آزمون کیفی  اینترنت آذربایجان شرقی

گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران در ۶ ماه اول سال ۹۹ با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» و با تکیه‌ بر این اصل مهم که کیفیت شبکه حق‌الناس است، در راستای سیاست‌های رگولاتوری برای گزارش به مردم و شفاف‌سازی وضعیت کیفیت اپراتورها، حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، بهبود رقابت و ایجاد امکان حق انتخاب برای مشترکان پس از بررسی و مقایسه اپراتورها منتشر شده است.

همچنین، این گزارش به معرفی اپراتورهای ارائه‌دهنده سرویس‌های ارتباطات ثابت و سیار، فناوری‌های اتصال به اینترنت در کشور، شاخص‌های سنجش کیفیت، تجربه مشتری و وضعیت آماری پهن باند کشور نیز پرداخته است.

به دنبال این مطلب جایگاه آذربایجان‌شرقی در میزان ضریب نفوذ اینترنت و کیفیت از بهرمندی آن در کشور مشخص شد، که بررسی نمودارهای منتشر شده نشان می‌دهد رتبه استانی ما به هیچ‌وجه برازنده یک استان صنعتی و دانشگاهی نیست. وی با بیان اینکه پارامترهای بسیاری در ارزیابی کیفیت و سرعت اینترنت، سرویس‌دهی و پشتیبانی نقش دارند که دو پارامتر فوق‌الذکر از مهم‌ترین آنها هستند، افزود: کیفیت اینترنت در آذربایجان‌شرقی بسیار مطلوب است و دلیل کاهش رتبه استان در جدول رتبه‌بندی از پایین بودن این کیفیت ناشی نمی‌شود، استان‌هایی که مقام‌های بالاتری نسبت به آذربایجان‌شرقی دارند هم شرایط جغرافیایی مناسبی دارند و هم تعدد روستایی آنها کمتر است. وی افزود: آذربایجان‌شرقی در منطقه کوهستانی واقع شده است و دارای ۲۷۱۰ روستا است که بیشتر آنها در مناطق صعب‌العبور قرار دارند که این عوامل سبب شده است ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم با فرآیند طولانی روبه‌رو شود. وی با اشاره به اینکه ایجاد، نگهداری، حفظ امنیت، پشتیبانی، تامین زمین و برق زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق صعب‌العبور و نقاط مرزی، واقعا دشوار است و هزینه‌های کلانی دارد، افزود: اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی طبق دستورالعمل طرح خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) برای توسعه شبکه به اپراتورها در مکان‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند کمک می‌کند، همچنین کارگروه ویژه‌ای نیز برای رسیدگی به روستاهای مرزی این استان تشکیل شده است تا این مناطق نیز از زیرساخت‌های ارتباطی بهره‌مند شوند.

فرزاد با بیان اینکه کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر همواره از اولویت‌های ما بوده است، ادامه داد: با طرح پایش روستاهای آذربایجان‌شرقی بانک اطلاعاتی مستندی از وضعیت روستاهای استان به دست آمد که با استفاده از آن، برنامه‎‌ریزی مدونی برای بهبود ارتباطات در مناطق روستایی انجام می‎‌شود.

وی با بیان اینکه در ایجاد و راه‌اندازی یک سایت BTS در روستاها نیازمند برق، زمین و تجهیزات ویژه هستیم که برخی از اداره‌ها پول‌های کلان برای تامین این نیاز‌ها می‌خواهند، گفت: واقعیت این است که عدم اجرای برخی از طرح‌های ارتباطی به عدم همکاری برخی ارگان‌ها باز می‌گردد.

فرزاد با تاکید براینکه نیاز داریم مسوولان استانی حساسیت بیشتری برای حل این مسائل به خرج دهند، اضافه کرد: انتظار می‌رود شورای تامین استان جلسات ویژه‌ای با حضور سازمان‌های جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اداره برق و شهرداری برای حوزه ارتباطات استان تشکیل دهد تا بتوانیم با همکاری بین سازمانی مشکلات را حل کنیم.