کهکیلویه و بویراحمد تا پایان سال مالی 87 متحول می‌شود

گروه استان‌ها- هیات رسانه‌ای پیگیری‌کننده مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهوری و اعضای هیات دولت به سرپرستی مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور عصر جمعه در چهاردهمین سفر رسانه‌ای به استان کهکیلویه و بویراحمد سفر کردند. این هیات شامل ۳۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار از رسانه‌های جمعی کشور بودند که به منظور پیگیری روند اجرایی شدن مصوبات دولت در این استان و انعکاس آن در رسانه‌ها راهی این استان شدند. بر اساس این گزارش، رییس‌جمهوری و اعضای هیات‌ دولت در دهمین سفر استانی خود در فروردین ماه سال ۸۵ به استان کهکیلویه و بویراحمد رفته بودند و در این سفر ۱۱۸ مصوبه برای عمران و آبادی این استان به تصویب اعضای هیات‌ دولت رسید.

راه اصلی یاسوج - سپیدان

این هیات در اولین برنامه کاری خود در استان از جاده در دست ساخت یاسوج-سپیدان بازدید کردند و با روند اجرایی آن آشنا شدند.

به گزارش «ایسنا»، عملیات اجرایی راه اصلی یاسوج -سپیدان در سال ۸۱ آغاز شد و اجرای آن از سال ۸۴ به بعد سرعت بیشتری به خود گرفت.

هدف از اجرای این طرح افزایش ایمنی عبور و مرور و کوتاه کردن مسیر کهکیلویه به شیراز به میزان ۵۰ کیلومتر، هم‌چنین کاستن از آمار تصادفات در جاده قبلی یاسوج -سپیدان است.

در این دیدار جمشیدی معاون اداره کل راه و ترابری استان کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به اعتبار اجرای طرح یاسوج -سپیدان، گفت: تا کنون ۱۲میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، در پایان سال مالی ۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت تولید لوله و پروفیل

در آغاز دومین روز سفر به استان کهکیلویه و بویراحمد به منظور پی‌گیری روند اجرای مصوبات استانی، خبرنگاران از شرکت تولید لوله و پروفیل دال‌پر کوهستان کهکیلویه و بویراحمد بازدید کردند.

ساخت این شرکت تولیدی که سالانه ۴۳هزار تن لوله و پروفیل تولید می‌کند در بهمن سال ۸۵ آغاز شد و یک سال بعد یعنی در سال ۸۶ به بهره‌بردرای رسید.

منابع تاسیس این شرکت از بنگاه‌های زودبازده اقتصادی و هم‌چنین اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری تامین شده است.

این شرکت با مشارکت بانک ملی استان کهکیلویه و بویراحمد تاسیس شد و با آغاز به کار آن برای ۳۹ نفر در هر شیفت ایجاد اشتغال شد.

مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران یاسوج

مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران یاسوج که در حال ساخت است، طرح دیگری بود که خبرنگاران در دومین روز از سفر خود از آن بازدید کردند.

این مجموعه ورزشی که به مساحت پنج هکتار است، تا کنون ۵۵‌درصد در اجرا پیشرفت داشته است.

بر اساس این گزارش این طرح در سفر فروردین ماه ۸۵ هیات دولت به استان کهکیلویه و بویراحمد با اعتبار اولیه‌ ۱۲‌میلیارد ریال تصویب شد و با توجه به کمبود زمین در مرکز استان و با تعاملاتی که با مسوولان استانی و مسوولان فرودگاه صورت گرفت پنج هکتار زمین در ضلع شمال شرقی فرودگاه یاسوج در مسیر جاده یاسوج اصفهان در اختیار سازمان کار و امور اجتماعی این استان برای ایجاد این مجموعه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش برای تکمیل این طرح به بیش از ۴۰میلیارد اعتبار دیگر نیاز است و امید می‌رود با تخصیص تسریع اعتبارات مورد نیاز این تا پایان سال ۸۸ به بهره‌برداری کامل برسد.

این طرح شامل چند سالن ورزشی چند منظوره و ساختمان اداری و رختکن الحاقی،‌استخر شنای سرپوشیده، ‌زمین چمن و پیست دوومیدانی، سکوی تماشاچیان و جایگاه ویژه داوران‌، ساختمان اداری و پشتیبانی، ‌محوطه‌سازی و دیوارکشی و زمین‌های روباز است.

استادیوم ‌١٥‌هزار نفری یاسوج

هیات رسانه‌ای اعزامی به کهکیلویه و بویراحمد در ادامه از ساخت استادیوم ‌١٥‌هزار نفری یاسوج (ورزشگاه قدس) که از مصوبات در سفر به کهکیلویه و بویراحمد بود دیدار کردند.

عملیات اجرایی این استادیوم ‌١٥‌هزار نفری از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده است. طبقه زیرزمین این ورزشگاه شامل سالن تیم‌های فوتبال و رختکن بازیکنان، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، حوضچه کلر، اتاق تست دوپینگ، کمک‌های اولیه، اتاق داوران و سرویس‌های بهداشتی مجزا برای بازیکنان، مربیان و داوران تاسیسات و انبار است.

