رتبه نخست خشکسالی برای خوزستان

وی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال ۱۹هزار هکتار نهال‌کاری در اراضی بیابانی استان انجام می‌شود، افزود: اعمال برنامه مدیریت چرای دام در ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار نیز با مشارکت بهره‌برداران جنوب استان و به‌ویژه جنوب شرق اهواز در دستور کار قرار دارد. طهماسبی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰هزار هکتار نهال‌کاری صورت گرفته گفت: تا پایان سال تمام ۱۹هزار هکتار نهال‌کاری به اتمام می‌رسد، همچنین ۵۰۰ هکتار مرطوب سازی اراضی از طریق رهاسازی آب نیز انجام شده است.وی خاطرنشان کرد: در جنوب غرب استان نیز با توفان‌های ماسه‌ای مواجه هستیم که بیشتر در فصل پاییز و بهار بر می‌خیزند از همین‌رو ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار مالچ‌پاشی نیز برای مهار کانون‌های این منطقه در نظر گرفته شده است.وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که یکی از علل ایجاد کانون‌های گرد و غبار خوزستان شرایط اقلیمی این منطقه است. میزان بارش باران خوزستان در سال گذشته ۶۰ درصد کمتر از میانگین بوده است.

طهماسبی به دستکاری‌های انسانی در طبیعت خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اراضی جنوب شرق اهواز تحت تاثیر سیلاب‌های فصلی مرطوب‌سازی می‌شدند و پوشش گیاهی در آنها شکل می‌گرفت اما اکنون به‌دلیل جاری نشدن آب به کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد تبدیل شده‌اند. وی به اعتبارات اختصاص یافته برای مهار گرد و غبار هم اشاره و اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای کنترل ریزگردها اختصاص یافت. امسال نیز با اذن مقام معظم رهبری مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد.مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در مقایسه با ابعاد وسیع کانون‌های ریزگرد قابل قیاس نیست، افزود: از سال گذشته در کانون‌های جنوب شرق اهواز در کنار کاشت نهال، اقداماتی به‌منظور تغییر معیشت ساکنان این منطقه از پرورش دام سبک به سایر صنایع آغاز شده است.وی به لزوم تخصیص حقابه تالاب‌های فصلی هم اشاره کرد و گفت: به دنبال تخصیص حقابه این تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو هستیم. در قانون هوای پاک نیز این موضوع به صراحت پیش‌بینی شده است.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از نهال‌های کاشته شده در منطقه جنوب شرق اهواز خشک شده‌اند، یادآور شد: در اقدامات بیولوژیک همواره مقداری تلفات به‌دلیل مسائل میکرواقلیمی وجود دارد. با فعال شدن کانون گرد و خاک، مقداری خاک و نمک روی نسوج گیاه می‌نشیند که همین سبب آسیب جزئی به آن می‌شود. وی با اشاره به اینکه این آسیب موقتی است، گفت: با آبیاری این نهال‌ها مجددا شاداب می‌شوند از همین رو نگرانی درخصوص خشک شدن نهال‌ها در این منطقه وجود ندارد. البته باید به این نکته توجه کرد که به‌طور کلی گیاهان بیابانی به سرسبزی گیاهان پرورش یافته در شرایط آب و هوایی مناسب نیستند.مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار یادآور شد: مساله‌ای که باید بدان توجه داشت این است که اقدامات بیولوژیک در بازه زمانی چند ساله اثرات خود را نشان می‌دهند، طبق مطالعاتی که در سال ۱۳۷۹ صورت گرفت مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در خوزستان حدود ۷۵۰هزار هکتار بود اما اکنون حجم این اراضی به حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار هکتار رسیده است.وی گفت: تحقق طرح مقابله با گرد و غبار نیازمند همت تمام دستگاه‌ها است زیرا فرسایش بادی یک پدیده خزنده است و در دراز مدت اثرات آن پدیدار می‌شود.

۱۰ سال زمان نیاز است

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس نیز گفت: اگر از اکنون با اهتمام جدی و تخصیص بودجه کامل کار را آغاز کنیم معضل گرد و غبار خوزستان در خوش‌بینانه‌ترین حالت طی ۱۰ سال آینده حل خواهد شد. عباس پاپی‌زاده یکی از دلایل گسترش کانون‌های گرد و غبار در سال‌های اخیر را بی‌توجهی دولت‌ها در سال‌های متوالی دانست و گفت: اکنون ۲۳ استان کشور درگیر این پدیده هستند.پاپی‌زاده خاطرنشان کرد: قرار است امسال ۱۹هزار هکتار عملیات نهال‌کاری در اراضی جنوب شرق اهواز صورت گیرد اما این رقم در مقایسه با حجم ۳۵۰هزار هکتار بیابان‌های جنوب شرق قابل مقایسه نیست.وی با بیان اینکه اثرات کاشت نهال طی پنج سال آینده مشخص می‌شود، افزود: گسترش بیابان‌ها در خوزستان نتیجه مدیریت غلط آب و دخالت در محیط زیست است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک‌سال گذشته از سوی دولت برای مهار ریزگردها با منشا داخلی در خوزستان گفت: این اقدامات قابل تقدیر است اما کافی نیست چرا که دولت‌های گذشته درخصوص رفع معضل گرد و غبار خوزستان اهتمام جدی نداشته‌اند و کانون‌های ریزگردها در استان بسیار زیاد شده‌اند.وی گفت: یکی از پیشنهادهای ما به دولت برگزاری جلسات هیات دولت در روزهای خاکی در خوزستان است زیرا این سبب می‌شود تا مسوولان از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند.

وی افزود: اراضی جنوب شرق اهواز در دهه‌های پیش همواره در معرض سیلاب‌های فصلی بودند که همین سبب ایجاد پوشش گیاهی در آنها و پیوستگی خاک می‌شد اما سدسازی‌های متعدد در بالادست این منطقه سبب ذخیره آب در پشت سد و در نتیجه بیابانی شدن این اراضی شد.پاپی‌زاده با رد آبگیری ۷۰درصدی تالاب هورالعظیم افزود: دو سوم این تالاب در عراق قرار دارد که به‌طور کامل خشک است و از یک سوم تالابی هم که در خوزستان وجود دارد تنها ۱۰درصد آن آبگیری شده است.وی تصریح کرد: خوزستان با کمبود ۲/ ۱ میلیارد متر مکعبی آب مواجه است که اگر حجم بالای آب از رودخانه‌های استان برداشت نمی‌شد امروز شاهد این بحران‌ها در خوزستان نبودیم.