ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیرانه به استان مازندران اختصاص یافت.

حسین باقری رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان مازندران که در محل مجتمع رفاهی و تفریحی وزارت کشور در ساری برگزار شد، گفت: اکنون با شکل‌‌گیری سازمان مدیریت بحران توجه به طرح‌های پیشگیری و توجه به تاسیسات زیربنایی در اولویت برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه تاکنون سالانه به مقدار یک سوم از اعتبارات عمرانی کشور صرف پرداخت خسارت غیرمترقبه کشور می‌شده است، گفت: اعتبار امسال سازمان مدیریت بحران کشور یک‌هزار و ۱۲۶میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه امسال پنج تا ۱۰درصد اعتبارات برای پرداخت خسارت است و مابقی برای اجرای طرح‌های پیشگیری است، تصریح کرد: در حال حاضر پرداخت حدود سه‌میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه به استان‌های کشور آغاز شده است. باقری با بیان اینکه در سفرهای استانی هیات دولت به دنبال افزایش اعتبارات پیشگیرانه استان‌ها برای جلوگیری از اثرات بلایای طبیعی هستیم، از اختصاص ۱۰۰میلیارد اعتبار پیشگیرانه به استان مازندران خبر داد و گفت: مسوولان ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه استان باید از هم‌اکنون برای تخصیص مناسب این اعتبار برنامه‌ریزی و پروژه پیشگیری تعریف کنند تا این اعتبار در دور دوم سفر هیات دولت به استان در اختیار ستاد بحران استان مازندران قرار گیرد. وی در ادامه گفت: سیل، آتش‌سوزی منابع طبیعی، برف، کولاک، توفان و همچنین یخ‌زدگی جاده‌ها از حوادث مهم استان‌های شمالی به خصوص مازندران است که موجب توجه ویژه سازمان مدیریت بحران کشور به این استان شده است.

باقری همچنین از اختصاص ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان اعتبار بلاعوض به واحدهای مسکونی که دچار خسارت توفان اخیر مازندران شده‌اند، خبر داد و گفت: این اعتبار با تایید ستاد بازسازی و حوادث استان برای تامین لوازم و تجهیزات معیشتی به خانواده‌های خسارت دیده پرداخت خواهد شد. وی در ادامه از اختصاص ۹میلیون برای تجدید بناهای مسکونی خسارت‌دیده توفان اخیر به شهرها و هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان به روستاهای مازندران خبر داد و گفت: سازمان بحران قسمتی از خسارات وارده به نهادهای دولتی را نیز پرداخت خواهد کرد.

استاندار مازندران نیز در این جلسه گفت: توفان اخیر با سرعت ۱۱۲کیلومتر در ساعت ۱۲۰میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرده است که تخریب افزون بر ۱۰هزار و ۴۴۷ واحد مسکونی از عمده‌ترین خسارت‌ها بوده است. سعید محمد کریمی با بیان اینکه با کمک دستگاه‌های نظامی و انتظامی با محوریت فرمانداران، اردوگاه قدس برای کمک‌رسانی به خسارت‌دیدگان ناشی از حوادث طبیعی در تمام شهرهای مازندران تجهیز خواهد شد، افزود: ۳۰درصد از آسیب‌دیدگان را اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد تشکیل می‌دهند که نیازمند نگاه ویژه رییس دولت و وزیر کشور در بخش حوادث غیرمترقبه به این استان هستند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به وجود اقلیم‌های متفاوت در استان احتمال اینکه هر فصل با حوادث غیرمترقبه مواجه شویم و خسارت زیادی به بار بیاید وجود دارد، گفت: اکنون همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوادث غیرمترقبه باید آمادگی کامل برای مقابله و پیشگیری داشته باشند. استاندار مازندران گفت: توفان اخیر ۳۴۰میلیارد ریال به بخش کشاورزی، ۹۰میلیارد ریال به واحدهای صنعتی خسارت وارد کرده است که برای ادامه فعالیت این واحدها نیاز به همکاری مساعدت مالی دولت است.