طبقه همکف نیز شامل سالن‌های چند منظوره ورزشی، حراست، فوریت‌های پزشکی تماشاگران، رختکن ورزشکاران، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، سرویس بهداشتی تماشاگران، بوفه، تلفن عمومی، رختکن معلولان، سرویس بهداشتی ویژه معلولان است.

طبقه اول ورزشگاه نیز شامل سالن همایش، اتاق پروژکسیون، بخش اداری استادیوم، سرویس بهداشتی تماشاگران، جایگاه خبرنگاران و جایگاه ویژه است.

کارفرمای این طرح سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی است و پیش‌بینی می‌شود با دادن اعتبارات لازم این طرح در آبان سال ‌٨٨ به اتمام برسد. برای این طرح اعتباری بالغ بر ‌٦‌میلیارد و ‌٧٠٠‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

طرح ۱۱۲واحدی مسکن اجاره‌ای

خبرنگاران اعزامی به کهکیلویه و بویراحمد در ادامه سفر از طرح ‌١١٢ واحد مسکن اجاره‌ای تعاونی مسکن و بنیاد مسکن استان کهکیلویه و بویراحمد دیدار کردند.

حسینی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کهکیلویه و بویراحمد در این دیدار، گفت: کلنگ آغاز این طرح در مرداد ماه۸۶ به زمین زده شد و اگر منابع بانکی مورد نیاز در اختیار ما قرار داده شود، می‌توانیم این طرح را در مدت مناسب به پایان برسانیم.

تجهیزات بیمارستان شهید بهشتی

خبرنگاران از تجهیزات بیمارستان شهید بهشتی یاسوج نیز دیدار کردند.

دستگاه سی‌تی‌اسکن اسپیرال با اعتبار ‌٧‌میلیارد و ‌٩٠‌میلیون ریال در پی مصوبه هیات دولت در این بیمارستان خریده شده است که هزینه تمام شده آن با توجه به راه‌اندازی آن در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ‌٨‌میلیارد و ‌٤٠٧‌میلیون ریال شده است. همچنین به دنبال تحقق مصوبه هیات دولت غیر از دستگاه سی‌تی‌اسکن دستگاه سنگ شکن برون اندامی، ماشین دیالیزو سایر تجهیزات پزشکی نیز به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اختصاص داده شده که این تحول عظیمی را در سرویس‌دهی تشخیص و درمان برای سلامت مردم استان به ارمغان آورده است.

مسوول این بیمارستان در جمع خبرنگاران، گفت: از دیگر تجهیزات اضافه شده ‌٢٥ تخت بیمارستان به بیمارستان شهید بهشتی است.

کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی یاسوج از دیگر طرح‌هایی بود که خبرنگاران از آن دیدار کردند. در این دیدار مدیرکل کتابخانه عمومی استان گفت: کتابخانه مرکزی یاسوج دارای مخزن کتاب، اینترنت، اتاق تحقیق، کتابخانه دیجیتالی، سالن مطالعه، سالن اجتماعات است.

وی گفت: در حال حاضر این کتابخانه ‌٤٧٠٠ نفر عضوفعال دارد و به طور میانگین ماهانه به طور متوسط ‌١٥‌هزار نفر از امکانات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

دبیرستان شهرک ولایت یاسوج

خبرنگاران همچنین از دبیرستان ‌٩ کلاسه شهرک ولایت به نمایندگی از ‌هزار کلاسی که طبق مصوبه دولت قرار است در این استان ساخته شود، بازدید کردند. مسوول نوسازی مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد در این دیدار اظهار کرد: طبق مصوبه‌ دولت قرار است در این استان‌هزار کلاس جدید ساخته شود که تاکنون ‌٢٠٠ کلاس آن ساخته و تحویل داده شده است و ‌٤٠٠ کلاس آن قرار است اول مهرماه تحویل داده شود.

وی گفت: اعتباری که برای ایجاد این‌هزار کلاس در نظر گرفته شده، ‌٤٤٠‌میلیارد ریال است و قرار است تا پایان سال ‌٨٧، به اتمام برسد.

طرح گازرسانی روستایی

در ادامه سفر پیگیری روند اجرایی‌شدن مصوبات استانی دولت در کهکیلویه و بویراحمد، خبرنگاران، از طرح گازرسانی به روستاهای چنارستان، موردرادها و نرگاه بازدید کردند.

توحیدی، مدیرعامل شرکت گاز استان، در این دیدار گفت: در مصوبه هیات دولت قرار شده بود به ۱۶۱ روستا گازرسانی شود که تاکنون کار گازرسانی ۳۳ روستا به صورت کامل انجام شده و در ۷۷ روستا در دست انجام است، همچنین تعداد روستاهایی که در دست مطالعه و طراحی هستند ۵۱ روستا است.

