فرمول مشارکت در طرح‌های شهری

سونیا اندیش، نایب رئیس شورای شهر تبریز نیز در این جلسه بر ضرورت بررسی تشخیص اهلیت سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت:‌ روش انتخاب سرمایه‌گذار و تشخیص اهلیت این سرمایه‌گذاران چگونه خواهد بود؟ وی ادامه داد: طرح‌های سرمایه‌گذار که دچار مشکل هستند و نیمه‌کاره رها شده به خاطر عدم اهلیت سرمایه‌گذار بوده و آنچه در این شیوه‌نامه مشاهده نکردم موضوع اهلیت سرمایه‌گذار است. اندیش افزود: پرسش دوم اینکه ماده یک بند «ب» منابع، سرمایه، دانش فنی و مدیریت تخصصی هیات که تشکیل دادید بیشتر نگاه عمرانی داشته است. فرج محمد قلیزاده، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: منشا اصلی مشکلات مشارکت در اهلیت سرمایه‌گذاران است که هیچ اشاره‌ای به آن نشده است. موضوع بعدی تضامین است که اصلا بحثی در این زمینه در این شیوه‌نامه نشده است. وی با بیان اینکه مشکل بعدی شفافیت است که اصلا شفافیت مورد بحث قرار نگرفته است، گفت:‌ از اختیارات هیات عالی این است که سرمایه‌گذار چگونه انتخاب می‌شود. مشخص نشدن شیوه‌های این روش کاملا غیرقانونی است. مشکل بعدی کیفیت نظارت است، این افراد سرمایه‌گذار با چه ابزار نظارتی نظارت می‌شود. محمد باقر بهشتی در پاسخ به این مسائل گفت: سرمایه‌گذار با پیمانکار یکی نیست و سرمایه‌گذار در صورت مشاهده وجود بسترهای آرام و مناسب در یک طرح سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی گفت: ما باید بستری را فراهم کنیم تا افراد تشویق به سرمایه‌گذاری شوند. متاسفانه حتی شیوه‌نامه قدیمی که در وزارت کشور نوشته شده سرمایه‌گذار با پیمانکار اشتباه گرفته شده است. سرمایه‌گذار باید سود کند در غیر این صورت سرمایه‌گذاری آنها هیچ دلیلی ندارد. سرمایه‌گذار باید توجیه فنی و مالی و اقتصادی داشته باشد تا بستر برای سرمایه‌گذاری وی فراهم شود. شهرام دبیری، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: سرمایه‌گذاران در تبریز حمایت می‌شوند. ما می‌خواهیم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند. وی افزود: این شیوه‌نامه به‌عنوان چارچوب مدنظر است و به‌عنوان چارچوب بسیار خوب است؛ اما برخی مطالب را ندارد. در گذشته ما به‌عنوان جزئیات و با توجه به نوع و مکان سرمایه‌گذاری تسهیلاتی را مد نظر قرار می‌دادیم و نسبت به میزان سرمایه‌گذاری تشویق‌هایی بود. مثلا در سرمایه‌گذاری فرهنگی و ورزشی و اجتماعی سرمایه‌گذاران از عوارض معاف بودند. دبیری با تاکید بر اینکه کلیات این شیوه‌نامه قابل‌قبول است، اما کافی نیست، افزود: در تکمیل این شیوه‌نامه باید جزئیاتی را مشخص و مطرح کنند. باید تسهیلاتی را مدنظر قرار بدهیم که به تشویق سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بپردازد.

دبیری ادامه داد: سیاست‌های تشویقی باید ضمیمه این شیوه‌نامه شود تا از برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری شود. کلیات این شیوه‌نامه قابل‌قبول است و باید تصویب شود. رئیس شورای استان آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: سرمایه‌گذاری تاثیر زیادی در رشد اقتصادی کشور دارد. غلامحسین مسعودی ریحان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم شیوه‌نامه توسط هیأت رئیسه بررسی و به رای گذاشته شود. چون اگر ۵۰ بار هم این شیوه‌نامه و شیوه‌نامه دیگر هم بیاید، اصلا تایید نخواهد شد. مسعودی ریحان گفت: برخی از طرح‌های فعلی که در وضعیت نیمه‌کاره رها شده، بدون توجه به شیوه‌نامه و قوانین اجرایی واگذار شده است.