120 مصوبه حاصل سفر دوم دولت به استان مرکزی

گروه استان‌ها - رییس‌جمهوری و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی همزمان با گرامیداشت هفته دولت به استان مرکزی سفر کردند تا از نزدیک نتایج اجرای مصوبات دور اول سفر به این استان را پیگیری کنند.

براساس این گزارش، سفر اول دولت به استان مرکزی در اواخر بهار سال ۸۵ به مدت سه روز صورت گرفت که حاصل آن تصویب ۶۰مصوبه، ۱۹۷طرح و ۴۶ توافقنامه بود. این در حالی است که از مصوبات یادشده تاکنون ۱۵۸طرح به‌طور کامل اجرا شده و ۳۲طرح نیز دارای ۷۵ درصد پیشرفت است. اما ۷طرح به دلیل مشکلات تاکنون عملیاتی نشده است.

به‌طور کلی به گفته مسوولان از مجموع ۶۰مصوبه دور اول در استان مرکزی ۹۰درصد آن محقق شده است.

۱۲۰ مصوبه در سفر دوم

هیات دولت در دومین سفر به استان مرکزی نیز در جلسه ویژه‌ای، ۱۲۰ مصوبه را برای تسریع در آبادانی و پیشرفت این استان به تصویب رساند.

براساس این گزارش، این مصوبات در حوزه‌‌های صنعت، زیر بنایی، انرژی، مالی و اعتباری، کشاورزی، بهداشتی درمانی و رفاهی، فرهنگی و آموزشی، میراث فرهنگی، گردشگری، زیست محیطی و ورزش اتخاذ شده است.

صنعت

اختصاص ۷۲۹۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد ۳۷ واحد تولیدی بزرگ، اختصاص ۶ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی مصالح ساختمانی، اختصاص ۴۵ میلیارد ریال برای اجرای تصفیه خانه‌‌های خیرآباد، دلیجان، آشتیان، خمین و محلات در سال جاری، اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد مرکز کسب و کار در شهرک‌‌‌های صنعتی شماره یک اراک، انجام اکتشافات سراسری طلا، مواد معدنی فلزی و پوزولان در سطح استان، تامین تسهیلات مورد نیاز نوسازی ناوگان معدنی استان، ایجاد شهرک صنعتی در مسیر اراک - قم با مساحت ۲۰۰۰ هکتار، اختصاص ۴۵ میلیارد ریال برای ایجاد زیر ساخت‌‌‌های معادن استان در

طرح‌های مرتبط، ایجاد خوشه صنایع ریلی در استان و راه‌‌اندازی خطوط جدید تولید آلومینیوم اراک و نصب فیلتر مناسب با رعایت ضوابط زیست محیطی و تسریع در انتقال واحد آند‌سازی به محل جدید از محدوده شهری اراک به شهرک صنعتی خیرآباد از مهم‌ترین مصوبات این جلسه در حوزه صنعتی است.

زیربنایی

در حوزه زیربنایی نیز، تسریع در اجرای کنارگذر ساوه، واگذاری مدیریت بهره‌وری فرودگاه اراک به بخش غیردولتی، آسفالت راه‌‌‌های روستایی، کمک به ساخت راه اراک و فرمهین، مطالعه ساخت خط آنتن اتصال ساوه به خط سراسری راه‌آهن، دوخطه کردن راه آهن اراک - قم - تهران، تطویل باند فرودگاه اراک، پیش‌بینی اعتبار اجرایی راه اصلی دلیجان - همدان، ،مطالعه اتصال شهرک‌های صنعتی استان به خط راه‌آهن سراسری، افزایش دایری ۲۰هزار خط تلفن ثابت و ۵۰‌هزار تلفن همراه، تامین اعتبارایجاد ادارات مالیاتی در چهار منطقه اراک و ساختمان گمرک اراک، اختصاص اعتبار برای کمک به ساخت، تکمیل و تجهیز نمایشگاه بین‌المللی استان، اختصاص ۱۰‌میلیارد ریال برای تامین یارانه سود تسهیلات تخصصی جهت انتقال صنوف آلاینده از مراکز شهری استان به حریم شهرها، اختصاص ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰۰‌دستگاه تاکسی برای جایگزینی، توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان در سال جاری، اختصاص ۹۶‌میلیارد ریال برای انجام فعالیت‌های پیشگیرانه ستاد حوادث غیر‌مترقبه، ساخت ۹‌هزار واحد مسکونی روستایی از محل تسهیلات ارزان‌قیمت، شروع عملیات اجرایی شهر جدید امیر کبیر در سال ۱۳۸۷، نوسازی ۱۵۰‌هکتار بافت فرسوده شهری استان، اختصاص ۱۰‌میلیارد ریال برای آبرسانی به شهرک صنعتی خمین از سد فرنق، مطالعه آبرسانی آب شرب به زرندیه در سال ۱۳۸۷، تامین اعتبار اجرای تصفیه خانه و شبکه شهر ساوه و اراک و ساخت تصفیه‌خانه شماره ۲ فاضلاب شهر تفرش به تصویب رسید.