وی افزود: همچنین به همراه اجرای روستاهای تعهد شده برای گازرسانی تعداد ۶۳ روستا خارج از تعهدات به بهره‌برداری رسیده است و از نعمت گاز بهره‌مند هستند و ۵۱ روستای دیگر نیز در دست اجراست.

گلخانه رز هلندی

خبرنگاران هم‌چنین از طرح گلخانه رز هلندی وابسته به شرکت تعاونی ۱۹۰۵ مهر یاسوج بازدید کردند. سطح کل این گلخانه ۱۲۰۰۰ متر مربع و سطح مفید آن ۶۵۰۰ مترمربع است. محل تامین اعتبارات این طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده اقتصادی است و این طرح باعث اشتغالزایی برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

براساس این گزارش، این گلخانه در سال ۸۷ به بهره‌برداری کامل می‌رسد و بازار گل‌های این گلخانه، داخلی و خارجی است. میزان تولید این گلخانه یک میلیون و ۲۵۰هزار شاخه در سال است.

خوابگاه دخترانه لیکک

در ادامه سفر پیگیری روند اجرایی‌شدن مصوبات استانی دولت در کهکیلویه و بویراحمد، خبرنگاران از خوابگاه دخترانه شبانه‌روزی لیکک که در حال ساخت است، بازدید کردند.

تامین اعتبار این طرح از محل سفر ریاست جمهوری تامین شده و کارفرمای آن اداره کل نوسازی مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد است.

ساخت این طرح در آذرماه سال ۸۵ آغاز شد و قرار است تا اوایل مهرماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

بیمارستان لیکک

همچنین خبرنگاران از ساخت بیمارستان ۱۰ تختخوابه شهرستان لیکک بازدید کردند.

دکتر فقیه‌زاده یکی از مسوولان این طرح در این دیدار گفت: ساخت این بیمارستان تاکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای ساخت آن ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است، این در حالی است که برای تکمیل آن ۳۵۰میلیون تومان دیگر نیاز است.

وی گفت: وقتی فاز اول این بیمارستان تکمیل شود سعی می‌کنیم این بیمارستان را به ۳۲ تخت گسترش دهیم. براساس این گزارش، ساخت این بیمارستان از خرداد ۸۶ شروع شد و ۱۸ ماه تکمیل آن به طول می‌کشد. وی اعلام کرد: این بیمارستان دارای بخش‌هایی از جمله، زنان، داخلی و اطفال خواهد بود.

درمانگاه باشت

در ادامه بازدید از روند اجرای مصوبات استانی در کهکیلویه و بویراحمد خبرنگاران از طرح ساخت درمانگاه ۱۰ تختخوابی باشت، از توابع شهرستان گچساران با زیربنای ۱۴۰۰ مترمربع بازدید کردند.

ساخت این درمانگاه در سال ۸۶ با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال آغاز شد و تاکنون ۴۰درصد پیشرفت در اجرا داشته است.

طرح آب آشامیدنی دوگنبدان

بنا بر این گزارش، همچنین خبرنگاران در ادامه از طرح بزرگ آب آشامیدنی شهر دوگنبدان، و روستاهای مسیر سد کوثر بازدید کردند.

این طرح ملی با اعتبار ۱۶۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی هیات دولت از سال ۸۵، آغاز و تا کنون حدود ۵۰میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان هدف از اجرای این طرح را انتقال ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب در مرحله نخست و ۶۷۰ لیتر در ثانیه در مرحله دوم از خط آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج‌فارس به منظور تامین آب آشامیدنی شهر دوگنبدان و ۲۲ روستای مسیر در دهستان‌های خیرآباد، لیستر دانست.

وی افزود: با اجرای این طرح سالانه ۲۰میلیون مترمکعب آب از طرح آبرسانی به سواحل خلیج ‌فارس به شهر دوگنبدان و روستاهای مسیر انتقال می‌یابد که جمعیت شهر دوگنبدان و روستاهای مسیر تا افق ۱۴۱۰ در آن پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم، تامین سیمان و برق مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ پیش‌بینی می‌شود مرحله اول این طرح تا پایان سال ۸۷، به بهره‌برداری برسد.

دانشکده نفت و گاز گچساران

همچنین خبرنگاران از ساخت دانشکده نفت و گاز در گچساران بازدید کردند.

مسوول این طرح در این دیدار با بیان اینکه این دانشکده در مساحتی بالغ بر شش هزار متر مربع در حال ساخت است، گفت: اگر طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده جلو برویم اوایل آذرماه از این دانشکده استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان گچساران، شهرستان نفت‌خیزی است و ضرورت داشت که در این منطقه چنین دانشکده‌ای ایجاد شود، گفت: این دانشکده ظرفیت پذیرش ۱۳۰۰ دانشجو در سه رشته مرتبط با نفت و گاز را خواهد داشت و ما علاوه بر اینکه داوطلبان بومی را پذیرش می‌کنیم از شهرستان‌های مختلف نیز پذیرش خواهیم کرد.