تحقق هدف صادرات آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل صنایع‌دستی، شیرینی و شکلات، خشکبار، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، فولاد و مواد‌چدنی، موادپلاستیکی، مواد‌معدنی، محصولات پتروشیمی، قطعات خودرو‌ و تراکتور و چرم و کفش است که بیشتر به کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا صادر می‌شود. امین‌زاده ادامه داد: اکنون ۲۶‌درصد از صادرات استان را پتروشیمی، قیر و میعانات‌گازی، ۱۰‌درصد را شیرینی و شکلات، ۱۷‌درصد را صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی، پنج درصد را مس و کانی‌های فلزی، ۱۲‌درصد را ماشین‌آلات، ۱۷‌درصد را فولاد و مواد‌چدنی به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه تولیدات این استان صادرات‌محور است، یادآوری کرد: محصولات تولیدی استان هم از نظر قیمت، کیفیت و زمان تحویل با سایر کشورهای در حال رقابت بوده و برای خود جایگاه مناسبی را کسب کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در زمینه تولید خودروهای سنگین، تولید مقاطع طولی فولادی، لوازم‌خانگی، شیرینی و شکلات در رتبه اول کشوری قرار داشته و در تولید شیشه و چرم نیز رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است.

امین‌زاده با اشاره به اینکه ۱۵‌درصد از داروهای اساسی موردنیاز کشور در این استان تولید می‌شود، افزود: این صنایع در این استان مغفول واقع شده است و با توجه به اینکه آذربایجان‌شرقی در تولید دارو برای بیماران خاص از مزیت‌های بالایی برخوردار است باید به ایجاد و توسعه این صنایع توجه بیشتری کرد. وی اظهار کرد: تا پایان امسال یا اوایل سال آینده برای نخستین‌بار در کشور شیشه خودرویی و پنل‌های خورشیدی کامل در این استان تولید می‌شود و جواز لازم برای تولید آنها صادر شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جهش تولید ۱۱۰ واحد تولیدی استان دوباره به چرخه تولید بازگشته‌ و با این کار جایگاه شغلی حدود ۲ هزار نفر تثبیت شده است. امین‌زاده افزود: در ابتدای سال‌جاری بازگرداندن ۱۰۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید پیش‌بینی شده بود که این تعداد به ۱۵۰ واحد تولیدی افزایش یافت که در ستاد تسهیل استان مشکلات ۱۱۰واحد تولیدی برطرف شد و به چرخه تولید بازگشتند. وی با بیان اینکه اکنون یک‌هزار و ۹۰۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای در استان در حال اجرا است، یادآوری کرد: این طرح‌ها بر اساس پیشرفت تا ۲۵‌درصد، ۲۵ تا ۵۰ درصد، ۵۰ تا ۷۵ درصد و بالاتر از ۷۵ درصد تقسیم‌بندی شده‌اند که اولویت اصلی تسریع در راه‌اندازی ۸۰۰ طرح بالای ۷۵درصد پیشرفت است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این واحدها ۴۳هزار جایگاه شغلی جدید در استان ایجاد می‌شود.  امین‌زاده ادامه داد: اکنون چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۱۴۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این استان فعال است که ۹۰ درصد آنها در دست بخش‌خصوصی است.

وی اظهار کرد: در این استان ۵۹ شهرک صنعتی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی در زمینه تولید شیشه، صنایع تبدیلی کشاورزی، برق و الکترونیک فعالیت می‌کنند.