دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان کردستان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان عنوان کرد و گفت: از زمان تاسیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از تیر‌ماه سال ۵۴ تاکنون تنها ۷/۹ درصد سرمایه‌گذاری مصوب در بخش خارجی در استان کردستان جذب و تحقق یافته است.

حسین دهقانی افزود: برای سرمایه‌گذاری بخش خارجی در استان کردستان ۲۲۶ میلیون دلار مصوب شده که تاکنون تنها ۲۲ میلیون دلار آن محقق شده است.

به گفته وی، عملکرد مدیران اجرایی استان طی چند دهه اخیر و پیگیر نبودن آنها در بحث جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی مهم‌ترین عامل ضعف در این حوزه اقتصادی است.

وی تاکید کرد: گرچه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با رویکرد جذب سرمایه‌های خارجی تاسیس شد، اما متاسفانه حداقل در استان کردستان موفقیتی را به دست نیاورده است و نتوانسته سرمایه‌های خارجی را جایگزین تسهیلات دولتی و بانکی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کند.

وی از برنامه‌های منسجم و مدونی برای ارتقای شاخص‌های سرمایه‌گذاری در بخش داخلی و خارجی در استان کردستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بتوان با این اقدامات سرمایه‌های بیشتری را به کردستان برای شکوفایی اقتصادی استان جذب کرد.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی کردستان شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کردستان را یکی از مهم‌ترین عوامل جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: باید سعی کرد ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در استان کردستان را برای سرمایه‌گذاران بازگو کرد تا بتوان سرمایه‌های آنان را جذب کرد.

دهقانی توسعه استان را نیازمند تغییر نگرش در بحث سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری بلند مدت دانست و اظهار کرد: برگزاری همایش‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌تواند در خصوص جذب سرمایه بسیار موثر

باشد.

وی رتبه استان کردستان را در کشور از لحاظ سرمایه‌های مصوب شده شانزدهم عنوان کرد و ادامه داد: تا پایان سال ۹۰ استان کردستان از نظر جذب سرمایه‌های خارجی نیز در رتبه بیستم کشور قرار دارد که به هیچ عنوان جایگاه مناسبی نیست.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی کردستان در ادامه یادآور شد: در پنج ماه نخست سال جاری استان کردستان با توجه به طرح سرمایه‌گذاری در معدن طلای داشکسن قروه توانسته با جذب سرمایه ۵/۳ میلیون دلار رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد.