دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: در جریان پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در تهران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کردستان به عنوان نماینده بخش خصوصی استان کردستان سرمایه‌گذاران کشور را به سرمایه‌گذاری در این استان دعوت کرد. در این نشست رییس اتاق کردستان در سخنانی گفت: کردستان از لحاظ صنعت، معدن و تولید به دلایل متعددی توسعه نیافته، گرچه مزیت تجاری و مرزی کردستان در این سال‌ها به مدد استان آمد؛ ولی متاسفانه این مزیت در کنار پتانسیل‌ها و استعدادهای پرشمار موجود، هنوز استان را از عقب ماندگی نرهانیده است.

محمدسعید نقشی‌زادیان با اشاره به اینکه با روش کنونی تخصیص اعتبارات دولتی هم امید چندانی به توسعه نمی‌رود، افزود: براساس مسوولیت و تعهدی که داریم باید عقب‌ماندگی تاریخی مناطق کمتر برخوردار از جمله کردستان را یادآوری کنیم.

وی اضافه کرد: زمان آن رسیده که برای حل ده‌ها معضل پیچیده اجتماعی در کلان شهرها و مناطق توسعه‌یافته کشور، به توسعه متوزان فکر کنیم. وی با اشاره به اینکه دولت اذعان دارد که کردستان برای سرمایه‌گذاری جغرافیایی بکر و مهیاست، افزود: دولت بر پایه تضمین‌های ملی در کنار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از هیچ حمایت و پشتیبانی فروگذار نخواهد کرد.

رییس اتاق سنندج در ادامه گفت: دولت اعلام کرده با همه توان و بر پایه حمایت‌های مصوب ملی در طرح توسعه و تسهیل سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در کردستان از سرمایه‌گذاران پشتیبانی مادی و معنوی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در این طرح تمام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق نظام بیمه‌ای کشور در برابر حوادث ضد امنیتی (ریسک سیاسی) به‌صورت صد درصد تضمین می‌شود.

وی یادآوری کرد: نرخ سود تسهیلات ریالی و ارزی اعطایی برای کلیه سرمایه‌گذاری‌ها در کردستان به میزان ۵۰ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تامین می‌شود.

به گفته وی همچنین در اجرای این تضمین‌ها، دولت طرح‌های بزرگ تولیدی در کردستان را که نیاز به مصوبه شورای اقتصاد داشته باشد در حداقل زمان ممکن تاریخ وصول درخواست تعیین تکلیف می‌کند.

وی افزود: همچنین اسناد استیجاری اراضی واگذاری موضوع مواد ۳ و۳۹ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در جمهوری اسلامی و پروژه‌های کشاورزی و غیر‌کشاورزی خارج از شهرک‌های صنعتی و مجتمع کشاورزی در محل اجرای طرح‌های مورد نظر توسط بانک‌های عامل به‌عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود.

این مسوول اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: به بانک‌های کردستان اختیار داده شده است تسهیلات طرح‌های تولیدی و اقتصادی را تا سقف یک صد میلیارد ریال و ۱۰ میلیون دلار تصویب کنند.

نقشی‌زادیان گفت: این موارد بخشی از حمایت‌های دولت برای سرمایه‌گذاری در کردستان است که در کنار پتانسیل‌های بزرگ و مهم منطقه‌ای و مزیت استراتژیک نزدیکی به بازار عراق مجموعه‌ای را فراهم آورده است که می‌تواند ما را در انجام وظایف ملی و میهنی توسعه مناطق کشور، ایجاد اشتغال، و افزایش سرانه‌های تولید کمک کند.

وی اظهار امیدواری کرد با همیاری ملی،سرزمینی آباد و توسعه‌یافته برای همه ایرانیان فراهم شود. وی در ادامه گفت: کردستان ایران با داشتن مرز مشترک طولانی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی با اقلیم کردستان عراق بستری مناسب برای تحکیم مراودات تجاری ایران با عراق که اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف جامعه صنعتی و تولیدی ایران است، دارد.

وی افزود: ما علاقه‌مند هستیم در این رابطه فعالانه مشارکت کنیم و تجار کردستان را به صاحبان صنایع و تولیدکنندگان در اقصی نقاط کشور معرفی کنیم تا از ره‌آورد این تعامل اثرگذار و اعتماد بخش منابع تهدید سرمایه ایرانیان برای حضور در بازار عراق را کم اثر و بازگشت سرمایه ایشان تضمین شود و تولیدات صنعتی کشور بدون دغدغه به بازار بزرگ عراق عرضه شود.