مقصد 2021 توریست‌های ولخرج

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اطلاعات تازه در پایگاه خبررسانی رویترز حاکی است: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور توریست‌فرست جهان پس از شیوع کرونا در این کشور و همه‌گیری آن در سراسر جهان به‌منظور جلوگیری و مهار بیماری کووید-۱۹ تمامی مرزهای بین‌المللی خود را بر روی گردشگری خارجی بست و هدف خود را بر رونق و توسعه گردشگری داخلی قرار داده است.گردشگران چینی به‌دلیل نگرانی‌های خود از ابتلا به کووید-۱۹ مقصد سفرهای خود برای تعطیلات سال نو را نزدیک به خانه‌هایشان انتخاب کرده‌اند و میلیون‌ها چینی از رفتن به سفرهای خارجی اجتناب کرده و سفرهای خود را به شهرهای اطراف محدود می‌کنند و حتی برخی از سفرهای برون‌استانی نیز پرهیز می‌کنند.

چینی‌ها «پرجمعیت‌ترین توریست‌های بین‌المللی» در مقایسه با سایر توریست‌های خارجی در دنیا محسوب می‌شوند. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ میلیون نفر توریست چینی در بازار گردشگری جهانی سفر کردند که بیشترین توریست خارجی در مقایسه با گردشگران سایر کشورها بودند. چینی‌ها را ولخرج‌ترین توریست‌های خارجی قلمداد می‌کنند. با این حال دست‌کم در نیمه اول ۲۰۲۰، سفرهای خارجی چینی‌ها تقریبا به صفر رسید.

پس از شیوع مجدد ویروس کرونا در پکن و شمال چین، این موضوع باعث نگرانی‌های مجدد برای مردم چین شده است و از این رو ضمن کاهش سفرهای غیرضروری، برای گذراندن تعطیلات سال نو خود در اواسط فوریه سفرهای کوتاه و نزدیک به خانه خود را برگزیدند و از این‌رو میلیون‌ها گردشگر داخلی با آغاز سال نو میلادی همانند سال‌های قبل سفر خواهند کرد. سال‌ نوی چینی‌ها ۱۲ فوریه است و تعطیلات نوروز آنها تا ۲۲ فوریه (۲ اسفند) ادامه دارد.

به گزارش «رویترز»، رزرو هتل‌ها برای آخر هفته سه روزه نزدیک به سال نو میلادی از ۲۴ دسامبر، به ۸/ ۱ برابر رزرو در طول یک سال رسیده است اما با این حال بسیاری از مردم با وجود ارزان‌تر شدن ۲۰ درصدی بلیت هواپیماها از مسافرت به راه‌های دور خودداری می‌کنند. ‌مدت زمان سفر با قطار برای بازدید از شهرهای دیگر حدود یک ساعت است و بیشترین بلیت قطارها برای سفرهای بین چنگدو و چونگ کینگ، گوانجو و شنجن و شانگهای و هانگجو است.