انرژی

اجرای خط ۴۸ اینچ ساوه - همدان، مطالعه ایجاد چند واحد پایین‌دستی پتروشیمی در استان، مطالعه و اجرای گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی خمین و ۵۰۰ مگاواتی ساوه توسط بخش غیردولتی، تکمیل مطالعات سد خاکی نیشهر در سال ۱۳۸۷ و اختصاص ۱۰۰‌درصد اعتبار مورد نیاز تکمیل و بهره‌برداری از سد کمال صالح و خط انتقال آبرسانی به شهر اراک نیز از جمله طرح‌های مصوب بخش انرژی در این جلسه بود.

مالی و اعتباری

در حوزه مالی و اعتباری نیز، اختصاص ۷‌میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مورد نیاز مناطق محروم، اختصاص ۵۰‌میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه، اختصاص تسهیلات بانکی برای طرح‌های تامین آب و خاک، بخشودگی جرایم تاخیر تسهیلات

بانکی آبیاری تحت‌فشار، اختصاص ۵۰۰‌میلیارد ریال برای پرداخت وام به طرح‌های خود اشتغالی، ایجاد طرح مستقل اعتباری برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک از جمله درختکاری به میزان ۱۰۰۰‌هکتار اراضی اطراف شهر اراک و افزایش اعتبار توازن منطقه‌ای استان تا سقف ۲۵‌میلیارد ریال در سال جاری به تصویب رسید.

کشاورزی

طرح‌های کشاورزی تصویب‌شده در این جلسه نیز شامل، صدور مجوز و کمک به ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، اختصاص چهار‌میلیارد ریال برای تکمیل آزمایشگاه تولید آنتی ژن‌های نوترکیب تشخیص بیماری‌های ویروسی طیور، پیش‌بینی ۵۰‌میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه سیستم‌های آبزی پروری و آبیاری تحت‌فشار، اختصاص ۱۵‌میلیارد ریال برای یکپارچه‌سازی و تسطیح اراضی غیر‌سنتی، اختصاص ۵۰‌میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و مهار سیل در استان طی سال‌های ۱۳۸۷ و ۸۸، بررسی طرح نحوه کمک به توسعه پرورش شتر مرغ و اختصاص ۲۰‌میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه مجتمع‌های تولیدی کشاورزی استان بودند.

بهداشت، درمان و رفاه

اختصاص ۵‌میلیارد ریال برای ساخت مرکز فوریت‌های پزشکی اراک، اختصاص ۲۵‌میلیارد ریال برای طرح جامع و تکمیل پردیس سردشت دانشگاه علوم پزشکی، تکمیل پلی کلینیک خمین، ایجاد دانشکده بهداشت در سایت پردیس سردشت دانشگاه، مطالعه بیمارستان جایگزین بیمارستان مامونیه، اختصاص ۲۰میلیارد ریال برای تامین و تجهیز بیمارستان‌های نیمه تمام و تجهیز آزمایشگاه پزشکی قانونی اراک نیز از جمله طرح‌های مصوب بخش‌های بهداشتی، رفاهی و درمانی بودند.

فرهنگ و آموزش

در بخش فرهنگ و‌ آموزش نیز، اختصاص ۲۰‌میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز ساختمان‌های آموزشکده فنی خنداب، تامین ۱۰۰۰ دستگاه رایانه برای مدارس، خرید و تامین ۳۰دستگاه وانت و ۵ دستگاه مینی‌بوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار، اختصاص ۱۰۲‌میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آموزشی و دانشگاهی، تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز و برق اضطراری دانشگاه علم و صنعت اراک، روزآمدسازی کتابخانه‌های عمومی توسط نهاد عمومی کتابخانه‌ها، تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری زرندیه، کمیجان، محلات و غرق‌آباد، اختصاص دو‌میلیارد ریال برای تجهیز مجتمع‌های فرهنگی دکتر حسابی، مطالعه و اجرای پردیس سینمایی در سال ۱۳۸۷، ساخت ۳ کتابخانه در شهرستان‌های شازند، قورچی باشی و فراهان، اختصاص ۱۰‌میلیارد ریال برای کمک به ساخت مجتمع‌های فرهنگی ورزشی و اختصاص ۱۰‌میلیارد ریال برای ساماندهی گلزار شهدا به تصویب هیات دولت رسید.

