دنیای اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: سرکنسول ایران در اربیل کردستان عراق گفت: حجم مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و اقلیم کردستان بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. سید عظیم حسینی در دیدار با هیات اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان البرز در اربیل با اعلام این مطلب و با اشاره به روابط بسیار خوب اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری بین اقلیم کردستان و ایران از کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار در ده سال گذشته هم‌اکنون به بیش از چهار میلیارد دلار افزایش یافته و با توجه به آمادگی دو طرف برای توسعه همکاری‌ها به مراتب از این رقم هم فراتر خواهد رفت.

سرکنسول ایران، کردستان عراق را جایگاه بزرگی در تعامل اقتصادی عراق با ایران دانست و افزود: سال گذشته ۷۰ درصد صادرات ایران به عراق از طریق کردستان صورت گرفته که با فعال‌تر شدن جنوب این کشور در سال‌جاری هم‌اکنون این رقم به ۶۰ درصد تقلیل یافته و ۴۰ درصد دیگر نیز از طریق مرزهای جنوبی عراق صورت می‌گیرد. حسینی عمده ترین دلایل برای تجارت با اقلیم کردستان را سهولت اخذ روادید، امکان تردد مکرر، بالا بودن ضریب امنیتی در منطقه، شرایط کار مناسب و حمل و نقل آسان عنوان کرد. همچنین در دیدار هیات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اتاق البرز با نایب رییس اول اتاق بازرگانی اربیل، بسط همکاری‌های تجاری و بازرگانی بین دو طرف مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار کاک سوران، نایب رییس اول اتاق بازرگانی اربیل با اشاره به روابط دیرینه و اشتراکات دینی و زبانی مردم ایران با اقلیم کردستان افزود: به هنگام گرفتاری آغوش ایران همواره برای مردم ما باز بوده از این رو برای توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی ترجیح می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. نایب رییس اتاق بازرگانی اربیل گفت: اقلیم کردستان توجه ویژه‌ای به صنعت و کشاورزی دارد و مایل است تولیدکنندگان، کارخانه‌های تولیدی خود را به این منطقه انتقال دهند تا مشکلات حمل و نقل آنها مرتفع شود و بتوانیم خدمات بهتری را به آنها ارائه دهیم.

رییس اتاق بازرگانی البرز نیز با اشاره به تازه‌تاسیس بودن استان البرز و توانمندی‌های آن تصریح کرد: این استان با دارا بودن بیش از سه هزار کارخانه تولیدی و دو هزار شرکت تجاری، صنعتی و معدنی یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کشور با پتانسیل‌های بسیار بالا است.

حسین طوسی افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار نفر فعال اقتصادی عضو اتاق البرز هستند که با انتقال بعضی از اعضای اتاق تهران که واحدهای صنعتی آنها در استان البرز مستقر است، رقم آنها به حدود ۵ هزار نفر افزایش خواهد یافت. رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: در صورتی که کریدور مبادلات تجاری تحت نظارت اتاق‌های بازرگانی ایجاد شود می‌توان با متخلفان و کالاهای غیر‌استاندارد برخورد کرد.

در این دیدار، رحیم بنا مولایی، نایب‌رییس اتاق البرز نیز با اشاره به تعلقات دینی مردم دو طرف آن را عاملی برای توسعه روابط و همکاری‌ها بیان کرد و آمادگی اتاق بازرگانی البرز را برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم اقلیم کردستان مورد تاکید قرار داد.