افتتاح بزرگ‌ترین گلخانه محصولات صیفی

گروه بنگاه‌ها: بزرگ‌ترین گلخانه‌ محصولات صیفی کشور به مساحت ۵۰ هکتار تا پایان آبان‌ امسال در منطقه آزاد ارس به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، برای احداث این مجموعه ۱۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که ۵۰ درصد آن را بانک کشاورزی تامین کرده و ۵۰ درصد آن از سوی بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.نیمی از تسهیلات بانک کشاورزی از منابع داخلی و نیمی از آن از منابع صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

بر اساس این گزارش،این گلخانه‌ شیشه‌ای به‌صورت هیدروپونیک (شیوه کشت بدون خاک) براساس فناوری‌های نوین جهانی طراحی شده و برای نخستین بار در کشور ایجاد شده است. در این طرح تولید انواع محصولات صیفی گلخانه‌ای برای صادرات پیش‌بینی شده است. محصولاتی همچون خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و انواع گل که با کشت هیدروپونیک سازگار باشد از محصولات این طرح است.حسین حضرتی، مدیرعامل شرکت «ارس تارلاامین» در این باره گفت: ظرفیت نهایی این طرح ۱۴ هزار تن در سال است.به گفته وی تاکنون از ۵۰ هکتار زمین موردنظر برای این طرح، ۳۲ هکتار مسقف شده است. این طرح پس از تکمیلی برای ۲۳۰نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح از مشاوره و فناوری یک شرکت هلندی استفاده شده و همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده بومی نیز در آن به‌کار گرفته شده است. مدیرعامل شرکت «ارس تارلاامین» خاطرنشان کرد: برند این شرکت در روسیه به نام (آتا ویتا) شناخته شده و تاکنون ۴۵۰۰ تن محصول این شرکت صادر شده است.وی افزود: عمده محصولات شرکت صادراتی است و حدود ۱۵ درصد آن برای عرضه به بازار داخلی در نظر گرفته شده است.یوسف ابراهیمی، نایب رئیس و یکی از سهامداران عمده این شرکت نیز گفت: مطالعه این طرح ۴ سال پیش آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی آن کلید خورد.به گفته ابراهیمی سرمایه‌گذاران این طرح ۲۰ سال سابقه صادرات محصولات کشاورزی را دارند.وی افزود: هدف ما تبدیل شدن به یک برند گلخانه‌ساز و صادرکننده عمده است. ابراهیمی ماندگاری این نوع محصول را برای مصرف سه هفته دانست و افزود: هدف ما تولید بسته کامل محصولات صیفی در ایران است.به گفته وی با اجرای این طرح دانش فنی ساخت گلخانه به کشور انتقال یافته و بخشی از سازه‌های آن بومی‌سازی شده است.

سعدالله اسکندری، مشاور ارشد این طرح نیز گفت: این گلخانه اکنون بزرگ‌ترین گلخانه محصولات صیفی کشور است و در صورت تکمیل طرح توسعه آن به بزرگ‌ترین گلخانه منطقه تبدیل می‌شود.اسکندری افزود: برای کشوری همچون ایران که با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است و محدودیت تامین خاک دارد، این فناوری قابل توجه است. به گفته وی آب مصرفی برای این سیستم علاوه‌بر تزریق کودهای شیمیایی موردنیاز و غنی‌شدن آن برای گیاهان پس از مصرف مجددا تصفیه و به‌کار گرفته می‌شود.اسکندری تاکید کرد: با آب مصرفی در این گلخانه که نزدیک به آب مصرفی در مزرعه است، ۱۰ برابر کشت طبیعی، محصول تولید می‌شود. مشاور ارشد شرکت «ارس تارلا امین» افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای و حمایت از این صنعت علاوه‌بر مصرف کمتر منابع ارزشمندی چون آب و خاک، موجب افزایش بهره‌وری و برداشت محصول با کیفیت و در نهایت ارزآوری خواهد شد.