مرز شوشمی رسمی می‌شود؟

کیوان کاشفی در نشست اعضای هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی حلبچه با مسوولان استان کرمانشاه از قدمت دیرینه تعاملات اقتصادی کرمانشاه و اقلیم عراق به‌ویژه حلبچه حتی قبل از اینکه حلبچه استان مستقل شود یاد کرد و ادامه داد: حلبچه را استان مستعدی می‌دانیم که به‌زودی به یکی از استان‌های موفق عراق تبدیل خواهد شد.

وی خواستار افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو استان شد و ادامه داد: برای این منظور علاوه بر همکاری اتاق‌های بازرگانی کرمانشاه و حلبچه، نیازمند حمایت و برخی اقدامات از سوی مسوولان دولتی هستیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران سپس به بیان اهداف سفر هیات‌اقتصادی حلبچه به کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این سفر که برای نخستین‌بار بعد از رسمی‌شدن استان حلبچه صورت می‌گیرد برای سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود اما به‌دلیل شرایط کرونا به‌تاخیر افتاد. وی یکی از مهم‌ترین اهدافی که در این سفر مورد تاکید است را رسمی‌شدن مرز شوشمی و تردد مسافر و تجار از این مرز دانست و اظهار کرد: در مراحل بعدی رسمی‌شدن مرزهای دیگر همچون شیخ‌صله را نیز پیگیری می‌کنیم. کاشفی گفت: رسمی‌شدن این مرزها به‌ویژه شوشمی به‌واسطه فاصله کوتاهی که بین کرمانشاه تا حلبچه دارد، تاثیر زیادی در تسهیل تردد بین دو استان و حمل‌ونقل کالا خواهد داشت.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین راه‌اندازی حمل یکسره بین دو کشور و تابعیت از روش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و حذف روند تخلیه و بارگیری را نیز ضروری دانست. وی صدور ویزای بلندمدت برای فراهم‌شدن امکان رفت‌وآمدهای مکرر بین دو استان را نیز از دیگر مواردی دانست که برای افزایش تعامل بین دو استان کرمانشاه و حلبچه ضروری است. رئیس اتاق کرمانشاه سپس از زمینه‌هایی یاد‌کرد که دو استان می‌توانند تعاملات خود را در آن گسترش دهند و یادآوری کرد: حلبچه ظرفیت‌های قابل‌توجهی در زمینه گردشگری، توریسم درمانی و‌ به‌ویژه کشاورزی دارد. به‌علاوه امکان تعامل خوبی در زمینه صادرات انواع محصولات و مواداولیه وجود دارد. کاشفی تاکید کرد: البته به‌دلیل عدم رسمی‌بودن مرزهای شوشمی و شیخ‌صله، امکان برآورد دقیق از میزان صادرات به حلبچه از طریق این مرزها وجود ندارد که امیدواریم این مشکل هرچه زودتر مرتفع شود. وی در ادامه از امضای سند همکاری بین دو اتاق‌های بازرگانی کرمانشاه و حلبچه در این سفر خبر داد که با هدف افزایش تعاملات اقتصادی صورت‌گرفته و گامی برای شروع اقدامات عملی بیشتر است. رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: در قالب این سند همکاری، راه‌اندازی مرکز داوری مشترک بین اتاق‌های بازرگانی دو استان دیده شده تا مشکلات احتمالی در زمینه معاملات اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان حل‌وفصل شود. در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی حلبچه خواستار سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کرمانشاه و این استان شد. پیشوا احمد‌محمود از تعاملات دیرینه کرمانشاه و حلبچه به‌واسطه قرابت‌های فرهنگی، قومیتی و دینی یاد کرد و افزود: در زمان بمباران شیمیایی حلبچه نیز ایران کمک‌های بسیاری به مردم این منطقه کرد. رئیس اتاق حلبچه از امضای سه تفاهم‌نامه همکاری بین استانداران کرمانشاه و حلبچه در سال‌های گذشته یاد کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از این تفاهم‌ها به همکاری و تعاملات بین اتاق‌های بازرگانی دو استان مربوط است.

احمدمحمود از زمینه‌های همکاری مشترک بین دو استان حلبچه و کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این موارد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو استان است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست بر لزوم تسریع در رسمی‌شدن مرز شوشمی و‌ تردد مسافر از این مرز تاکید کرد و گفت: به نفع حلبچه است که مناسبات اقتصادی خود را با کرمانشاه افزایش دهد.