طرح فرودگاه جدید در اهواز

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با بیان اینکه باید مستندسازی زمین فرودگاه جدید اهواز هرچه سریع‌تر انجام گیرد، گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور، مشاور اجرای طرح را گرفته و فراخوان جذب سرمایه‌گذاری آن را آماده کرده است. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: فرودگاه فعلی اهواز ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۰۰هزار نفر در سال را دارد اما این فرودگاه در سال گذشته بیش از ۵/ ۲برابر ظرفیت خود، یعنی حدود ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر را جا‌به‌جا کرد.


وی افزود: اقداماتی در زمینه افزایش فضای ترمینال داخلی و ساخت ترمینال خارجی در این فرودگاه انجام شده که اکنون دارای ظرفیت جا‌به‌جایی حدود 900هزار نفر است؛ در صورتی که در گذشته این ظرفیت بسیار کمتر از این میزان بود. استاندار خوزستان تصریح کرد: فرودگاه اهواز اکنون از نظر جا‌به‌جایی مسافر، پنجمین فرودگاه کشور است. این مساله در حالی است که استان فارس تنها دارای یک فرودگاه فعال است و فرودگاه جانبی دیگری ندارد. در خوزستان فرودگاه آبادان وجود دارد که هشتمین فرودگاه کشور است و سال گذشته حدود 470هزار مسافر را جا‌به‌جا کرده است. شریعتی با بیان اینکه در هیچ استانی به اندازه خوزستان فرودگاه وجود ندارد، گفت: اگر آمار جا‌به‌جایی مسافر به صورت استانی در کشور بررسی شود، خوزستان پس از مشهد سومین استان از نظر جا‌به‌جایی مسافر است. وی ادامه داد: در 10 سال آینده توسعه میادین نفتی غرب کارون و پیش‌بینی حجم نفراتی که در این منطقه مشغول به‌کار خواهند شد، با توجه به قول وزیر نفت مبنی بر اینکه تا پیش از ماه ژانویه قرارداد آزادگان منعقد می‌شود، می‌طلبد که یک فرودگاه جدید، به روز و متناسب با شرایط جدید استان برای اهواز احداث شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: وقت ویژه‌ای برای احداث فرودگاه جدید اهواز گذاشته شده و در این زمینه چند جلسه با وزیر راه و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور برگزار شده است تا شاهد پیشرفت خوب این مساله باشیم. دولت در این زمینه اعلام کرده که حاضر است این پروژه را به صورت BOT یا BLT را در اختیار مجریان طرح قرار دهد، زیرا پولی نیست تا دولت بتواند آن را بسازد. شریعتی اظهار کرد: چند شرکت تاکنون آمادگی خود را برای اجرای این طرح به صورت ضمنی اعلام کرده‌اند. اکنون موضوع زمین فرودگاه جدید اهواز مدنظر است؛ زیرا فراخوان جذب سرمایه‌گذار آن آماده است و شرکت فرودگاه کشور، مشاور اجرای طرح را گرفته و فراخوان جذب سرمایه‌گذاری طرح را آماده کرده است. وی گفت: باید مستندسازی زمین فرودگاه جدید اهواز هرچه سریع‌تر انجام گیرد. با صحبت‌های انجام گرفته قرار است تا فرودگاه به لحاظ قابلیت و توان در مقیاس بین‌المللی احداث شود تا بتواند غیر از جا‌به‌جایی مسافر، مرکزی برای حمل کالا باشد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: فرودگاه جدید اهواز باید به شکلی احداث شود که نیاز 80 سال آینده استان را تامین کند نه اینکه فرودگاهی ساخته شود که بعد از 15یا 20سال مجددا با مشکل مواجه شویم. امیدواریم در احداث فرودگاه جدید اهواز، اقدامات اساسی و زیرساختی برای چند دهه آینده خوزستان انجام شود. شریعتی در زمینه احداث بازار مبل در شهرستان اهواز نیز اظهار کرد: وقتی تولید محصولی همچون مبل را در استان نداشته باشیم، نمی‌توانیم مردم را از خرید آن منع کنیم، بلکه باید فروش آن را داشته باشیم. در این زمینه اگر تولید مبل هم داشته باشیم بسیار خوب است. وی افزود: احداث بازار مبل در اهواز به صورت متمرکز اشتغال بسیار خوبی ایجاد می‌کند و تمرکز این صنوف در کنار هم، مانند تجربه خوبی است که در تهران انجام گرفت. در این زمینه می‌توانیم تاکید کنیم تا تولید را در این بازار در کنار فروش مبل داشته باشند.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز گفت: برخی از مناطق ویژگی‌هایی دارند که پیش از تصویب طرح جامع آن مناطق، باید به آن ویژگی‌ها توجه شود تا بتوانیم با چشم باز تصمیم‌گیری کنیم. امید حاجتی اظهار کرد: اکنون طرح هادی چم‌کلگ و طرح‌های هادی و جامع تفصیلی شهرهای سماله و شمس‌آباد را بررسی و به تصویب رساندیم و در این زمینه نکاتی مدنظر بود که تذکر داده شد تا در کارگروه زیربنایی استان به آنها توجه شود.

وی افزود: دو مصوبه نیز در ارتباط با کارخانه فولاد روهینا دزفول و بازار مبل اهواز که تاثیر بسیاری در بحث تولید مبل و ایجاد شرایط مناسب برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد کرد، داشتیم. همچنین در این نشست احداث یک مجتمع خدماتی رفاهی در حد فاصل جاده ایذه تا باغملک مطرح شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: طرح فرودگاه جدید اهواز امروز پس از بررسی در جلسه، به تصویب رسید تا در آینده نزدیک شاهد اجرای فرودگاه بین‌المللی خوزستان در اهواز باشیم. کارکرد این فرودگاه فراتر از استان و منطقه بوده، زیرا قرار است فرودگاه در جا‌به‌جایی بار نیز فعال شود. حاجتی اظهار کرد: زمین فرودگاه جدید در جاده اهواز - ماهشهر و پس از شهرک صنعتی شماره 5 اهواز است. پیش‌بینی می‌کنیم، ظرفیت فرودگاه جدید اهواز حداقل 5/ 1 برابر ظرفیت فرودگاه فعلی باشد. این فرودگاه در فضای استاندارد ایجاد خواهد شد.

وی گفت: باید جانمایی فرودگاه جدید اهواز به عنوان مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان به شرکت فرودگاه‌های کشور ارسال می‌شد تا بتوان در این زمینه نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: برخی از مناطق ویژگی‌هایی دارند که پیش از تصویب طرح جامع آن مناطق، باید به آن ویژگی‌ها توجه شود. وقتی شهری با سرعت مهاجر جذب می‌کند یعنی کارکردی برای شهرستان‌های اطراف خود دارد. این کارکرد باید موردتوجه قرار گیرد که در زمان برنامه‌ریزی بتوانیم با چشم باز تصمیم‌گیری کنیم. حاجتی خاطرنشان کرد: به دنبال تکمیل، تصویب و اجرای طرح‌های هادی و جامع تفصیلی شهری در خوزستان هستیم. در این زمینه سال گذشته بیش از 37 طرح را تسریع بخشیدیم که یکی از آنها طرح جامع شهر اهواز بود که پس از 9 سال در شورای برنامه‌ریزی تصویب شد و اکنون مراحل نهایی خود را در شورای‌عالی معماری و شهرسازی طی می‌کند. وی افزود: به‌دلیل عقب افتادگی‌های استان است که طرح‌های جامع شهرسازی فراوانی در خوزستان انباشته شده و باید بررسی شوند.