دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی گفت: در سال‌جاری هدف‌گذاری در بافت فرسوده ۱۵۰ هزار واحد در کشور است و در مجموع ۲۵۰ هزار واحد هدف‌گذاری ماست که قسمت اعظم اینها تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مجید کیانپور در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل مسکن و شهرسازی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار محدوده بافت فرسوده در ۴۵۰ شهر کشور شناسایی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها مکلف‌اند با توجه به سیاست‌های راهبردی و حمایت‌هایی که ایجاد می‌کنند از طریق تشویق و سیاست‌گذاری برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده را با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی و بهسازی کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی اضافه کرد: برای این کار نخستین اولویت این است که طرح و مطالعه جامع در خصوص بافت‌های فرسوده داشته باشیم که ۳۰ هزار هکتار از مجموع ۷۰ هزار هکتار، تاکنون طرح‌های مطالعاتی بهسازی و نوسازی آنها آماده و در کمیسیون‌های ماده پنج مصوب شده یا در حال تصویب است.

افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

وی افزود: ۱۲ هزار هکتار از بافت فرسوده نیز در دست تهیه و بررسی است و ۱۳ هزار هکتار نیز در حال انتخاب مشاور و عقد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی است که در مجموع برای ۵۵ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار محدوده بافت فرسوده تا پایان شهریورماه سال ۹۱، طرح‌های عمران تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج استان‌ها می‌رسد.کیانپور اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده از سال ۸۷ تا سال ۸۹، ۱۰۰ هزار واحد به بانک‌های عامل مسکن معرفی شدند و از این تعداد ۳۰ هزار واحد تا پایان سال ۸۹ و ۳۰ هزار واحد دیگر نیز تا پایان مهر ماه آماده بهره‌برداری شدند و ۴۰ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال آماده

افتتاح می‌شوند. وی عنوان کرد: در سال جاری، ۱۵۰ هزار واحد هدف‌گذاری شده است که در حال حاضر ۹۰ هزار واحد در شش بانک ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت و رفاه در حال انعقاد قرارداد است و هر متقاضی واجد شرایطی که مجوز نوسازی از شهرداری دریافت کند و مراجعه به شرکت‌های عمران مسکن‌ساز ‌یا ادارات کل مسکن و شهرسازی داشته باشد، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.

معرفی ۳۶۰۰ واحد مسکونی

بافت فرسوده به بانک‌های عامل

وی در ادامه به ساخت واحدهای مسکونی در بافت فرسوده قزوین اشاره و اظهار کرد: در استان قزوین یک‌هزار و ۶۰۰ واحد در نیمه نخست سال‌جاری به بانک‌ها معرفی شدند که حدود یک‌هزار و ۸۰۰ واحد در سال ۸۹ بوده که با توجه به ۲۰۰ واحد در سال ۸۸، در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ واحد تاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

کیانپور اعلام کرد: در حال حاضر از مجموع واحدهای یاد شده در استان، یک‌هزار و ۳۰۰ واحد تا پایان مهر ماه آماده بهره‌برداری است و ۳۵۰ واحد نیز تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم مابقی واحدها نیز تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص تسهیلات پرداختی در بافت‌های فرسوده نیز توضیح داد: در بافت‌های فرسوده تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای ساخت به روش سنتی (غیر‌صنعتی) و تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای روش صنعتی پرداخت می‌شود که سود این تسهیلات در دوران مشارکت ۱۱ درصد و ۱۲ درصد نیز برای فروش اقساطی است.

عدم محدودیت در پرداخت تسهیلات

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد و تسهیلات پرداختی بدون سپرده‌گذاری است و بانک‌هایی که با ما طرف قرارداد هستند، این تسهیلات را برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده پرداخت می‌کنند و بنای حمایت ما نیز نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مسکونی است.

وی ادامه داد: از ۹۰ هزار واحدی که در مرحله اول توزیع کردیم تاکنون حدود ۳۶ هزار مورد به بانک‌ها معرفی شده و قسمت اعظم آن منجر به عقد قرارداد شده که برای این ۹۰ هزار واحد یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار از سوی بانک‌ها صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ما در بافت فرسوده افزایش تولید مسکن را داریم؛ به طوری که ۳۳۲ واحد پروانه نوسازی در قزوین اخذ و حدود یک ‌هزار و ۶۰۰ واحد تولید شده است که چهار برابر اضافه تولید واحد صورت گرفته و این در کاهش قیمت، نرخ اجاره بها و کنترل و تعدیل آن تاثیر دارد و در مسکن مهر نیز با توجه به تولید یکجا و زیاد، این موضوع در کاهش قیمت مسکن و اجاره اثرگذار است.

مسکن مهر جهادی

در راستای خانه‌دار شدن مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن مهر گفت: ۶/۲ میلیون واحد در کشور در حال ساخت است و با توجه به تعداد کل واحدی که در کشور وجود دارد، در هیچ برهه‌ای از زمان چنین تولید مسکنی در کشور سابقه نداشته است.وی تاکید کرد: جهادی بالاتر از این در بخش خانه‌سازی در هیچ دوره‌ای رخ نداده است و جهاد عظیمی در راستای تولید مسکن برای خانه‌دار کردن افراد واجد شرایط بوده است و تمام مسکن‌های مهر در راستای توسعه شهر بوده‌اند.