اکنون یک واحد کارخانه تولید پوره سیب پنج هزار تنی در شبستر و حداکثر پنج واحد مشابه در دیگر مناطق آذربایجان شرقی وجود دارد، درحالی‌که تولید سالانه سیب در این استان به ۶۷۰ هزار تن  می‌رسد که تنها کمتر از ۱۰۰ هزار تن آن مصرف استانی دارد.

از سوی دیگر پوره سیب، ماده اولیه تولید محصولاتی همچون آبمیوه، لواشک و مارمالاد کیک است که همه مصرف بالایی در داخل و خارج از کشور دارند.

محمود افتخاری، مدیر شرکت تولیدکننده پوره سیب در شبستر می‌گوید: محصول تولیدی این واحد علاوه بر رفع نیاز بازار به کشورهای همسایه همچون روسیه و ترکیه نیز صادر می‌شود.

وی اضافه می‌کند: پوره سیب از سیب های زیردرختی به دست می‌آید، به این ترتیب که این سیب‌ها پس از جمع‌آوری، شست و شو و  مرتب کردن به آبمیوه و در نهایت پوره تبدیل می‌شود که کالای گرانبهایی با قابلیت صادرات به همه جای دنیا است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان از لحاظ سطح زیرکشت و تولید سیب با تولید حدود ۶۷۰ هزار تن در سال، رتبه دوم را در کشور دارد، می‌گوید: از این میزان ۶۷ هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن سیب پاییزه است. اکبر فتحی اضافه می‌کند: از سیب‌های تولیدی استان ۳۲۰ هزار تن درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه ۲ و ۷۰ هزار تن درجه سه و صنعتی است.

به گفته فتحی، مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستان های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.

در همین حال مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی ارزش افزوده بالایی دارد، اظهار می‌کند: هر میوه‌ای که تبدیل به پوره، کنسانتره یا شیره و دوشاب شود، هر بشکه‌اش گاه تا ۵۰۰ دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود.

ایاز برنو با بیان اینکه فرآوری هر ۱۰۰ تن سیب یک فرصت شغلی جدید ایجاد ‌می‌کند، تشریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی علاوه بر رساندن سود بیشتر به کشاورزان، افزایش بهره‌وری و ارزآوری در این حوزه راهبردی را نیز به‌دنبال دارد. وی با اشاره به فعالیت ۷۶۰ کارخانه صنایع تبدیلی و غذایی با سطح تکنولوژی بالا در استان توضیح می‌دهد: محصولات کشاورزی بومی و سایر استان‌ها پس از بسته‌بندی در این کارخانه‌ها، به بازار داخلی عرضه یا صادر می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی در آذربایجان شرقی اقدامات خوبی انجام گرفته است که به این منظور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همت بالایی داشته و تلاش‌های بسیاری را در زمینه احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌های فرآوری در استان انجام داده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۲۰ سردخانه در آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی تولیدکنندگان سیب می‌گوید: تعدادی سردخانه دیگر نیز با همت بخش خصوصی درحال احداث است.

این درحالی است که سود اصلی سیب تولیدی آذربایجان‌شرقی به‌عنوان دومین قطب تولید سیب کشور به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و باغداران به‌دلیل فصلی بودن کار باغداری، قیمت بالای کود و مواد اولیه و نیز هزینه بالای کارگر، منفعت چندانی از کار خود که سال‌ها برای آن عمر صرف کرده‌اند، نمی‌برند.