جمال شایق اظهار کرد: این طرح با هدف خالص‌سازی هیدروژن به منظور کمک به واحدهای پایین‌دستی همچون واحدهای تصفیه گازوئیل و آیزوماکس ایجاد شده است. وی افزود: در این واحد در اثر فرآیندهای سیکلی افزایش و کاهش فشار و جذب سطحی ناخالصی‌ها، خلوص هیدروژن افزایش می‌یابد.وی خوراک واحد PSA  را حدود ۵۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت هیدروژن با خلوص ۹۵درصد از واحد هیدروژن‌سازی قدیم اعلام کرد و درباره مزایای این طرح گفت: با راه‌اندازی این طرح، ظرفیت و کیفیت تولید واحد تصفیه‌ گازوئیل  افزایش یافته و گازوئیل یورو ۵ با گوگرد زیر ۱۰ppm تولید خواهد شد که سود مالی قابل توجهی نیز برای شرکت به همراه دارد.

مدیر طرح PSA شرکت پالایش نفت تبریز افزود: ۵میلیون یورو بودجه برای این واحد اختصاص یافته و تا پایان سال جاری این واحد راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.  وی یادآور شد: قرارداد اولیه‌ این طرح با شرکتی آلمانی بود که به علت تحریم‌ها، این شرکت همکاری خود را ادامه نداد از این رو با یک شرکت  ایرانی (هوایار) دارای همکار چینی، کار را ادامه دادیم. وی با بیان اینکه بیشتر تجهیزات این واحد ساخت ایران هستند، در تشریح مشکلات پیش آمده متذکر شد: بیشتر مشکلات مربوط به تامین متریال بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها، به سختی و در زمان طولانی‌تری تامین می‌شود.

شایق با اشاره به میزان پیشرفت عملیاتی این واحد اضافه کرد: بخش  مهندسی و خرید این طرح، بیش از ۹۰درصد پیشرفت داشته، اما در بخش اجرا، پیشرفت کمتری حاصل شده است.