فاز دوم احیای اراضی کشاورزی خوزستان

صالحی نژاد ادامه داد: یکی از اقدامات مورد توجه در اجرای فاز یک، حمایت از صنایع داخلی برای ساخت دستگاه‌های تخصصی مورد نیاز اجرای این طرح بود. در این زمینه در سال‌های ابتدایی این دستگاه‌های مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شد، اما با حمایت موسسه جهاد نصر از تولیدکنندگان داخلی، شاهد ساخت این دستگاه‌ها در داخل کشور بودیم. وی با اشاره به اشتغال موجود در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصریح کرد: در اوج فعالیت‌ها بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در این طرح مشغول به کار بودند و اکنون نیز که در انتهای اجرای پروژه‌ها و در زمان تحویل اراضی هستیم بیش از ۵ هزار نفر در این طرح مشغول به کار هستند. مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: در فاز اول بیش از ۲۰۶ طرح تعریف و از ظرفیت ۷۰ پیمانکار و ۲۶ مشاور استفاده شده است. همچنین در این زمینه بیش از ۴۰۰ قرارداد نیز با بخش‌های مختلف منعقد شده تا شاهد اجرای فاز اول طرح باشیم. صالحی نژاد با اشاره به اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: هر طوری که دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند، آمادگی اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را داریم. وی ادامه داد: در مصوبه هیات دولت تامین منابع اعتباری از طریق روش‌های مختلف همچون فاینانس خارجی، بودجه عمومی دولت و همچنین صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است. در این زمینه برای آنکه فاصله‌ای میان فاز اول و دوم طرح ایجاد نشود، برای آغاز کار در فاز دوم پیشنهاد داده‌ایم تا از محل صندوق توسعه ملی مبلغی که حدود ۲۰۰ میلیون دلار است را به طرح اختصاص دهند تا بتوانیم کار را در سطح ۵۰ هزار هکتار در سال ۹۸ آغاز کنیم و به موازات آن نیز بحث فاینانس خارجی را دنبال می‌کنیم. مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به موضوع فاینانس خارجی در این طرح گفت: فاینانس خارجی طرح دچار مشکل نشده است و در این زمینه جلساتی را برگزار کردیم و پیگیر مساله هستیم. پیش‌بینی ما این است که فرآیند فاینانس خارجی طولانی است و چون به دنبال اجرای طرح در سال ۹۸ هستیم، می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی اعتباری را دریافت و کار را آغاز کنیم. صالحی نژاد ادامه داد: اعتبار مورد نیاز طرح در فاز دوم برای اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی ۲۲ هزار میلیارد تومان است. در فاز نخست عمده شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو احداث شده بود، اما اکنون برای فاز دوم، احداث شبکه‌های اصلی و فرعی باید به‌صورت همزمان و با همکاری وزارت نیرو اجرایی شود.وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۸ ردیف بودجه برای این طرح بسیار کم و به میزانی در نظر گرفته شده است که قابل مطرح کردن نیست، اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌هایی که از طرف مقامات استان و مجلس صورت گرفته و می‌گیرد، بتوانیم از صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز برای آغاز کار را در این فاز دریافت کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به تامین آب فاز دوم طرح اظهار کرد: برای ۲۵۵ هزار هکتار مشکل تامین آب وجود ندارد و این موضوع به تصویب دولت رسیده است از این رو مشکلی برای تامین آب فاز دوم نیست. صالحی نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم همه شهرستان‌های استان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار می‌گیرند. در فاز اول ۲۰ شهرستان استان خوزستان و ۳ شهرستان از استان ایلام تحت پوشش طرح قرار گرفتند. وی با بیان اینکه در فاز اول ۱۹ هزار کیلومتر انواع شبکه‌های فرعی اجرایی شده است، گفت: زمین‌هایی که در آنها کار شده، پیش از این در اختیار کشاورزان بوده و کار توسعه‌ای انجام نگرفته است و اقدامات ما به منظور بهبود شرایط و افزایش بهره‌وری بوده است. معاون اجرایی موسسه جهاد نصر نیز گفت: انتظار داریم تا نگاهی ویژه به استان خوزستان در بحث اعتبارات مبارزه با ریزگردها شود و در این زمینه در بودجه سال ۹۸ نیز توجه جدی به این موضوع شود.حسن علاقه‌بندزاده اظهار کرد: دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی پیگیر اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هستند و امیدواریم اعتباری که لازمه آغاز این طرح است، هرچه سریع‌تر تامین شود.

