.

حمید بهبهانی در مراسم کلنگ‌زنی طرح راه‌آهن شیراز به بوشهر در منطقه بند امیر شیراز افزود: خط اصفهان به شیراز، نظامیه به میاندشت، خرمشهر به شلمچه و... از جمله طرح‌های در حال اجرا بوده که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح و بهره‌برداری از این میزان خط راه‌آهن، آمار خطوط قطار کشور به ۱۱هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: تا قبل از انقلاب در سطح کشور فقط چهار‌هزار و ۵۰۰کیلومتر خط راه‌آهن وجود داشت، اما پس از انقلاب حدود پنج‌هزار کیلومتر راه‌آهن نیز ساخته شد.

وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه همان چهار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن قبل از انقلاب نیز فرسوده شده و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، عنوان کرد: در میان تعریف طرح‌های جدید برخی از طرح‌های قدیمی‌و کهن نیز وجود داشته که عملیات اجرایی آن سال‌ها به طول انجامیده که وزارت راه و ترابری در حوزه کاری خود این طرح‌ها را نیز مد توجه قرار داده است.

بهبهانی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که طی مدت اخیر در وزارت راه انجام شده بحث تاسیس معاونت راه روستایی بوده است، عنوان کرد: دولت به منظور تحقق شعار عدالت محورانه خود در حوزه راه‌های روستا نیز وارد شده و به این بخش نیز توجه خاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه طی این مدت سهم روستاییان از جاده‌ها بیشتر شده است، افزود: در حال حاضر در سطح کشور غیر از راه‌های روستایی ۸۰‌هزار کیلومتر راه آسفالته داریم در حالی که سهم روستاییان از راه‌ها ۱۳۰هزار کیلومتر بوده که ۵/۱برابر راه‌های غیرروستایی محسوب می‌شود.

وزیر راه خاطرنشان کرد: بر این اساس آسفالت راه‌های روستایی را تا مناطق با جمعیت ۱۰۰خانوار انجام خواهیم داد و به ترتیب تمام راه‌های روستایی را آسفالت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده مطالعات ساخت راه‌آهن گلگهر به شیراز نیز آغاز می‌شود و امیدواریم با تحقق این طرح و سایر طرح‌های راه‌آهن، استان فارس و شهر شیراز به حد مناسبی از توسعه یافتگی در حوزه اقتصاد و راه دست یابد.

محمدرضا رضازاده، استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر قطعه اول طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر از طرف شیراز به پیمانکار واگذار شده و تا پایان سال سعی می‌کنیم اکثر قطعات این طرح را از طریق منقاصه به پیمانکاران واگذار کنیم.

وی افزود: این طرح تکمیل‌کننده راه‌آهن اصفهان به شیراز بوده که استان فارس را به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر به مراتب دشوار‌تر از طرح اصفهان به شیراز است، یادآور شد: در طرح اصفهان ۹پل بزرگ اجرا شد در حالی که در طرح شیراز به بوشهر ۲۵پل بزرگ دیده شده، همچنین طول بزرگترین پل راه‌آهن اصفهان به شیراز ۴۸۵ متر بوده، اما در طرح شیراز به بوشهر پل ۷۰۰متری نیز دیده شده است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه حجم خاکبرداری و خاکریزی راه‌آهن شیراز به بوشهر نیز به اندازه چند سد بزرگ خواهد بود، افزود: در راه‌آهن اصفهان به شیراز ۱۳کیلومتر تونل ایجاد شده که در طرح شیراز به بوشهر این میزان به ۲۲کیلومتر نیز می‌رسد.

رضا‌زاده با اشاره به اینکه امروز برای مردم استان فارس یک روز به یاد ماندنی خواهد بود، افزود: با اجرای طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه و بهره‌برداری از آن استان فارس در بخش‌های مختلف بازرگانی، اقتصادی و... به سطح مناسبی از توسعه و رشد دست خواهد یافت. محمد حسین ذوالانوار، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در ادامه مراسم گفت: با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه یک رگ حیاتی به فارس و مناطق جنوبی وصل شده و اقتصاد این مناطق را رونق دوباره می‌دهد.

وی عنوان کرد: این طرح این توانایی را دارد که بارها و محموله‌ها را از دریای خلیج فارس به مرکز کشور و از مرکز کشور به دریا منتقل کند و این امر کمک بسیاری در رونق اقتصادی مناطق مختلف جنوبی ایران خواهد داشت.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه و ترابری نیز در این مراسم گفت: راه‌آهن شیراز - بوشهر به طول ۶۴۷ کیلومتر و با هزینه ای بیش از هشت‌هزار میلیارد ریال در ۱۸ قطعه انجام خواهد شد.

حسین تهرانی افزود: بر اساس مذاکره‌های انجام شده ۵۰‌درصد از عملیات زیرسازی این طرح توسط وزارت راه و ترابری و ۵۰‌درصد توسط وزارت نفت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: کل عملیات ریل‌گذاری این مسیر توسط وزارت راه و ترابری انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و ترابری گفت: از ۱۸ قطعه این مسیر سه قطعه به مرحله اجرا رسیده که دو قطعه در استان بوشهر و یک قطعه در فارس است و پیش‌بینی می شود تا پایان سال سایر قطعه‌ها‌ی باقیمانده هم به پیمانکار واگذار شود.

تهرانی ادامه داد: برای اجرای این طرح نیاز به ۳۵‌میلیون مترمکعب خاکریزی و ۴۱‌میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری، حفر ۲۲ کیلومتر تونل و ساخت ۲۵ پل بزرگ است که بزرگ‌ترین پل ۷۰۰متر طول دارد.

بر اساس این گزارش این خط آهن با عبور از کنار دریاچه مهارلو و جنوب شرقی شیراز، فیروزآباد و اهرم را پشت سر گذاشته و در منطقه اهرم به دو شاخه تقسیم خواهد شد که یکی به بوشهر و دیگری به عسلویه متصل می‌شود.