ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: استان مازندران با دارا بودن تنوع آب و هوایی برای پرورش انواع طیور مستعد است و با بازدهی بالا در حال حاضر رتبه اول را در زمینه پرورش مرغ گوشتی و جوجه یک روزه مادر در کشور به خود اختصاص داده است.

علی اکبر طالبی، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اعلام خبر فوق با بیان اینکه طی چند سال اخیر نیز پرورش بزرگ‌ترین پرنده دنیا یعنی (شترمرغ) در استان بسیار خوب جواب داده است، افزود: پس از چند سال راه‌اندازی این صنعت تعداد ۶واحد مولد به ظرفیت ۲۰۰قطعه با تولید ۶۸۰۰قطعه جوجه یک روزه در سال و ایجاد ۲۰ شغل مستقیم در حال فعالیت است.

طالبی با بیان اینکه از شش واحد دو واحد آن غیرفعال هستند، گفت: براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی تولیدات این واحدها جزو محصولات استراتژیک محسوب نمی‌شود و تماما جنبه‌ صادراتی دارد. وی افزود: این صنعت برای ایجاد تنوع در تولید مجوز دریافت کرده است و هنوز زنجیره تولید صنایع تبدیلی و فرهنگ مصرف این محصول در کشور به خصوص مازندران به وجود نیامده است. طالبی تصریح کرد: برای اینکه این گونه واحدها اقتصادی و کاهش هزینه تمام شده آنها نیز مد نظر قرار گیرد، صدور مجوز واحدهای مادر مولد و پرواری با توجه به شرایط آب و هوایی کشور در حال حاضر توسط معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در دست بررسی است. وی متذکر شد: تمامی افرادی که علاقه‌مند هستند در زمینه این صنعت فعالیت کنند باید توان مدیریتی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی (داخلی و به خصوص خارجی) داشته باشند که این امر با هماهنگی صدور پروانه بخش دامپروری استانی به خصوص کشوری قابل برنامه‌ریزی است.

بر اساس این گزارش، این پرنده بزرگ در صورت رسیدن به بلوغ دارای ۳متر قد و ۱۷۰کیلوگرم وزن خواهد شد و سالانه ۱۱۰تخم با وزن هر کدام ۵/۱کیلوگرم می‌گذارد. این پرنده در صورت تغذیه خوب پس از ۱۴ ماه قابلیت رفتن به کشتارگاه را پیدا می‌کند و قیمت هر کیلو گوشت آن بین ۱۰ الی ۱۵هزار تومان است و این گزارش می‌افزاید: با توجه به مصارف گوشت، خون، پوست، مغز و تخم این پرنده در درمان بسیاری از بیماری‌ها و تهیه لباس از نظر اقتصادی، درآمد یک شترمرغ از ۱۰بشکه نفت بیشتر است.