رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: بلایای طبیعی در سال زراعی گذشته ۳۵۰میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد آورد.

گلمحمد گریوانی در نشستی با خبرنگاران در بجنورد گفت: حدود ۱۶۰میلیارد ریال از خسارت‌های وارد شده بر اثر خشکسالی و سرمازدگی بوده است. به گزارش ایرنا، وی بیشترین خسارات وارده در بخش زراعت استان خراسان شمالی را مربوط به شهرستان فاروج دانست. وی میزان خسارت‌های وارده به بخش باغی این استان را ۵۵میلیارد و ۳۰۰‌میلیون ریال اعلام کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون صرفا بخش ناچیزی از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی توسط ستاد حوادث پیش‌بینی نشده جبران شده است. وی ادامه داد: البته بخشی از خسارات بخش کشاورزی که تحت پوشش بیمه قرار داشته‌اند از طریق بیمه محصولات کشاورزی تامین شده است. او گفت: در سال آبی گذشته نزولات آسمانی در خراسان شمالی ۲۵درصد کاهش یافت که این عامل موجب بروز خسارت به زراعت، باغ‌ها و دام استان شد. گریوانی دلیل این امر را بهره‌گیری از شخم نامنظم و سنتی دانست و افزود: این فرآیند موجب شده تا با اندک بارش باران، سیلاب در مزارع جاری شود و این خود باعث تشدید فرسایش خاک می‌شود. وی اضافه کرد: برای جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک در این استان علاوه بر گسترش باغ‌ها در اراضی شیبدار، پوشش گیاهی و اصلاح شیوه‌های شخم‌زنی در مزارع در دستور کار قرار دارد. او گفت: در نشست استانی هیات دولت در خراسان شمالی اعتباری برای این دو بخش در این استان از محل اعتبارات سال۸۶ مصوب شده است.