تشریح آخرین وضعیت کرونا در همدان

رشید حیدری‌مقدم با بیان اینکه در حوزه‌ بهداشت و درمان دنبال تعالی هستیم، تصریح کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به سمت جلو حرکت کنیم. هیچ‌کدام از همکاران ما کم‌کاری انجام ندادند و با همکاری استاندار و شورای تامین توانستیم با تمام تلاش کارها را مدیریت ‌کنیم و هشت ماه قرمز نشدن استان نتیجه این مدیریت بود اما متاسفانه در پیکی که کل کشور را دچار بحران کرد، ما هم وضعیت قرمز را در استان تجربه کردیم. وی ادامه داد: در پیک اول به‌صورت میانگین روزانه ۴۰۰ نفر، در پیک دوم ۶۰۰ تا ۶۲۰ نفر و در پیک سوم ۱۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری بودند همچنین میانگین آمار فوت ناشی از ویروس کرونا در پیک اول ۴ نفر، پیک دوم ۸ نفر و پیک سوم ۱۵ نفر در استان بود که این آمار نشان می‌دهد این بیماری در هر موج از موج قبلی قدرتمندتر است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه هیچ موردی در کل کشور وجود ندارد که بیمار به ارائه خدمت نیاز داشته باشد و مراحل درمان انجام نشود، گفت: موارد متعددی وجود دارد که فرزندان، والدین خود را به بیمارستان می‌آورند و دیگر سراغی از آنها نمی‌گیرند چراکه نگران این هستند که به ویروس کرونا مبتلا شوند اما هرکدام از همکاران بهداشت و درمان ما یک لحظه عقب‌نشینی نکردند و تاکنون ۳۰۱۵ نفر از همکاران ما مبتلا به ویروس کرونا شدند که شامل ۳۰۸ پزشک، ۷۶۷ پرستار، ۴۶ بهیار، ۴ ماما، ۱۰۲۹ پرسنل بیمارستانی، ۷۴۱ پرسنل بهداشتی و ۷۳ نفر از پرسنل آزمایشگاهی می‌شدند اما با تمهیدات لازم بدون هیچ مشکلی توانستیم روال عادی کار را انجام دهیم. حیدری‌مقدم با بیان اینکه در بحران ویروس کرونا ۱۵۰ نیرو با قرارداد ۸۹ روزه جذب کردیم، ادامه داد: مجوز جذب ۸۵۰ نیروی دیگر را دریافت کردیم همچنین برای تبدیل وضعیت پرستاران، در حال مکاتبه با وزارت بهداشت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا درباره نحوه مدیریت ویروس کرونا در روستاها اظهار کرد: در روستاها با پیشگامی روستایی در فامنین کمیته کرونا تشکیل شده و با محوریت بهورزهای خانه‌های بهداشت آموزش‌های لازم به روستاییان داده می‌شود. وی درباره وضعیت بیمارستان اکباتان گفت: بیمارستان اکباتان در اختیار ما نیست و شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت متولی این امر است اما طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. همچنین ۱۱۰ میلیارد از اعتبار ۱۷۰میلیاردی که رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده بود به این طرح بدهد، تاکنون پرداخت شده است.  

وی درباره اخبار مبنی بر ساخت یک بیمارستان در شهرستان کبودرآهنگ گفت: یک خیر برای ساخت بیمارستانی در کبودرآهنگ اعلام آمادگی کرده و گفته می‌تواند ۷۰ میلیارد تومان به این طرح کمک کند اما اکنون نیازی به ساخت بیمارستان جدید نداریم چراکه فقط فرآیند دریافت مجوز آن دو سال زمان می‌خواهد، از این رو پیشنهاد دادیم در بیمارستان امام رضا(ع) یک فاز توسعه‌ای تعریف کنیم چرا زیرساخت و زمین آن مهیاست اما فعلا تفاهم‌نامه قطعی امضا نکردیم. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا گفت: با همکاری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ردیف بودجه بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی همدان احیا شده که ساخت این بیمارستان در همدان می‌تواند از نظر جذب توریسم سلامت با هدف بیمارانی که از کردستان عراق برای درمان به همدان خواهند آمد، ارزآوری بالایی داشته باشد. حیدری‌مقدم در زمینه مهاجرت پزشکان و پرستاران استان به خارج از کشور، توضیح داد: در گذشته یکی از شرایط پذیرش پزشکان و پرستاران ما در خارج از ایران، داشتن مدرک آیلتس بود اما با شیوع پاندمی کرونا اتحادیه اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی شرط زبان را برداشتند و این مساله باعث شد تعداد انگشت‌شماری از پرستاران استان مهاجرت کنند اما موردی از مهاجرت پزشکان نداشتیم.