اجرای سد دالکی بوشهر در لایحه بودجه سال آینده دولت قرار گرفت دنیای اقتصاد - بوشهر - اصغر اقبال مجرد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در دهه‌های گذشته متوسط تداوم خشکسالی در این استان دو سال بود، اما اکنون به شش سال و تا پایان امسال به هفت سال هم می‌رسد که در ۴۰ سال گذشته رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

شاپوررجایی با بیان این مطلب افزود: با وجود خشکسالی‌های اخیر شاهد کاهش ۴۵ تا ۹۵ درصدی ورودی رودخانه‌های این استان در سرشاخه‌های اصلی هستیم. رجایی اضافه کرد: در سال آبی ۸۹- ۹۰، ۲۶ سیلاب در استان بوشهر به وقوع پیوسته و بیشتر سیلاب‌ها نیز در شرایط خشکسالی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه ۸۵ درصد منابع آب سطحی بوشهر خارج از این استان تامین‌ می‌شود، گفت: کاهش جریان رودخانه‌ای به استان بوشهر به دلیل بروز خشکسالی و توسعه برداشت‌های بالا دست بوده است.

رجایی افزود: ۸۰ درصد جریان‌های ورودی به استان بوشهر را نیز به دلیل هفت سال خشکسالی از دست داده‌ایم.

وی با تاکید بر استفاده از دیپلماسی آب اظهار کرد: در آینده شاهد تشدید رقابت در بهره‌برداری جریان سیلابی رودخانه‌های مند، شاپور، دالکی استان بوشهر با استان‌های همجوار و شهرستان‌ها خواهیم بود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه از استان‌هایی هستیم که از نظر منابع آبی در بحران قرار دارد، تصریح کرد: به دلیل مشکلات آبی ۵۰ درصد نیاز آبی باغ‌های این استان را نتوانستیم تامین کنیم. وی بیان کرد: نیاز آبی محدوده‌های آبی استان بوشهر ۵۲۰ میلیون مترمکعب است که ۵۰ درصد آب مورد نیاز باغ‌ها را تامین کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به مشکلات خط انتقال آب کوثر در بوشهر گفت: نبود امکان دسترسی به خط کوثر به خاطر تخریب جاده دسترسی از مشکلات ما در این پروژه است. رجایی افزود: مهار نشدن سیلاب‌های فصلی و نابهنگام، پایین بودن ظرفیت تنظیمی آب سدها و بندهای استان، احتمال خشک شدن نخیلات و باغ‌ها پیش از بهره‌برداری از سدهای در دست مطالعه از جمله تبعات آماده نبودن زیرساخت‌های تامین آب در استان بوشهر است. وی نبود سیستم مدیریت اطلاعات را از دیگر مشکلات حوزه آب استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: اتخاذ تصمیم براساس اطلاعات ناقص، نبود امکان تعیین اولویت‌ها و هدررفت منابع اعتباری و مالی از جمله مشکلات و تبعات نداشتن سیستم مدیریت اطلاعات آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به منظور مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بخش‌های مختلف در امور آب تشکیل کارگروه مدیریت آب در بوشهر ضروری است. رجایی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی با بهره‌گیری از الگوی کشت متناسب با شرایط منطقه و توسعه کشاورزی مکانیزه ضروری است.

اجرای سد دالکی

در چنین شرایطی استاندار بوشهر در نشست شورای مدیریت بحران استان گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت نیرو، اجرای سد دالکی در استان بوشهر در لایحه بودجه سال آینده دولت قرارگرفت.

محمد حسین افزود: اجرای سد دالکی در بهبود وضعیت منابع آب استان بوشهر تاثیر بسزایی دارد و این خبر خوشی برای تمام مسوولان این استان است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: تمام تلاش‌های ما بر این است که بتوانیم در جذب اعتبار خشکسالی موفق عمل کرده و اعتبارات این بخش را مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه توزیع اعتبارات خشکسالی با اولویت خشکسالی است، گفت: رعایت عدالت در توزیع اعتبارات خشکسالی شهرستانی و منطقه‌ای نیست و فقط به میزان خشکسالی بستگی دارد.