ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مصرف بی‌رویه انرژی در بخش ساختمان با حدود ۲/۳۷درصد از سهم کل انرژی کشور بیش از سایر بخش‌ها است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با بیان مطلب فوق افزود: اتلاف مقدار بسیار زیادی انرژی سالانه موجب از میان رفتن بخش عظیمی از سرمایه‌های کشور می‌شود. وی افزود: با نگاهی به آمار اتلاف انرژی در ایران به وضوح درمی‌یابیم مصرف بی رویه انرژی در بخش ساختمان حدود ۲/۳۷درصد و بیش از سایر بخش‌ها می‌باشد، اما متاسفانه به علت ارزانی انرژی در ایران هنوز نیاز به استفاده بهینه از انرژی در جامعه جا نیفتاده است.

تورج نائیچ‌پور، یکی از مهم‌ترین عوامل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ساخت ساختمان‌های پایدار را استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد عنوان کرد و افزود: با توجه به لرزه‌خیر بودن ایران سه عامل مهم سرمایه، نیروی انسانی و مصالح ساختمانی در ساخت ساختمان‌های بادوام و پایدار بسیار ضروری است.

وی گفت: بر اساس آمار منتشره موسسه استاندارد مقاوم‌سازی سازه‌ها در مقابل زلزله که به عنوان دغدغه اصلی کارشناسان بعد از زلزله بم مطرح شده به مرحله عمل نرسیده است؛ چراکه بدون به‌کارگیری مصالح ساختمانی مطلوب استانداردسازی و مقاوم‌سازی بناها امکان‌پذیر نبوده و نیست. وی تصریح کرد: بنا به خبری که چندی پیش از سوی مرکز تحقیقات مسکن در جراید منتشر شد، فولاد وارد شده به کشور فاقد استانداردهای بین‌المللی بوده است، به طوری که قابلیت به‌کارگیری در امر ساخت و ساز را ندارد اما با این وجود از آن در ساخت بناها استفاده می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران ادامه داد: موضوع بسیار مهم دیگر در صنعت ساختمان استان مازندران استفاده از بتنی است که در ساختار آن از سیمان، شن، ماسه و آب استفاده شده است که متاسفانه به دلیل استاندارد نبودن ماشین شن‌ و ماسه در استان این بتن‌ها بسیار پایین‌تر از حد استاندارد بوده و باعث هدر رفتن تقریبا یک سوم بتن تولیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین راهکار برای افزایش استانداردسازی مصالح ساختمانی، نظارت دستگاه‌های متولی و مسوول است، افزود: اگر دستگاه‌های نظارتی به نحو مطلوب و مستمر به کارگاه‌های تولیدی سرکشی کنند، قطعا کارفرمایان را به تولید مصالح ساختمانی استاندارد اجبار خواهد کرد.