برنامه‌های کنترلی برای ریزگردهای جنوب

محمود حجتی با بیان اینکه رهاسازی در تالاب منصوره و هور شریفیه از اهداف کانال ۴۷کیلومتری فعلی است خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده نیز کانون‌های گرد و غبار هندیجان، مارون و زهره مرطوب‌سازی خواهند شد تا با اقدامات بیولوژیک و مرطوب‌سازی منشأ ریزگرد جنوب شرق اهواز را که عمدتا در فصل زمستان فعال می‌شوند در یک عملیات میان‌مدت کنترل کنیم.حجتی افزود: خوشبختانه سازگاری طبیعت با پیش‌بینی‌های کارشناسان این حوزه همراه بود و نهال‌هایی که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال کاشته شده سبز شده‌اند.وی گفت: امیدواریم این نهال‌ها تا ۲ تا سه سال آینده رشد کنند و اثرات زیست محیطی خود را عملا در مهار گرد و غبار نشان دهند.وی تصریح کرد: در یک دوره میان‌مدت آثار این نهال‌کاری در عرصه جنوب شرق اهواز پدیدار خواهد شد و مردم اهواز نیز شاهد کاهش اثرات ریزگردها با منشأ داخلی خواهند بود.وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که جای تقدیر دارد احداث کانال ۴۷ کیلومتری آبرسانی موسوم به کانال مهندس پورشریف است که امیدواریم کار عبور این کانال از خط لوله نفت به پالایشگاه آبادان به اتمام برسد و آب به تالاب منصوریه وارد شود.وی ساخت این کانال در مدت زمان کم را یک شاهکار مهندسی دانست و افزود: این کانال از میان جاده، راه آهن، ده‌ها خط لوله نفت، گاز و آب عبور کرده که هرکدام مختصات ایمنی خود را می‌طلبد.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با همتی که از سوی تمام نهادها مانند بسیج، نیروهای مردمی و پیمانکاران محلی صورت گرفته و پشتیبانی‌های دولت در تامین اعتبار افق روشنی را در اختیار ما قرار می‌دهد منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز امسال با مرطوب‌سازی و نهال‌کاری تحت کنترل قرار می‌گیرد.وی با بیان اینکه برنامه بلندمدت ما حذف ریزگردها از این نقطه است، افزود: گرچه اقدامات انجام شده قابل تقدیر است اما معتقد هستم بیشتر می‌توان کار کرد از همین رو به دنبال افزایش سرعت در این زمینه هستیم.حجتی درخصوص کانون‌های غرب اهواز افزود: برای کانون‌های غرب اهواز عملیات مالچ‌پاشی صورت گرفته و تاکنون ۳۵۰۰ هکتار از این عرصه‌ها مالچ پاشی شده است.وی گفت: باتوجه به ظرفیت‌های بودجه‌ای پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۲ هزار هکتار از عرصه‌های گرد و خاک مالچ‌پاشی شود.

براساس این گزارش، در پی وقوع پدیده گرد و خاک به مدت چهار روز متوالی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دستور رئیس جمهوری برای پیگیری آخرین وضعیت به خوزستان سفر کردند.رئیس سازمان محیط زیست در زمینه گفت: حق نداریم بر مبنای مطالعات چند دهه گذشته برای مسائل زیست محیطی و انتقال آب تصمیم‌گیری کنیم زیرا در طول این سال‌ها به علت کاهش حجم آب و تغییر اقلیم مبنای علمی تغییر کرده است.عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه وزرات نیرو باید هرچه سریع‌تر مطالعاتی درخصوص آخرین وضعیت آب کشور انجام دهد، افزود: یکی از مهم‌ترین ایرادهای ما این است که برمبنای اطلاعات دهه ۶۰ و ۷۰ عمل می‌کنیم.وی گفت: در هیچ استانی حقابه حفظ محیط زیست، تالاب‌ها و رودخانه‌ها رعایت نشده است.کلانتری با تایید بر اینکه حفظ محیط زیست لازمه تضمین سلامت مردم است، افزود: پیامد مشکلات زیست محیطی دیر نمایان می‌شود از همین رو کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید بپذیریم که در یک کشور خشک و کم‌آب قرار داریم، اظهار کرد: باید توسعه کشور را متناسب با شرایط کم‌آبی تطبیق دهیم. دیگر نیامدن برف و باران استثنا نیست، بلکه ترسالی در کشور یک استثنا است.وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کشور دچار کم‌آبی شود قطعا خوزستان باید آخرین استان در این خصوص باشد، خاطرنشان کرد: در استان بارش باران ۹۰ درصد کمتر شده اما میزان آورد آب به این اندازه کم نشده است. وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های توسعه پایدار مورد توجه جدی قرار نگرفته است، اظهار کرد: برای سال‌های متمادی منافع کوتاه‌مدت بر منافع بلندمدت بخشی مانند محیط زیست ترجیح داده شده است.

کلانتری مشکل اصلی خوزستان را گرد و غبار دانست و گفت: مشکل کانون‌های گرد و غبار خارجی به‌زودی حل نمی‌شود و نیاز به همکاری نزدیک با کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، عراق، اردن و سوریه دارد.وی با بیان اینکه کانون‌های گرد و غبار داخلی نتیجه سیاست‌های اشتباه ما در طول دهه‌های گذشته بوده خاطرنشان کرد: تامین حقابه محیط‌زیست همچون تالاب‌ها، رودخانه‌ها و عرصه‌ها به مراتب از تامین حقابه کشاورزی مهمتر است. معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: طبق تجربه سال‌های گذشته فعال شدن کانون‌های گرد و غبار خارجی در فصل زمستان استثنا است اما امسال به‌دلیل کاهش بارش باران در کشورهای خارجی و عدم چسبندگی خاک شاهد توفان‌های گرد و غبار در این فصل از سال هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: حقابه محیط زیست باید متناسب با آورد آب باشد. اگر قرار است آورد آب ۵۰ درصد کاهش یابد حقابه نیز به همین میزان کم شود نه آنکه به‌طور کلی حذف شود.وی درباره کانون‌های داخلی گرد و غبار افزود: ۳۵۰هزار هکتار از عرصه‌های شرق کارون محل خیزش ریزگردها است، پیش از احداث سدها به‌دلیل وقوع سیل در اراضی، خاک دچار چسبندگی شده و از گرد و غبار جلوگیری می‌شد اما اکنون با ساخت سدها آب در این عرصه‌ها جریان نمی‌یابد. کلانتری راه خلاصی از ریزگردها را تامین حقابه محیط زیست دانست و اظهار کرد: رئیس جمهوری طبق وعده‌ای که به مردم خوزستان داده‌اند پیگیر حل معضل گرد و غبار هستند و حتی اگر بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی مصوب نشود از سایر منابع به دنبال جذب اعتبار هستند. وی افزود: همچنین مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال برای مهار کانون‌های گرد و غبار کشور اختصاص یافته که بیشتر سهم آن برای کانون‌های خوزستان است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: شورای‌عالی مقابله با ریزگردها مدت پنج ماه است که با حضور رئیس جمهوری و ۸ تن از وزیران در مرکز تشکیل شده که بخش عمده مصوبات آن به خوزستان اختصاص دارد. وی در ادامه یکی از اولویت‌های مهم رئیس‌جمهوری را محیط زیست و مهار کانون‌های گرد و غبار خوزستان برشمرد و یادآور شد: در نامه من به رئیس‌جمهوری مطرح شد که خوزستان ۵/ ۲ میلیارد مترمکعب آب برای حقابه زیست محیطی کم دارد.