گروه استانها- برابر مصویه هیات وزیران از ابتدای سال ۸۷ در کلیه ساخت و سازها و فعالیت‌های عمرانی کشور استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد اجباری شده و مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی است. بر اساس این گزارش، در مصوبه وزیران در تبصره ذیل ماده ۹ آمده است که برای اجرایی شدن این مصوبه از واحدهای بزرگ تولید مصالح استاندارد می‌توان شروع کرد و اداره استاندارد استان تهران نیز در هفته‌های اخیر به دنبال گسترش این سیستم در شهرستان‌های کرج و هشتگرد برنامه‌های اجرایی خود را شروع کرده است. به همین منظور دکتر واشقانی، معاون عمرانی شهرداری کرج طی بازدیدی از کارخانه ایران فریمکو، اقدامات انجام گرفته در جهت ارتقای دوام قطعات بتنی مصرفی در تاسیسات و مبلمان شهری را مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ توجه به امر کیفیت فرآورده‌های بتنی و فاکتور دوام از اقدامات ارزشمندی است چراکه بی‌توجهی به فاکتور دوام خسارات هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کند.

واشقانی با اشاره به اینکه دوام بتن در شرایط اقلیمی مختلف نیازمند تدابیر فنی لازم برای آن محیط است گفت: در سواحل جنوبی خلیج‌فارس، مهمترین تهدید فرآورده‌های بتنی بحث خوردگی است و تجربه نشان داده که می‌توان بتن‌های مقاوم در برابر خوردگی یون‌های فعال در این محیط ساخت و در قطعات بتنی مبلمان و تاسیسات شهری از قبیل جداول و سنگدال و کف‌پوش‌های بتنی، مهمترین تهدید بحث یخ‌زدگی است.

به گفته این مدیر ارشد، شهرداری کرج موضوع ارتقای کیفیت را در همه حوزه‌های خدماتی و عمرانی مورد توجه قرار داده و همه فعالیت‌های عمرانی شهرداری را از زاویه مهندسی ارزش بررسی می‌کند و آنچه که در این بررسی‌ها اهمیت فراوانی دارد، کیفیت و طول دوره بهره‌وری پروژه‌ها است. به گفته وی در بحث مقاوم‌سازی مهمترین اقدام آموزش است و باید شرایطی فراهم شود تا همه کسانی که در بحث ساخت و ساز فعالند با برنامه‌های آموزشی از نظر دانش و مهارت رشد کنند.

علی‌اصغر کیهانی،‌ مدیرعامل ایران فریمکو نیز در این مراسم با اشاره به مصوبه هیات وزیران که از ابتدای سال ۸۷ استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را در کلیه ساخت و سازها اجباری کرده است گفت: مهمترین تهدید برای فعالیت‌ واحدهای دارای نشان استاندارد عدم رعایت کامل قوانین توسط دستگاه‌های مختلف است. به گفته وی برای استفاده از مصالح استاندارد تا زمانی که به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشده، باید از ابزارهای قانونی استفاده کرد.

وی به فروریزی ساختمان‌ سعادت‌آباد اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها به عنوان دستگاه‌های عمومی باید مدافع حقوق مردم باشند و چون مردم مصرف‌کننده نهایی ساختمان‌ها هستند و در مراحل ساخت و ساز حضور ندارند لذا شهرداری‌ها می‌توانند در مجوزهای صادره به سازندگان یادآوری کنند که استفاده از مصالح استاندارد اجباری است و در غیر این صورت پایان کار صادر نخواهد شد. وی با اشاره به تبصره ذیل ماده ۹ مصوبه هیات دولت گفت: بر اساس این مصوبه همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از توان واحدهای بزرگ تولید مصالح استاندارد در اولویت استفاده کنند.