کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: بررسی تجارب کشورهای مختلف در ایجاد مناطق آزاد نشان می‌دهد ایجاد این‌گونه مناطق تاثیر فراوانی در توسعه اقتصادی این کشورها داشته است. بعد از جنگ جهانی دوم چین یکی از مهم‌ترین اقتصادهای دنیا است که با تاکید بر ظرفیت‌های این مناطق موجبات جذب سرمایه‌گذاران فراوان خارجی را فراهم کرد و بسیاری از کارشناسان، پیشرفت اقتصادی چین را مرهون تحرک و استفاده بهینه از این مناطق می‌دانند. در سال‌های اخیر نیز کشورهایی همچون امارات‌متحده‌عربی، ترکیه و اخیرا هم عمان و قطر پیشرفت اقتصادی خود را در بهره‌مندی از ظرفیت‌های این مناطق پایه‌گذاری کرده‌اند.

وجود قوانین خاص در مناطق آزاد که با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است، عدم سلسله مراتب و تشریفات اداری مرسوم در سرزمین اصلی، معافیت‌های مالیاتی و سود عوارض گمرکی، آسان بودن فرآیند واردات و صادرات و برخورداری از تسهیلات قوانین کار و تامین اجتماعی موجب ایجاد انگیزه و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در این مناطق شده است. اما در کشورمان که پیش از این دارای ۷ منطقه آزاد (کیش، قشم، ارس، چابهار، اروند، انزلی، ماکو و فرودگاه امام‌خمینی(ره)) بوده، شرایط قدری متفاوت است و بین کارشناسان توافق نظر کاملی در کارکرد مناطق وجود ندارد. بعضی این مناطق را در پیشبرد اهداف تاسیس‌شان که توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه و کشور است به نسبت موفق ارزیابی می‌کنند و در مقابل جمعی نیز منتقد مناطق هستند و استدلال می‌کنند مناطق آزاد در کشور ما به‌جای جذب سرمایه‌گذار و افزایش صادرات تبدیل به منافذی برای واردات کالا شده‌اند. علت طولانی شدن روند تصویب ایجاد مناطق جدید نیز همین تحلیل‌های مختلف از کارآیی این مناطق بوده است.

وی اظهار کرد: چیزی که مشخص است دو برابر شدن تعداد مناطق آزاد کشور موجب شکل‌گیری رقابتی تنگاتنگ بین مناطق جدیدالتاسیس برای جلب بیشتر اعتبارات زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد. توجه بیشتر به مصوبه جدید و موقعیت جغرافیایی مناطق نشان می‌دهد سه استان کرمانشاه ایلام و کردستان در مجاورت عراق قرار دارند و این سه نقطه قطعا در رقابتی نزدیک‌تر قرار خواهند داشت و هر منطقه که از مدیریت و برنامه‌ریزی بهتری برخوردار باشد سرعت بیشتری در ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز خواهد داشت و در بهره‌مندی از مزایای مشترک سه منطقه توفیق بهتری خواهد داشت.