تغییر تاکتیک مقابله با سیل

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: لازم است هرچه سریع‌تر کار ساماندهی سیل بندها شروع شود اما موضوع مهم‌تر توجه به ایجاد کانال‌های سیلاب بر است. وی با اعلام اینکه طی گزارشی رئیس‌جمهوری و وزیر کشور در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته‌اند، افزود: در حوضه آبریز مارون کانال سیلاب بر داریم و به همین دلیل در جریان سیل خوزستان این منطقه دچار بحران خاصی نشد و رودخانه به میزان طبیعی خود، آب را عبور داد. نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: همچنین در حوضه آبریز زهره سیلاب یک‌هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه‌ای جاری بود اما به دلیل وجود کانال‌های سیلاب‌بر، آب به سمت کانون‌های ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان منتقل شد و بحرانی متوجه این حوضه نشد. شریعتی با بیان اینکه در حوضه‌های کرخه و کارون کانال‌های سیلاب بر موجود نیست، افزود: بر همین اساس پیشنهاد شد ۲ کانال سیلاب بر در مسیر خسرج و نهر ماله ایجاد شود اما تاکنون اقدام عملی برای ابلاغ اعتبار مورد نیاز آن صورت نگرفته است. استاندار با تاکید بر اینکه این کانال‌ها می‌توانند در ایام بارش‌ها به استان کمک زیادی کنند گفت: این کانال‌ها برای مقابله با سیل در استان ضروری هستند.

وی در ادامه افزود: ساخت ۲ هزار واحد احداثی در مناطق سیل‌زده را شروع کردیم و همزمان تعمیرات بیش از ۵ هزار واحد نیز به اتمام رسیده است اما انتظار می‌رود مقدمات ساخت واحدهایی که نیاز به احداث دارند با سرعت بیشتری صورت بگیرد. استاندار خوزستان درخصوص روستاهای بلاتکلیف در مناطق سیل‌زده گفت: باید هرچه سریع‌تر موقعیت مکانی اینگونه روستاها مشخص شود و اگر برای تعیین تکلیف نهایی نیاز به مصوبه شورای تامین باشد این شورا آماده همکاری است. شریعتی از ابلاغ ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات سیل به زیرساخت‌های استان خبر داد و گفت: از این میزان ۶۶ درصد تخصیص یافته که به زودی این میزان از اعتبار درنظر گرفته شده بین دستگاه‌های اجرایی توزیع می‌شود. استاندار به بررسی‌های صورت گرفته در زمینه عملکرد جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: دوگانگی به وجود آمده به‌خاطر این است که در بحث پرداخت خسارت‌ها تاخیرهایی صورت گرفته که باعث نارضایتی شده است، اما اکنون کار شکل جدی تری پیدا کرده و عملا با سرعت بیشتری شاهد پرداخت‌ها هستیم.

شریعتی تصریح کرد: در زمینه کشت تابستانه، رفع محدودیت‌ها باعث رضایتمندی شده به شکلی که با همکاری و هماهنگی که بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق برای تخصیص آب به وجود آمده، مردم امیدوارتر شده‌اند. وی با اشاره به اینکه به همین منظور سطح میزان کشت تابستانه امسال خوزستان بی‌سابقه محسوب می‌شود، ادامه داد: کشت امسال تابستان خوزستان تنها محدود به شلتوک نمی‌شود و علاوه بر این مردم نسبت به کاشت کنجد، ذرت و یونجه اقدام کرده‌اند که این موضوع باعث جبران مافات و خسارت‌هایی که در جریان سیل صورت گرفته، خواهد شد. نماینده عالی دولت در خوزستان در ادامه به اهمیت انجام کشت تابستانه برای جبران بخشی از خسارات اشاره کرد و گفت: برداشته شدن محدودیت کشت باعث شده تا مردم امیدوارتر شوند. استاندار یادآور شد: سطح به زیر کشت رفته از زمین‌های کشاورزی استان باعث می‌شود که بخش قابل‌توجهی از آب پشت سدها خالی شود، اما اکنون به شکل قابل ملاحظه‌ای همچنان آب در پشت سدهای استان وجود دارد. شریعتی با تاکید بر اینکه تلاش شده در حد استانداردها و مقررات فضای پشت سدها را خالی کنیم، گفت: به همین منظور لازم است به تعهدات سدها برای تامین آب شرب پایبند باشیم.