خوزستان مهاجرفرست‌ترین استان کشور

امید حاجتی اظهار کرد: از طرح‌هایی که برای افزایش ماندگاری در استان انجام گرفته پرداخت سهم بدی آب و هوا به کارمندان است که به دنبال پرداخت این سهم به نیروهای قراردادی نیز هستیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: احداث آزادراه اهواز - لردگان که طرحی گردشگری و تفریحی است نیز می‌تواند در ماندگاری مردم خوزستان در این استان موثر باشد.

حاجتی با اشاره به اینکه طول این آزاد راه ۲۷۱ کیلومتر است، ادامه داد: با احداث این آزاد راه مردم می‌توانند از مناطق زیبا و گردشگری این مسیر بازدید داشته باشند و می‌تواند ظرفیت گردشگری را در خوزستان افزایش دهد. وی گفت: مدیران خوزستان نباید نسبت به بهبود شرایط در استان بی‌تفاوت باشند و باید برای توسعه و پیشرفت آن نهایت تلاش خود را داشته باشند.

وی در ادامه با تبریک فرا رسیدن هفته آمار و اطلاعات اظهار کرد: افرادی که در حوزه آمار و اطلاعات کار می‌کنند باید به گونه‌ای در تهیه و جمع‌آوری آمار و اطلاعات استان کار کنند که در کنار برنامه‌ریزی برای آینده خوزستان امکان برنامه‌ریزی برای ایجاد زندگی مرفه نیز وجود داشته باشد. حاجتی افزود: تهیه و جمع‌آوری آمار و اطلاعات درست از خوزستان می‌تواند در جذب اعتبارات و انجام طرح‌های مفید در این استان نقش بسیار زیادی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: به‌عنوان مثال با آمار و ارقامی که در چند سال گذشته جمع‌آوری شده، برخلاف برخی استان‌ها که اعتبار عمرانی آنها در بودجه امسال ۵/ ۸‌درصد کاهش داشت این اعتبار در خوزستان ۱۸‌درصد افزایش یافته است.وی افزود: همچنین موفق شدیم که اعتبار مناسبی برای بحث گرد و غبار برای خوزستان جذب کنیم که با برنامه‌ریزی مناسب در بخش‌های مختلف از جمله کاشت نهال، خرید دستگاه‌های تصفیه هوا در بیمارستان‌ها، مجهز کردن ایستگاه‌های هواشناسی و مجهز کردن فرودگاه‌ها برای برقراری پروازها در زمان وقوع گرد و غبار صرف می‌شود. حاجتی ادامه داد: باید به گونه‌ای در حوزه آمار و اطلاعات کار شود که با کمترین اعتبار بتوانیم بهترین بهره‌‌وری و برنامه‌ریزی را در خوزستان داشته باشیم.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز بر ضرورت حرکت به سمت معرفی طرح‌های پشتیبان در بحث مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: این اقدام عرصه را برای کار وسیع‌تر می‌کند و سبب توسعه بیشتر اشتغال پایدار می‌شود. سیدسعید حسینی‌نژاد با اشاره به طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی اظهار کرد: در این طرح‌ها منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که پس از کسب مجوز، مسوولیت حمایت از عده‌ای شاغل خانگی را در فرآیند تولید و ارائه خدمات اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار، مشاوره، طراحی، نوآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: با توجه به طرح‌های معرفی‌شده و مبالغ پرداخت شده از سوی بانک‌ها به متقاضیان، لازم است سرعت کارمان را بالاتر ببریم و طرح‌های متقاضیان مشاغل خانگی را پس از وصول، برای معرفی به بانک‌ها ارسال کنیم.معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با تاکید بر اینکه در طرح‌های مشاغل خانگی سهم‌بندی دستگاهی نداریم، تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی با تاخیر طرح‌ها را می‌فرستند. انتظار داریم دستگاه‌ها طرح‌های پیشنهادی متقاضیان را در مهلت زمانی مشخص بررسی کنند و در صورت تایید، در ارسال طرح‌ها برای گرفتن مجوز تسریع کنند تا در اسرع وقت این طرح‌ها را به بانک‌ها معرفی کنیم.

حسینی‌نژاد ادامه داد: با توجه به تنوع طرح‌ها و مبالغ در نظرگرفته شده و نیز تخصیص تسهیلات کم‌بهره، چنین طرح‌هایی در توسعه اشتغال بسیار موثر خواهند بود.معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بر ضرورت ثبت آمار و ارقام مبالغ طرح‌های مشاغل خانگی در سامانه تاکید کرد و گفت: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان طرح مشاغل خانگی به بانک‌های استان معرفی شده‌اند که لازم است دستگاه‌ها در این باره تلاش کنند تا به نتیجه کاری مناسبی در این زمینه برسیم.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز گفت: سند توسعه اشتغال ۲۸۲ روستای خوزستان در حال تدوین است.  ایمان وسطایی اظهار کرد: ارائه و جمع‌آوری آمار و اطلاعات صحیح باعث برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه خوزستان می‌شود و بر اساس آمار و اطلاعاتی که از روستاهای این استان جمع‌آوری شده برای حل مشکل بیکاری در برخی روستاها سند توسعه اشتغال در حال تدوین است.وی گفت: در حوزه سوادآموزی نیز در شهرستان‌هایی که نرخ بیسوادی آنها از میانگین استان بالاتر و بیشتر هم دو زبانه هستند، آموزش و تحصیل کاملا رایگان انجام می‌شود.معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: ازدیگر اقداماتی که با کمک حوزه آمار در خوزستان در حال انجام است تشکیل سند راهبردی شهرستان‌های استان است.وسطایی ادامه داد: خوزستان به ۹ منطقه تقسیم شده و بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شود برای توسعه هر منطقه برنامه‌ریزی می‌شود.