این دوره از جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان با یاد و خاطره نوجوان قهرمان خوزستانی یعنی علی لندی آغاز به کار کرد. علی لندی نوجوانی بود که در اثر آتش‌سوزی خانه همسایه خود را به دل شعله‌ها زد و دو نفر از همسایگان خود را نجات داد. قصه این نوجوان با درگذشت او بر اثر عوارض سوختگی تبدیل به یک تراژدی ابرقهرمانانه در تاریخ ایران شد.

علیرضا تابش، دبیر جشنواره با قرائت بیانیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: این دوره از جشنواره به روایتی آخرین جشنواره قرن و به روایتی نخستین جشنواره قرن جدید است. این قرن سرشار از فرصت‌ها، تهدیدها و واقعیت‌هایی نوین است که مخاطبان آن سرنوشت کشورمان را رقم خواهند زد.

وی اظهار کرد: این دوره از جشنواره را می‌توان عرضه محصولات سینمایی برای نسل آینده دانست نسلی که باید آینده کشور را در دنیای نو تعریف کنند و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت ایران اسلامی پاسداری کنند.کشور ما و جهان، قرن نو را با بیماری همه‌گیر و سوگ آغاز کرده‌اند، کرونا نخستین خاطره جمعی نسلی است که مخاطبان این جشنواره محسوب می‌شوند.

علی قاسم­‌زاده، شهردار اصفهان نیز در این رویداد اصفهان را شهری دانست که همیشه شهر زندگی بوده و گفت: امید داریم که در آینده بتوانیم اصفهان را برای زندگی بهتر آماده کنیم. اصفهان امانتی است که به دست ما رسیده و باید آن را به سلامت به دست آیندگان بسپاریم.

شهردار اصفهان افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید به یک جریان مستمر در شهر تبدیل شود. دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم کودک در اصفهان دایر است و باید فعال شود.

رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز پیام محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جشنواره فیلم کودک خواند. در بخشی از این پیام آمده است: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به واسطه حضور زلال فرزندان این سرزمین، همواره میعادگاه همدلی‌های مهربانانه بوده است. رویاپردازی‌های کودکانه و نوجوانانه مولد نشاط و سرزندگی بوده و رنگ امید و آرزو به نقش واقعیت‌های جهان امروز می‌زند. شعار امسال جشنواره با عنوان «سینما سرزمین خیال» بیانگر رسالت خطیر هنر هفتم در حفظ روحیه رویاپردازی و نشاط آفرینی برای کودکان و نوجوانان سرزمین ما و همه جهان است تا در دوران سختی که به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا بر ما گذشت، با جادوی سینما به فردایی سرشار از آرامش و دوستی بیندیشیم و از داغ کودکان و نوجوانان و خانواده‌های سوگوار و آسیب دیده این بلای عالم‌گیر بکاهیم. در پایان برنامه موسیقی کارتون‌­ها و فیلم‌­های نوستالژیک کودکان، توسط گروهی از نوازندگان نوجوان به صورت زنده اجرا شد. آثار این دوره از جشنواره به غیر از اصفهان، در تهران و ۲۱ شهر دیگر اکران خواهند شد.