وی افزود: بر اساس استانداردهایی که وجود دارد، مطالعات زیست محیطی تامین آب در شبکه‌های اصلی فاز اول طرح انجام گرفته است و بر اساس اعلام وزارت نیرو این مطالعات وجود دارد اما آنچه باید از سوی این وزارتخانه به‌صورت مکتوب ارائه شود، تاکنون مشاهده نکرده‌ایم. معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با سازمان محیط زیست استان و کشور تصریح کرد: قرار است مطالعات زیست محیطی کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در مطالعات زیست محیطی فاز دوم که اکنون در حال انجام آن هستیم، دیده شود و مطالعات جامعی درخصوص کل طرح انجام بگیرد.

علاقه‌بندزاده با بیان اینکه انجام مطالعات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری وظیفه وزارت نیرو بوده است، ادامه داد: به دلیل تکمیل کار وزارت نیرو و با استنباط اینکه این وزارتخانه در احداث شبکه‌های اصلی مطالعات زیست محیطی را انجام داده است، کار را در فاز اول اجرایی کردیم. وی با اشاره به تفاوت‌های اجرایی فاز اول و دوم این طرح گفت: به جز ۴۴ هزار هکتار از کاری که وزارت نیرو اعلام کرده شبکه‌های اصلی آن را اجرایی کرده یا در حال اجرای آن است، در باقی‌مانده اراضی اقدامی صورت نگرفته است و در این زمینه از ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم، باید تقریبا در ۲۰۰ هزار هکتار اقدامات وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت همزمان باشد. معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به زهاب خروجی از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، گفت: اینکه اعلام می‌شود زهاب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۶ برابر زهاب نیشکر است، از نظر فنی کاملا رد است و صحیح نیست زیرا میزان مصرف آب نیشکر حداقل ۳ برابر سایر کشت‌ها است. علاقه‌بندزاده با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن بحث مهندسی ارزش در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: اکنون بهره‌برداری از زهاب‌های استان موضوعی است که خوشبختانه مسولان استان به دنبال آن هستند. استفاده از زهاب کشت‌ها به ویژه زهاب نیشکر مساله‌ای است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زهاب تولید شده در استان نباید یک تهدید باشد، بلکه باید از آن به‌عنوان یک فرصت بهره گرفته شود، تصریح کرد: در این زمینه موسسه جهاد نصر در قراردادی که با معاونت علمی و فناوری ریاست‌‌‌جمهوری منعقد کرده است، در سطح ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی از پساب زهکش‌های ایجاد شده در اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استفاده می‌کند. معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: سال گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم کار جهادی در انتقال آب به عرصه‌های بحرانی ریزگرد توسط موسسه جهاد نصر انجام گرفت. در این زمینه به رغم پیگیری‌های انجام گرفته، محدودیت‌هایی در تامین اعتبارات مورد نیاز برای این کار داریم و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه کند. علاقه‌بندزاده خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا نگاهی ویژه به استان خوزستان در بحث اعتبارات مبارزه با ریزگردها شود و در این زمینه در بودجه سال ۹۸ نیز توجه جدی به این موضوع شود.قائم مقام معاون اجرایی موسسه جهاد نصر نیز با اشاره به لزوم اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: در صورت عدم اجرای فاز دوم این طرح، بیش از ۸ هزار نفر نیروی کارگری و متخصصی که در فاز اول مشغول به کار بوده‌اند، بیکار خواهند شد.احمد مطیعی اظهار کرد: از ابتدا استان به دنبال اجرایی شدن کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود و در این زمینه اجرایی شدن فاز دوم این طرح مطالبه همه مردم خوزستان است.