توسعه سریع تجارت در البرز

دنیای‌اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز گفت: تمهیدات لازم برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی - پژوهشی اتاق این استان انجام شده و این مرکز به‌زودی با همکاری همه تولیدکنندگان و اعضا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. مهندس حسین طوسی که به مناسبت یکمین سال تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد،‌ تصریح کرد: این مرکز پژوهشی در همه شهرک‌های صنعتی البرز نیز تاسیس خواهد شد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های این اتاق در سال گذشته افزود: در این یک سال خوشبختانه با همکاری اعضای هیات‌رییسه اتاق ساماندهی لازم انجام گرفته است. وی اضافه کرد: اتاق هم‌اکنون با داشتن دو هزار نفر عضو آماده ارائه خدمات به تک تک اعضا است. او با بیان اینکه اتاق بازرگانی استان البرز به‌رغم عمر کوتاه یک ساله خود در ردیف اتاق شهرهای بزرگ قرار گرفته است گفت: از نظر رتبه بندی نیز این اتاق در زمره اتاق‌های نمونه در کشور معرفی شده است. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز با تاکید بر اینکه سیستم‌های مدرن و اتوماسیون در اتاق البرز راه‌اندازی شده است تصریح کرد: برای ارائه خدمات بیشتر به اعضا، این اتاق به یک اتاق الکترونیک تبدیل شده است.

طوسی در زمینه فعالیت‌های تجارت خارجی اتاق بازرگانی نیز گفت: در سال گذشته هیات‌هایی از این اتاق به آفریقای جنوبی به‌خصوص ژوهانسبورگ، کیب تاون و استانبول ترکیه اعزام و ضمن ملاقات با هیات‌های این کشورها و تبادل اطلاعات در مجموع این سفر نتایج خوبی را به همراه داشته است. وی افزود: همچنین سال گذشته هیات‌هایی از کردستان عراق و اتاق سلیمانیه این منطقه وارد استان شدند که ضمن دیدار با مسوولان اتاق بازرگانی و دیدار از چند واحد تولیدی و صنعتی تفاهم نامه‌های همکاری بین دو طرف امضا و مبادله شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن البرز همچنین گفت: علاوه بر این اتاق مشترک استان سلیمانیه و البرز تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته وی،‌اتاق بازرگانی البرز هم اکنون برنامه‌هایی برای ملاقات و مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه،‌ قفقاز،‌ عراق،‌ کردستان عراق، کشورهای آفریقایی، ‌چین و بلاروس در دست مطالعه دارد. وی یادآور شد: اتحادیه میوه و تره بار استان در اتاق بازرگانی به صورت مستقل تاسیس و فعالیت‌های چشمگیری در ارتباط با صادرات میوه و تره بار به اقلیم کردستان داشته است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن البرز به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و تعامل و همکاری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با تولید ملی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند چرخه صنعت و تولید داخلی را به حرکت درآورد.

او با اشاره به اینکه بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز رنج می‌برند،‌ گفت: این در شرایطی است که حجم عظیم نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان موجب اخلال و اثرات مخرب در سیستم اقتصادی و فضای سالم کسب‌و‌کار در کشور است. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان همچنین یکی از مهمترین جنبه‌های حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را ارتقای کیفیت تولید و ایجاد زمینه رقابت کیفی با تولیدات مشابه در داخل و خارج کشور عنوان کرد. طوسی با اشاره به اینکه مشکلات نقدینگی باعث افت تولید می‌شود، یادآور شد: همه جای دنیا برای تولید فرش قرمز پهن می‌کنند، ما نیز باید برای تولید هزینه کنیم. وی بر لزوم رفع قوانین دست و پاگیر و مشکل چک برای جایگزینی معاملات و نقدینگی تاکید کرد.