میراث فرهنگی، گردشگری و زیست‌محیطی

انجام مطالعه ایجاد بازارچه و شهرک صنایع دستی در اراک در سال ۱۳۸۷، بررسی ‌طرح بزرگ گردشگری بیت حضرت امام (ره)، مطالعه و ساخت زیرساخت‌های توریستی آبگرم محلات، تعیین ۲۲ منطقه نمونه گردشگری، انجام مطالعه ساخت موزه بزرگ اراک، تجهیز ایستگاه‌های پایش کمیجان، زرندیه، خنداب و آشتیان و اختصاص مبلغ ۱۰‌میلیارد ریال به ترتیب برای تجهیز آزمایشگاه‌های محیط‌زیست استان از مهم‌ترین طرح‌هایی هستند که در بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری و زیست‌محیطی به تصویب هیات دولت رسیدند.

ورزش

در حوزه ورزش نیز، ساخت ورزشگاه کارگران در دلیجان، ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی در شهرک صنعتی فرمهین با مشارکت بخش غیردولتی، ساخت ۱۶ سالن ورزشی روستایی در استان، مطالعه و ساخت سالن دو و میدانی و پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ در اراضی مجموعه ورزشی امیرکبیر، مطالعه ساخت مجموعه بزرگ ورزشی امیرکبیر اراک، ساخت جایگاه تماشاچی به ظرفیت ۵هزار نفری ورزشگاه تفرش در سال ۱۳۸۷ و اختصاص مبلغ ۱۰‌میلیارد ریال برای ساخت مجموعه ورزشی کوه سرخه در سال ۱۳۸۷ به تصویب هیات دولت رسید.

همچنین همزمان با سفر هیات دولت به استان مرکزی چند طرح به بهره‌برداری رسید که به آنها اشاره می‌شود:

کنار گذر شمالی اراک

در سفر هیات دولت به استان مرکزی، طرح کنار گذرشمالی اراک با حضور وزیر راه‌وترابری به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه‌وترابری در این مراسم گفت: تمامی طرح‌های این وزارتخانه با دقت عمل بیشتر و کار کارشناسی تحقق خواهند یافت.

حمید بهبهانی افزود: بهسازی و حذف نقاط حادثه خیز جاده‌ای ضمـن ایجاد سهولت در رفت و آمد از افزایش تلفات نیز جلوگیری خواهد کرد.

مجتمع شبانه روزی کوثر اراک

همزمان با دور دوم سفر هیات دولت به استان مرکزی، مجتمع شبانه روزی دخترانه کوثر اراک با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسید.

ساخت این مجتمع از سال ۸۵ آغاز شده بود و دارای سلف سرویس، خوابگاه و سالن ورزشی است.

سلف سرویس این خوابگاه در یک‌هزار و ۱۷۶مترمربع، خوابگاه در چهار طبقه و در سه‌هزار و ۸۵۰مترمربع زیربنا و یک‌هزار و ۵۳۴متر محوطه‌سازی و سالن ورزشی آن در ۴۹۸مترمربع ساخته شده است.

برای این طرح یک‌میلیارد و ۶۶۵میلیون تومان از محل اعتبارات استان هزینه شده است.

باند برگشت محور توره به اراک

باند برگشت محور ارتباطی توره به اراک نیز با حضور وزیر راه و ترابری به بهره‌برداری رسید.

این محور ارتباطی به طول ۱۶ کیلومتر در مدت پنج سال با صرف ۶۰میلیارد ریال ساخته شده است.

وزیر راه و ترابری در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: از شش‌هزار کیلومتر راه در دست اجرا در کشور ۷۰درصد آن بزرگراه است.

وی با بیان اینکه ۴۰درصد اعتبارات ساخت راه، صرف تملک زمین می‌شود، افزود: ۶۰درصد از مجموع تلفات نوروزی امسال به خاطر خروج خودروها از مسیر است که در صورت اصلاح مسیر خاکی محورها این حوادث به حداقل می‌رسد.