دنیای اقتصاد - بندرعباس: استاندار هرمزگان گفت: براساس فرهنگ برادری و برابری با همه کشورهایی که «یونیدو» بتواند هماهنگی کند، آماده همکاری متقابل هستیم و انتظار داریم که سطح همکاری‌ها از گفت‌و‌گو و مذاکره به حوزه عمل و اجرا تبدیل شود. ابراهیم عزیزی در دیدار با نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) با اشاره به تحولات صورت گرفته در بخش شیلات و صنایع تصریح کرد: مدیران استان هرمزگان حفظ و رعایت مسائل محیط زیست را اولویت جدی خود می‌دانند؛ طوری که با حفظ همین رویکرد اقدامات اثرگذاری را در طول سالیان گذشته انجام داده‌اند.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با بیان اینکه تجارب خوبی در این بخش داریم و این امکان وجود دارد که به کشورهای نیازمند منتقل کنیم، افزود: از آنجا که یونیدو می‌تواند نقش خوبی در جهت ارتباطات بین کشورها برای ارتقای آموزش و توسعه صنعت محیط زیست داشته باشد، دوست داریم این ارتباطات دو سویه باشد.

استاندار هرمزگان یادآورشد: ما آمادگی بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها و همچنین قرار دادن تجارب خود را به آنها داریم.

وی با بیان اینکه یونیدو و سازمان ملل به رسالت خود عمل نکرده‌اند، ابراز کرد: برخی رفتارهایی که با واحدهای صنعتی ما می‌شود حکایت از این موضوع دارد.

عزیزی گفت: اگر هماهنگی و ارتقای صنعتی کشورهای منطقه از اهداف یونیدو است به نظر می‌رسد تاکنون ناموفق بوده است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: البته رفتارهای نظام سلطه در ارتقای صنعتی ما تاثیری نداشته و به‌رغم فشارهای سنگین برخی کشورها توانسته‌ایم در ارتقای بخش‌های مختلف صنعتی به فن‌آوری‌های جدید دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: همان طور که آمادگی داریم تجارب و آموخته‌های خوب صنعتی را به خیلی از کشورها از طریق یونیدو یا مستقیم منعکس و منتقل کنیم از این سازمان می‌خواهیم که صنایع کشور ما را نیز در بعضی از زمینه‌ها یاری کند. در ادامه این دیدار نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد نیز خطاب به استاندار هرمزگان گفت: طی دو روز اقامت در این استان از صنایع تولید سیمان، فولاد، کشتی سازی، پالایشگاه و حمل‌و‌نقل و لجستیک بازدید کردم و تحت تاثیر فن‌آوری‌های ایران در این زمینه قرار گرفتم.

الساندرو آمادیو ابراز کرد: هر چند از سطح تکنولوژی بالایی برخوردار هستید؛ اما جا برای ارتقا و پیشرفت وجود دارد.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید ضمن افزایش بهره‌وری هزینه‌های تولید را نیز کاهش دهید.

وی اظهار کرد: در صورت درخواست مدیران واحدها، یونیدو این آمادگی را دارد که در زمینه کاهش مصرف انرژی صنایع تولید فولاد، سیمان، ذوب فلزات و رعایت محیط زیست با آنان همکاری دوجانبه‌ای داشته باشد.

بر اساس این گزارش سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در سال ۱۹۶۶ تاسیس و در سال ۱۹۸۵ به یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد تبدیل شد. این سازمان با برخورداری از حمایت ۱۷۲ کشور عضو، مسوول ترویج توسعه صنعتی در جهان است.

دفتر یونیدو در ایران نیز در سال ۱۹۹۹ با هدف پشتیبانی از اولویت‌های صنعتی دولت ایران افتتاح شد و در این راستا به برقراری ارتباط نزدیک با وزارتخانه‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌های تحقیقاتی و همچنین بخش خصوصی مبادرت ورزیده است.