بندرعباس - خبرنگاردنیای اقتصاد: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: با تبدیل شدن منطقه ویژه به قطب فولاد کشور، در قالب برنامه میان مدت سالانه ۲/۳میلیون تن و در برنامه بلندمدت ۱۰‌میلیون تن فولاد تولید می‌شود.

بهمن عیاررضایی در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه قرقیزستان از منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس اظهار کرد: این منطقه با دارا بودن زیرساخت‌های مهم از قبیل آب شیرین‌کن، اسکله شش‌میلیون تنی تخلیه و بارگیری مواد معدنی، وجود دو خط راه‌آهن سراسری، عبور جاده ترانزیتی و نزدیکی به اسکله شهید رجایی و فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به عنوان بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در منطقه مطرح است.

ادنان کارابایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات بزرگ صورت گرفته در این منطقه، خواستار آشنایی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی قرقیزستان با فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ایران و در حاشیه خلیج‌فارس شد.

وی با بیان غنی بودن قرقیزستان از لحاظ معدنی، علاقه‌مندی کشورش برای همکاری در زمینه‌های هیدرولیکی، راه و ترابری، معدن، پالایشگاه و انرژی را با ایران اعلام کرد. کاربایف گفت: نزدیکترین، بهترین، امن‌ترین و به‌صرفه‌ترین نقطه برای انجام فعالیت‌های ورود، خروج و ترانزیت کالا برای کشور قرقیزستان، بندرعباس و منطقه ویژه خلیج‌فارس است. در پایان این دیدار، پیرو پروتکل مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان که در ۱۳ آبان بین وزیر بازرگانی ایران و وزیر اقتصاد و توسعه بازرگانی قرقیزستان منعقد شده بود، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت قرقیزستانی «باکار» و منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با موضوع اجاره زمینی در منطقه ویژه برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا‌های کشور قرقیزستان به دیگر کشورها امضا شد. این تفاهم‌نامه به صورت همکاری ۵۱درصد سرمایه‌گذاری ایرانی و ۴۹‌درصد سرمایه‌گذاری قرقیزستانی است و در آن، طرف قرقیزستانی متعهد شد ظرف مدت زمان تعیین شده مفاد تفاهم نامه را اجرا کند.