براساس اعلام مقامات چین، حدود ۳۴ میلیون نفر از چینی‌ها بین ۳۱ دسامبر تا ۳ ژانویه (۱۱ تا ۱۴ دی) بلیت قطار رزرو کردند که بر این اساس روزانه ۵/ ۸ میلیون نفر به سفر با قطار خواهند پرداخت که در مقایسه با‌مدت مشابه خود در سال گذشته ۹/ ۶ درصد کاهش داشته است. پکن،‌ پایتخت چین بسیاری از رویدادها از جمله نمایشگاه کتاب پکن در سال ۲۰۲۱ را لغو کرده و به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ کرده است که بسته مسافرتی تعطیلات سال نو خود را برای سفر به این شهر بفروشند و براین اساس بسیاری از شهرهای دیگر نیز از این الگو پیروی کردند. آنها مردم را دعوت به در خانه ماندن کرده‌اند و از آنها خواسته شده از اجتماعات خانوادگی بیش از ۱۰ نفر نیز پرهیز کنند. بنابراین مطابق با شرایط موجود، آژانس‌های مسافرتی پیشنهادهایی را با هدف گردشگری محلی ایجاد کرده‌اند و اطراف شهرها را مقصد گردشگری مسافران قرار داده‌اند و تورهای مسافرتی به روستاها و آبگرم‌ها و هتل‌های اطراف شهر را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کردند. با این حال برخی از چینی‌ها سفرهای طولانی‌تر درون‌کشوری را نیز به‌عنوان مقصد سفر خود درنظر گرفته‌اند. براین اساس دولت چین باتوجه به محدودیت‌های اعمال شده بر گردشگری بین‌المللی، هدف خود را بر توسعه گردشگری داخلی براساس تقاضای کلی سفر قرار داده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به تغییر جهت سفر چینی‌ها از خارجی به سفرهای داخلی در تعطیلات سال نو خود برخی از کشورها همچون ایران برنامه‌های تبلیغاتی خود را همانند زمان پیش از شیوع کرونا در جهت جذب گردشگران چینی قرار داده‌اند و این در حالی است که براساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری و دیگر نهادهای بین‌المللی، توریسم بین‌المللی تا سال ۲۰۲۴ به سطح پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد و در این‌مدت کشورهای جهان برای جبران خسارت‌های وارد شده بر بازار گردشگری در جهت احیا و توسعه گردشگری داخلی و منطقه‌ای اقدام کرده‌اند و کشورهای پیشرو در عرصه توریسم تسهیلات گسترده‌ای را برای جذب گردشگران برای سفرهای داخلی درنظر گرفته‌اند و تبلیغات و بازاریابی‌های خود را از گردشگری بین‌المللی به گردشگری داخلی تغییر داده‌اند زیرا باتوجه به بحران کرونا، بی‌اعتمادی مردم به سفرهای طولانی تا سال‌ها ادامه خواهد داشت و ذائقه‌های مسافران به سمت سفرهای کوتاه درون‌کشوری یا کشورهای اطراف خود پیش رفته است. این کشورها با نگاهی واقع‌گرایانه به جهان پساکرونا استراتژی‌های تبلیغاتی خود را تغییر داده و از سرمایه‌گذاری‌های بیهوده در کشورهای دوردست جهت جذب گردشگر خارجی که منجر به هدر رفتن حجم عظیمی از سرمایه خواهد شد پرهیز می‌کنند و به‌دنبال اقداماتی راهبردی و کارگشا در جهت احیا و سپس توسعه بازار گردشگری خود برآمدند.

بنابراین، درحال‌حاضر تمرکز بر احیای گردشگری داخلی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و اعتمادسازی جهت احیای سفرهای داخلی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت راهگشای رونق مجدد بازار گردشگری است زیرا اکنون بازیابی گردشگری در اولویت بازار توریسم جهان قرار دارد و توجه به اهداف بلندمدت که پیش از شیوع کرونا درنظر گرفته شده بود پاسخگوی جهان پساکرونا نخواهد بود و با تغییر استراتژی‌ها و مقاصد هدف از گردشگری بین‌المللی به گردشگری داخلی و منطقه‌ای می‌توان به بازیابی و سپس توسعه بازار گردشگری امیدوار بود.

به گزارش سازمان جهانی گردشگری، بازار توریسم از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ احیا خواهد شد و مقاصد از سفرهای طولانی به سفرهای نزدیک تغییر خواهد یافت و همچنین طبیعت‌گردی و سفر به روستاها مورد هدف گردشگران قرار خواهد گرفت. بنابراین، بخش دولتی و خصوصی باید تمرکز خود را بر سفرهای داخلی و منطقه‌ای قرار دهند و باتوجه به پتانسیل و جاذبه‌های گردشگری ایران در تمامی فصول سال پس از مهار کرونا و رونق سفرها، تشویق به سفرهای داخلی و توجه به سبک‌های جدید سفر همچون گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و گردشگری عشایر البته با توسعه زیرساخت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در این عرصه را در اولویت قرار داده و اهداف تبلیغاتی خود را در جهت جذب گردشگران داخلی و منطقه‌ای قرار داده و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در جهت استراتژی‌های جدید براساس جهان پساکرونا داشته باشند.