نخستین نیروگاه برقی بیوگاز کشور در مشهد ایجاد می‌شود

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد گفت: تا پایان سال جاری نخستین نیروگاه برقی بیوگازسوز کشور در مشهد ایجاد می‌شود.

علی نجفی افزود: این نیروگاه علاوه بر تولید انرژی، درآمدزایی و کاهش آلودگی محیط‌زیست، می‌تواند بر اساس معاهده زیست‌محیطی کیوتوگ برای شهر مشهد ارزآوری داشته باشد.

وی قابلیت تولید برق این نیروگاه را ۹۰۰کیلووات برق دانست و افزود: ساعتی ۶۶مترمکعب گاز از زباله‌‌‌‌‌های دفن شده، کمپوست و پودر کود کمپوست گرانولد برای تولید ۹۰۰کیلووات برق حاصل می‌‌‌‌شود، اما در مرحله نخست بهره‌برداری، این نیروگاه قادر به تولید ۶۰۰ کیلووات برق است.

وی با بیان این که ساخت این نیروگاه از پارسال بر اساس مطالعات وزارت نیرو و سازمان انرژی‌‌‌‌های نو شروع شده، افزود: در مراحل بعد، از تمام ظرفیت این نیروگاه برای تولید ۹۰۰کیلووات برق استفاده می‌شود.

نجفی گفت: بر اساس این مطالعات برای نخستین‌بار تولید برق با گاز حاصله از زباله‌‌‌‌‌های دفن شده و پودر کمپوست در مشهد انجام می‌گیرد.

وی درباره مراحل ساخت این نیروگاه گفت: ۵۰درصد تجهیزات نیروگاه نصب شده و ۵۰درصد تجهیزات باقیمانده نیز در حال ترخیص از گمرک است.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد با اشاره به غفلت از طبیعت در جوامع کنونی اظهار کرد: در جوامع عقب‌افتاده از طبیعت غفلت می‌‌‌‌شود و نگاه صرف بهره‌بردارانه و ابزاری به آن وجود دارد که غفلت از آن پیامد‌‌‌‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌‌‌‌های انجام شده توسط سازمان بازیافت شهرداری مشهد، بیشترین درصد تفکیک زباله از مبدا در کشور را در شهر مشهد دانست و گفت: ۶/۵تا هفت درصد زباله‌‌‌‌‌های مشهد در مبدا تفکیک می‌شود.

نجفی با مهم دانستن چرخه بعد از تفکیک زباله افزود: چرخه بعدی تفکیک زباله که بازیافت زباله به کالا‌‌‌‌های بازیافتی است با ارائه سیستمی‌ ‌‌‌تعریف شده است.

وی گفت: از طریق مرحله بازیافت، کالاهایی از ظروف آب معدنی، کاغذ، پلاستیک و پت بازتولید می‌شود.

نجفی با اشاره به افزایش بازیافت زباله‌ها افزود: میزان بازیافت زباله‌‌‌‌‌‌‌های روزانه در مشهد از ۵۰۰ تا ۷۰۰کیلوگرم در سال گذشته به سه تن مواد بازیافتی در سال جاری افزایش یافته است.

وی با بیان این که بیشترین مواد بازیافتی شامل کاغذ و پلاستیک است گفت: هم اکنون ۲۰ایستگاه بازیافت زباله در مشهد وجود دارد که این تعداد تا پایان سال جاری به ۳۶ایستگاه می‌رسد.

نجفی همچنین میزان زباله تولیدی روزانه شهر مشهد را هزار و ۴۰۰تا هزار و ۷۰۰تن اعلام و بیان کرد: میزان تولید روزانه زباله در روز‌‌‌‌های پیک سال به دو هزار و ۴۰۰تن می‌رسد.

وی تفکیک‌کننده‌‌‌‌‌‌‌های غیرمجاز را چالش حوزه شهری مشهد دانست و گفت: این عده که به صورت غیرمجاز در سطح شهر فعالیت می‌کنند بهداشت و سلامت عمومی ‌‌‌‌و سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص افزود: در گذشته برخورد با این افراد انجام شد و با خودروهایی که بازیافت غیرمجاز انجام می‌دادند برخورد کردیم و نیروی انتظامی ‌‌‌‌و دادستانی همکاری خوبی برای جمع‌آوری این افراد با سازمان بازیافت انجام دادند.

وی گفت: به دلیل ارتزاق افرادی از این راه، مکانیزم و نظامنامه‌ای برای ساماندهی این افراد تعریف شد که مورد اقبال آنان قرار نگرفت.