مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: شهردار مشهد گفت: براساس آمارهای موجود، برای اداره شهر مشهد طی ۴ سال، ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان پول نیاز است.

سید محمد پژمان، افزود: بودجه شهرداری مشهد در سال جاری با در نظر گرفتن کمک‌های دولتی به قطار شهری و اتوبوسرانی حدود ۶۷۰میلیارد تومان می‌شود که باید گفت این رقم‌ها ما را در ۴ سال آینده به سرمایه‌گذاری ۳هزارمیلیارد تومانی هم در شهر مشهد نمی‌رساند و لازم است برای رسیدن به نقطه مطلوب، فکری اساسی کرد. وی با تاکید براینکه بودجه فعلی، شهرداری را روی مرز حداقلی نگه می‌دارد، تا وضع جاری شهر حفظ شود، گفت: سالم، سبز و تمیز نگه داشتن شهر مستلزم هزینه‌ای سنگین است به گونه‌ای که مجموع هزینه‌های جاری حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد به ۱۵۰‌میلیارد تومان در سال می‌رسد که از این مبلغ نیز حدود ۴۷‌میلیارد تومان تنها برای دو فصل جمع‌آوری زباله و نظافت شهر هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسبه و اصناف بیشترین نفع را از حضور میلیون‌ها زائر در مشهد می‌برند در حالی که در این بین، تمام هزینه‌های این افراد برعهده شهرداری است، گفت: براساس آمار سال گذشته، ۱۲۰‌هزار واحد صنفی شهر مشهد تنها ۳/۱‌میلیارد تومان به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کرده‌اند. وی افزود: سهم در نظر گرفته شده کسبه برای تامین هزینه‌های سالانه شهرداری ۴۵‌میلیارد تومان است در حالی که اصناف کمتر از یک در صد کل منابع در آمدی شهرداری مشهد را تامین می‌کنند و این مبلغ در گذشته ۲۵‌درصد بوده و امروز هم باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که اصناف به عنوان قطب مهم اقتصادی شهر، در تامین یک سوم هزینه‌های خدمات شهری و اداره شهر مشارکت کنند. وی سرانه هزینه‌های خدمات شهری هر مشهدی را در سال ۱۵۰‌هزار تومان دانسته و گفت: این درحالی است که طی سال گذشته مجموع پولی که از حدود ۵۰۰‌هزار خانوار مشهدی در قالب عوارض نوسازی و عمران شهری دریافت کردیم، ۵‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بوده است که با اضافه کردن ۳/۱‌میلیارد تومان عوارض اصناف، رقمی حدود ۵/۶‌میلیارد تومان بوده که حتی ۵/۱‌درصد در آمدهای شهرداری هم نمی‌شود.