افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی کردستان

دنیای اقتصاد- کردستان- مقصودی: استان کردستان با مساحتی بیش از ۷/۱ درصد از کل کشورمان دارای ۵/۴۰ درصد جمعیت ساکن روستا است و اقتصاد کشاورزی شاهرگ حیاتی این استان است، بر اساس حساب‌های منطقه‌ای سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۸/۹ درصد است که این رقم در استان کردستان معادل ۳/۲۰ است. این در حالی است که بسیاری از مشاغل موجود در استان در بخش‌های صنعت و خدمات به فعالیت در بخش کشاورزی وابسته هستند و در برخی از سال‌ها با کاهش درآمد در بخش کشاورزی، رونق اقتصادی در استان با افول مواجه شده است.

بخش کشاورزی در استان کردستان مجموعه‌ای از پتانسیل‌های طبیعی، زیرساخت‌های عمرانی و پایه‌ای، ساز و کارهای پشتیبانی و سیاست‌گذاری و برخاسته از رسوم اجتماعی و فرهنگی کشاورزان و تولیدکنندگان این منطقه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: طی دوره استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران بخش کشاورزی این استان نیز با گذر از شیوه دهقانی و سنتی به کشاورزی صنعتی روی آورده است که افزایش چشمگیر واحدهای صنعتی را در بخش‌های مختلف به دنبال داشته است.

محمد ابراهیم حسن نژاد در ارتباط با وضعیت موجود این بخش گفت: از جمعیت یک میلیون و ۴۵۲ هزار نفری این استان، بهره‌برداری از بخش کشاورزی را ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ نفر بر عهده دارند.

وی همچنین تعداد شاغلان بخش کشاورزی در این استان را ۱۱۳ هزار و ۴۵۱ نفر اعلام کرد و افزود: بیشتر مردم ساکن روستاهای این استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

حسن نژاد به استعدادهای کشاورزی استان کردستان اشاره کرد و گفت: سالانه در این استان ۵۸۵ هزار و ۶۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات دیم و ۱۰۰ هزار و ۴۲۷هکتار نیز زیر کشت محصولات آبی می‌رود. وی تولیدات زراعی استان کردستان را نیز یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۹۲ تن اعلام کرد و افزود: این میزان تولید برابر با ۰۲/۲ درصد از کل تولیدات بخش زراعی کشور است. همچنین از محل ۳۰ هزار هکتار باغ در استان ۱۸۰ هزار تن انواع میوه تولید می‌شود.