دنیای اقتصاد- اصفهان- مجید مجیدی‌نژاد: مدیر یک سیلوی بزرگ کشور از ذخیره‌سازی ۶۵ هزار تن گندم در چهارماه اخیر در سیلوهای این کارخانه خبر داد. محمد عصارزادگان در گفت‌وگو‌ با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه این میزان گندم وارداتی هم‌اکنون در سیلوهای این کارخانه ذخیره شده است، گفت: ۷۰ هزار تن گندم دیگر نیز توسط این کارخانه خریداری شده است که به زودی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: این گندم‌ها از کشورهای استرالیا، برزیل، قزاقستان و آمریکا وارد می‌شوند.

این فعال عرصه صنایع غذایی با اشاره به مطلوب بودن وضعیت بازار گندم به واسطه واردات گفت: این وضعیت مطلوب را مدیون کمک و همیاری مسوولان همه بخش‌ها از جمله مدیران ارشد استان، عوامل بانک‌ها، گمرک و حمل‌و‌نقل‌ کشور می‌دانیم، به طوری که با همکاری آنها توانستیم مشکلات در این حوزه را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان آرد استان اصفهان میزان ۵۷ هزار تن گندم را به طور مستقیم از کشاورزان استان خریده‌اند. عصارزادگان با بیان اینکه دو کارخانه آرد‌سازی بزرگ وی برای خدمت به مردم فعالند، اظهار کرد: این کارخانه‌ها سالانه ۶۰۰ هزار تن آرد در ۷ نوع صنعتی و خبازی وارد بازار‌های داخلی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه صادرات آرد آزاد شده است، گفت: با این وجود به دلیل مرغوبیت گندم وارداتی ترجیح می‌دهیم آرد تولید شده از این گندم را در اختیار مردم کشور قرار دهیم.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی جرعه درخصوص قاچاق آرد نیز گفت: زمانی که آرد با یارانه توزیع می‌شد شاهد قاچاق آن بودیم، اما با حذف یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت گندم، برای متخلفان به صرفه نیست که از ایران آرد را قاچاق کنند، اگر هم صورت بگیرد بسیار کم و محدود است. عصارزادگان از مسوولان خواست صنعت گندم و آرد را به معنای واقعی آزاد کنند تا مدیران کارخانه‌ها بتوانند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت در زمینه ذخیره‌سازی گندم و تولید آرد داشته باشند؛ چراکه در زمان بحران عدم برنامه‌ریزی باعث بروز مشکل می‌شود.

وی اضافه کرد: اما در صورتی که برنامه مشخص باشد یک مدیر همیشه می‌تواند بهترین زمان را برای خرید پیش‌بینی و گندم با کیفیت را از بهترین بازارهای جهانی خریداری کند.

این فعال عرصه صنایع غذایی تاکید کرد: سیاست دولت باید بر کاشت و برداشت گندم متمرکز باشد و به تولید آرد به طور صنعتی و با کیفیت توجه بسیار داشته باشد.

عصارزادگان افزود: دولت باید با قیمت مناسب گندم را از کشاورز بخرد، به طوری که در نهایت در شرایط بحرانی با مشکل ذخیره‌سازی گندم روبه‌رو‌ نباشیم.

وی با اشاره به لزوم یک برنامه‌ریزی دقیق در زمینه فراهم آوردن گندم و تولید نان گفت: اگر با سیاست‌های حساب شده حرکت کنیم مشکلی در تامین آرد و نان کشور نخواهیم داشت.