دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: استاندار آرماویر ارمنستان به همراه استاندار آذربایجان شرقی از یک مجتمع تولید لبنیات در تبریز دیدار کرد. آشوت قاهرامانیان که برای بررسی مناسبات دوجانبه با آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرده بود در دیدار از این واحد تولیدی با بیان اینکه وجود فناوری‌های موجود در این کارخانه نشانگر ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی در صنایع تبدیلی کشاورزی است، افزود: این پیشرفت‌ها ادامه همکاری‌های استان‌های آرماویر و آذربایجان شرقی را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

استاندار آرماویر ارمنستان بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی این دو استان تاکید کرد و گفت: در سفر دو روزه به آذربایجان شرقی دیدارهای خوبی با مقامات عالی‌رتبه آذربایجان شرقی داشتم از این رو به توافقاتی برای گسترش روابط دست یافتیم که امیدواریم به مرحله اجرایی برسد.

وی استفاده شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی از فناوری‌های به روز تولید و عرضه محصولات لبنی را چشمگیر توصیف کرد و افزود: به طور حتم بازارهای مصرف ارمنستان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های تولیدی این شرکت استقبال چشمگیری را خواهد کرد.

قاهرامانیان با بیان اینکه در چارچوب معاهدات منعقده اقتصادی و تجاری مابین استان‌های آذربایجان شرقی و آرماویر ارمنستان آمادگی کامل داریم که مجموعه محصولات لبنی تولیدی این شرکت شیر را به استان خودمان وارد کنیم، ادامه داد: استفاده متقابل از ظرفیت‌های فنی و علمی طرفین برای توسعه تجارب موثر در امر تولید و عرضه محصولات لبنی باکیفیت ضرورت ارتقای روابط متقابل است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر روابط تجاری ایران و ارمنستان پیشرفت زیادی داشته و زمینه برای توسعه روابط دوجانبه کاملا مساعد است، افزود: از دستاوردها و پیشرفت‌های ایران در زمینه صنایع کشاورزی بسیار خوشحالم و امیدوارم که روابط بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

در این دیدار، مهندس محمد براتی گودرزی، مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای ورود محصولات تولیدی شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی به بازارهای مصرف ارمنستان آمادگی کامل داریم.

وی با اشاره به این مطلب که این شرکت در حال حاضر با کسب گواهی‌های تولید برتر جهانی جزو واحدهای ممتاز کشوری محسوب می‌شود، گفت: آزمایشگاه تخصصی و واحدهای فنی و تحقیقی این شرکت شرایط ویژه‌ای را برای تعریف خطوط جدید تولید و عرضه انواع محصولات باکیفیت لبنی فراهم کرده است.

وی همچنین با اعلام این مطلب یادآور شد: تامین سلامت کیفی محصولات تولیدی در شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی در اولویت کاری است و در این رابطه سعی بر آن است که با ارتقای جایگاه حقیقی محصولات تولیدی گام‌های بزرگی در امر صادرات و ارزآوری برای ایران اسلامی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در این کارخانه از ۱۱ تن شیر، معادل یک تن پودر شیر تولید می‌شود، گفت: علاوه بر شیر خشک از ۲۲ کیلو آب پنیر تولید شده در شیر، یک کیلو پودر آب پنیر که در صنایع غذایی کاربرد فراوان دارد تولید می‌شود.

مهندس براتی گودرزی با اشاره به اینکه آب پنیر به عنوان مازاد کارخانه‌های پنیرسازی با دارابودن۶ درصد ماده خشک یکی از باارزش‌ترین محصولات جانبی صنایع لبنی می‌باشد که با تکنولوژی‌های موجود نظیر خشک کردن و تکنیک‌های دیگر محصولات متفاوتی از آن تهیه می‌شود، گفت: پودر آب پنیر دارای کاربرد خاص در صنایع مختلف بوده و در فرآورده‌های حجیم شده غلات، برای غنی کردن فرآورده‌های آردی مانند ماکارانی، انواع نان، بیسکویت، کیک و کلوچه و امولسیون کردن چربی در فرآورده‌های گوشتی به کار گرفته می‌شود.

براساس این گزارش در این سفر، استاندار آرماویر ارمنستان با استاندار آذربایجان شرقی نیز دیدار کرد و در این دیدار زمینه‌های همکاری و توسعه بین دو استان بررسی شد.

دکتر علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی گفت: آمادگی کامل برای در اختیار گذاشتن دانش فنی برخی از حوزه‌های صنعتی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با طرف‌های ارمنستان را داریم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در استان آرماویر و همچنین دانش فنی آذربایجان شرقی علاقه‌مندیم سرمایه‌گذاری خود را به ارمنستان اعزام و همکاری‌های کشاورزی دو جانبه را گسترش دهیم، البته باید دو طرف ظرفیت‌ها و امکانات مختلف خود را به بخش‌های خصوصی انتقال دهند تا توسعه روابط در سریع‌ترین زمان صورت گیرد.

استاندار آرماویر ارمنستان هم با ابراز خرسندی از سفر خود به تبریز خواستار توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های تجاری و بازرگانی شد.