گردشگری؛ صنعتی فراموش شده در استان مرکزی

شهرهای قدیمی و باستانی استان مرکزی به شهر ارواح تبدیل شده و شهرهای جدید آن نیز نمادی از شهری‌گری ندارند اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: از ۲۷منطقه گردشگری در استان مرکزی که در سفر هیات‌دولت به استان مصوب شد، تاکنون حتی یک نمونه هم اجرایی نشده است.

معاون عمرانی استاندار مرکزی در اولین نشست کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری که با هدف بررسی وضعیت صنعت گردشگری و چالش‌های موجود در آن در دادگستری استان تشکیل شده بود با بیان این مطلب گفت: ۸۵درصد موانع موجود در صنعت گردشگری استان از نوع نرم‌افزاری آن است که همین امر باعث شده استان مرکزی در تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ساله نسبت به رقم پیشرفت ۸درصدی اعلام شده عقب‌تر باشد.

هوشنگ بازوند موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران را قوانین تدوین شده اداری ندانست و اظهار کرد: ما قوانین راحت و سهل‌الوصول برای رسیدن به نتیجه داریم، اما آن‌چه این قوانین را مشکل کرده، تفسیرهایی است که مدیران روی قوانین دارند.

وی با اشاره به قانون الحاق بخشی از اختیارات دولت در منابع طبیعی و جهاد کشاورزی گفت: طبق این قانون این دستگاه‌ها باید اراضی خود را در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای اعطای رایگان به سرمایه‌گذاران قرار دهند، اما تاکنون در اجرای این قانون مهم در استان مرکزی حتی یک قدم برداشته نشده است.

بازوند اختصاص منابع بانکی در بخش بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین را تنها به مباحث صنعتی در استان مغایر با اهداف توسعه گردشگری دانست و گفت: در رویکرد جدید بانک‌ها که اعتبارات برای سرمایه‌های در گردش بنگاه‌های اقتصادی نیمه‌کاره تعلق می‌گیرد بانک‌ها خیلی راحت طرح‌های گردشگری را غیرتوجیه‌پذیر عنوان و رد می‌کنند که در این رابطه یک وفاق ملی نیاز است تا صنعت گردشگری اینگونه محروم و مظلوم واقع نشود.

وی با اشاره به بی‌توجهی به بخش خصوصی از ضرر مالی ۸۰۰میلیون تومانی تنها هتل ۵ستاره استان مرکزی، در اراک، خبر داد و گفت: این درحالی است که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌های جذب توریست، توسعه هتل و مهمان‌پذیرهای مناسب و در خور صنعت توریسم است.

حسین حسینی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز دراین نشست نبود مراکز تصمیم‌گیری،‌ ضوابط و کاغذ بازی‌های اداری، موانع در تسهیلات بانکی و مباحث مالیاتی را بزرگ‌ترین سد جذب سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در استان مرکزی دانست.

وی با بیان این مطلب گفت: بحث تغییر نگرش در این حوزه و به خصوص دیدگاه رییس قوه قضائیه و دستور برای تشکیل چنین جلساتی می‌تواند در بررسی بحث سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نقطه امیدی را در دل سرمایه‌گذاران و ایرانیان مقیم خارج از کشور در اطمینان بخشی و حمایت از سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی بر لزوم حمایت دولت و فرهنگ‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری تاکید کرد و افزود: باید روی شیوه برخورد مردم با جهانگردان نیز برنامه‌ریزی کرد.

حسینی طراحی منظر ورودی شهرها در استان مرکزی را به‌رغم فعالیت‌های انجام شده در خور و مناسب جذب توریست ندانست و گفت: فضای زیبا و چشم‌انداز ورودی شهرها و شیوه سرویس‌دهی حمل‌ونقل می‌تواند در بحث جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر باشد.

رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه وضعیت صنعت گردشگری استان مرکزی متناسب با پتانسیل‌های موجود در استان نیست، با اشاره به جاذبه‌‌های طبیعی، اماکن تاریخی و مشاهیر بزرگ استان از ضعیف بودن تبلیغات در این زمینه انتقاد کرد و گفت:‌ در حالی که صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین منابع مالی برای کشورهایی با پیشینه بسیار ضعیف تاریخی شده، اما این مهم در بسیاری نقاط کشور ما مظلوم واقع شده است.

محمدصادق مهدوی‌راد با بیان اینکه چهره‌های برجسته استان مرکزی از شهرت جهانی برخوردارند و می‌توانند مهم‌ترین زمینه جذب توریست خارجی و داخلی به استان شوند، تصریح کرد: انتظار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تنها از دولت نمی‌تواند ما را به چشم‌انداز ۲۰ساله که رونق صنعت گردشگری است، نزدیک کند. به این منظور لازم است با جذب سرمایه‌گذاران اقدامات اساسی برای توسعه صنعت گردشگری انجام شود.

وی بر رفع موانع موجود برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با هدف توسعه صنعت گردشگری در استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه استان مرکزی در زمینه استفاده از پتانسیل‌های بالای گردشگری خود از بسیاری از استان‌ها عقب‌تر است و شهرهای قدیمی و باستانی آن به شهر ارواح تبدیل شده و شهرهای جدیدش نیز نمادی از شهری‌گری ندارد که باید حتما در این خصوص فکر جدی شود.

رییس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: دستگاه قضایی از بخش جهانگردی حمایت می‌کند و هرکجا مشکل خاصی گزارش شود برای حل‌و‌فصل آن اقدام خواهد کرد.