ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: به منظور اجرای طرح آمایش صنعت و معدن، یکصد واحد صنعتی برای دریافت ۹۰۰میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به کارگروه صنعت و معدن استان مازندران معرفی شدند.

ولی‌ا... فرزانه، معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران و رییس کارگروه صنعت و معدن استان در پنجمین نشست این کارگروه با اعلام این مطلب افزود: به منظور اجرای طرح آمایش صنعت وزارت صنایع و معادن مبلغ ۹۰۰میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به استان ابلاغ شد. از این رو برای توزیع این اعتبارات کمیته‌های کارشناسی با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل و پس از جلسات کارشناسی ۸پارامتر برای توزیع بهینه اعتبارات تعیین شده است که بیش از یکصد واحد صنعتی مشمول این تسهیلات شده‌اند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح بانک‌های ملت و صنعت و معدن به عنوان بانک عامل انتخاب شده‌اند از بانک‌ها خواست، مدارک مورد نیاز خود را به سازمان صنایع و معادن و آنها نیز به دستگاه‌ها و تشکل‌ها ابلاغ کنند. وی افزود: توجیه فنی و اقتصادی نیاز یک واحد صنعتی به سرمایه در گردش بر عهده بانک است.

مهدی‌نژاد، رییس سازمان صنایع و معادن استان نیز در این جلسه سرعت و دقت را در انجام امور مهم‌ترین رکن اعلام کرد و گفت: آمایش صنعتی استان به چهار مقوله طرح‌های ایجادی، طرح‌های نیمه تمام، طرح‌های بازسازی و نوسازی و طرح‌های توسعه‌ای تقسیم می‌شود.

دبیر کارگروه صنعت و معدن استان دستیابی به توسعه متعادل با روش‌های متعادل کنونی را که دولت بار اصلی آن‌را بر دوش می‌کشد، بدون آمایش سرزمین امری بسیار زمان‌بر دانست و افزود: سیاست محرومیت‌زدایی روشن‌ترین دلیل کاهش نقش دولت در مناطق توسعه یافته از یک‌سو و سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های اساسی در مناطق کمتر توسعه یافته از سوی دیگر بستر توسعه متعادل در کشور را ایجاد می‌کند.مهدی‌نژاد در بخشی دیگر میزان تسهیلات اختصاص یافته و هزینه شده به طرح‌های صنعتی استان اعم از نیمه‌تمام، توسعه‌ای و جدید طی سال‌های ۸۴ الی ۸۶ را ۵۲۹۹۸۸۱ میلیون ریال اعلام کرد و متذکر شد: ۷۵۹ طرح با پیشرفت بالای ۴۰درصد تا پایان تیرماه سال ۸۷ در شهرهای ساری، بابل، بهشهر، تنکابن، رامسر، آمل، سوادکوه، قائم‌شهر، نور، نوشهر،‌ بابلسر و چالوس؛ با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۱۶۶۱۷ میلیون ریال و اشتغالزایی ۲۵۴۲۱ نفر درحال اجرا است که بیشترین طرح‌ها مربوط به شهرستان آمل با ۱۲۶ طرح و ۴۰۸۶ اشتغالزایی است.

دبیر کارگروه صنعت و معدن در ادامه تعداد طرح‌های بالای ۱۰درصد پیشرفت را تا پایان تیرماه سال ۸۷ شامل دوهزارو۱۰۹ طرح با مجموع سرمایه‌گذاری ۳۳۷۹۱۳۹۶ میلیون ریال و اشتغالزایی ۷۳هزارو۳۸۰ نفر اعلام کرد که شهرهای ساری، بابل، بهشهر، تنکابن، رامسر، آمل، سواد‌کوه،‌ قائم‌ شهر، نور، نوشهر،‌ بابلسر، نکا، محمودآباد و چالوس را در بر می‌گیرد. وی افزود: در این مجموعه بابل با ۳۸۰ طرح و ۳۲۰۷۱۰۹ میلیون ریال سرمایه و ۷هزارو ۵۵۲ نفر اشتغالزایی بالاترین رتبه و رامسر با ۳۰ طرح و ۱۰۰۷۵۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام گرفته و ۴۳۸ اشتغالزایی کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.مهدی‌نژاد آمار جواز تاسیس‌های موجود استان را تا پایان تیر ۸۷ شامل: ۵هزارو ۷۷۵ فقره با ۱۰۰۴۵۶۰۴۱ میلیون ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۹۰هزارو ۱۵۰نفر اعلام کرد که در شهرهای ساری، بابل، بهشهر، تنکابن، رامسر، آمل، سوادکوه، قائم‌ شهر، نور، نوشهر، نکا، محمود‌آباد، جویبار و چالوس به اجرا درخواهد آمد.

مدیر بانک صنعت و معدن استان مازندران نیز در این جلسه اعلام کرد: بانک ملت پس از بررسی، طرح‌های مورد حمایت خود را اعلام کند تا بانک صنعت و معدن مابقی طرح‌ها را مورد حمایت خود قرار دهد.

اختصاص ۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات زود بازده

طی ۳ سال گذشته، ۷۰۰میلیارد تومان در قالب تسهیلات زودبازده به بخش صنعت و معدن استان مازندران اختصاص یافته است. مصطفی مهدی‌نژاد، رییس سازمان صنایع و معادن استان مازندران با تشریح عملکرد سازمان صنایع و معادن استان مازندران در ۳ سال فعالیت دولت نهم، با بیان مطلب فوق، اهم اقدامات انجام گرفته در بخش صنعت و معدن استان را شامل تخصیص اعتبار به مبلغ ۷۰۰میلیارد تومان در قالب تسهیلات زودبازده، راه‌اندازی تعداد ۸۶۶واحد صنعتی با اشتغال‌زایی بیش از ۱۶هزار نفر، افزایش ظرفیت کارخانه سیمان نکا از ۲۲۰۰تن به ۸۰۰۰تن، صدور جواز تاسیس کارخانه کاغذ‌سازی با سرمایه‌گذاری ۶۲۴۰۲۹ میلیون ریال و اشتغال ۴۳۴نفر که ۱۲درصد از کاغذ کشور را تامین می‌کند، صدور جواز تاسیس کارخانه سیمان کیاسر با سرمایه‌گذاری ۸۰۰هزار میلیون ریال و اشتغال‌زایی برای ۲۵۰نفر که عملیات اجرایی آن طی چند ماه گذشته شروع شده است، صدور جواز تاسیس کارخانه خودروسازی و تخصیص مبلغ ۵۸۵میلیارد تومان برای اجرایی شدن ۳۵ طرح بزرگ صنعتی و معدنی در آمایش صنعت و معدن کشور دانست. وی میزان صادرات سه سال اخیر را ۱۵۲میلیون دلار در بخش صادرات صنعتی و معدنی بیان کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه در دوره‌های گذشته که ۶۹میلیون دلار بوده از افزایش ۱۲۰درصدی برخوردار است.

رییس سازمان صنایع و معادن استان تصریح کرد. طی سه سال اخیر ۷۲۷۶فقره جواز تاسیس صنعتی در استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۵/۶۳درصد افزایش نشان می‌دهد. وی همچنین پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادره در مازندران را با رشد ۴۵درصدی ۸۶۶فقره با میزان سرمایه‌گذاری انجام شده ۱۲هزار میلیارد ریال دانست و گفت: این میزان از رشد ۵۰۰درصدی برخوردار بوده است.