تبعات آبی کشت غیرمجاز

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: باید بهره‌وری در استفاده از آب را ارتقا دهیم. اگر قرار است کشاورزی در استان به همین میزان باشد، باید میزان مصرف آب را در هر هکتار کاهش دهیم یا الگوی کشت را عوض کنیم. غلامرضا شریعتی افزود: در تمام مسائل بخشی‌نگر شده‌ایم و همه در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌ایم اما باید از موضع تعقل و تدبیر به مسائل نگاه کنیم و آن‌چیزی که صحیح است را برای حل مشکلات مطرح کنیم تا به همفکری برسیم. وی افزود: لازم است قبل از شروع کشت، از کشت‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم. همچنین سیستم‌های تامین امنیت و سازمان آب نیز باید هماهنگی بیشتری داشته باشند تا مانع برداشت‌های غیرمجاز آب شوند.شریعتی ادامه داد: امکان دارد جلوگیری کردن از این کشت‌های غیرمجاز یا برداشت‌های غیرمجاز آب، زیان‌های مقطعی یا موردی داشته باشد اما این مساله در آینده به صلاح استان و کشور است. وی تصریح کرد: در زمینه حل مشکلات آب باید پیشگیرانه عمل شود به طوری که قبل از آنکه برای برداشت و کشت‌های غیرمجاز اقدام کنند آن را اصلاح کنیم.

شریعتی اظهار کرد: وزارت نیرو و دولت باید تکلیف خود را در موضوع مدیریت آب به صورت علمی روشن کنند. در این زمینه برای حل مسائل به‌ویژه مشکلات آبی استان باید با وزیر نیرو مشکلات را مطرح و به صورت علمی و منطقی آن را حل کرد. استاندار خوزستان اظهار کرد: نباید تنش به جامعه تزریق شود و مردم مرتب در استرس قرار بگیرند، زیرا این موضوع هیچ سودی عاید ما نخواهد کرد. وی افزود: در عین حال باید به‌عنوان وکلای مردم از حقوق آنها دفاع کنیم.وی با اشاره به اینکه رعایت شئونات، استفاده از زبان منطق و علم و کارشناسی، شرط اصلی در پیشبرد اهداف است، افزود: اگر دولت به‌طور جد در موضوع حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان قدم می‌گذارد به‌دلیل آن است که استدلال علمی پشت آن است و در این زمینه باید سعی کنیم تا از منافع استان دفاع کنیم. وی افزود: همچنین باید حقوق شهروندی که آب شرب سالم است را نیز فراهم کنیم و باعث نشویم در به دست آوردن این منافع خدشه‌ای وارد شود.

کاهش 40 درصدی ذخایر آبی

رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: باید تکلیف سهم خوزستان از پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره به‌عنوان پایین‌دست‌ترین نقطه در این حوضه‌ها مشخص شود. تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار وزارت نیرو است و اگر این سهم مشخص شود، اولین مشکل در این زمینه حل خواهد شد.محمدرضا شمسایی اظهار کرد: در استان از یک طرف با خشکسالی و از طرف دیگر با کشت‌های غیرمجاز در سطح وسیع مواجه هستیم که در این زمینه برخوردهای لازم انجام نگرفته است و باید در ابتدا جلوی این برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی گرفته شود.وی افزود: در این زمینه بعضا موارد را شناسایی و آنها را جریمه می‌کنیم اما این مسائل تاثیر چندانی ندارد و باید در استان تصمیم جدی برای حل این مشکل گرفته شود.شمسایی تصریح کرد: حدود پنج هزار هکتار پرورش غیرمجاز ماهی و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار کشت غیرمجاز در خوزستان انجام می‌گیرد که برخی از آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم و به تخریب حوضچه‌ها و جلوگیری از کشت‌های غیرمجاز می‌پردازیم. وی ادامه داد: در این زمینه بحث اشتغال و بیکاری در استان مانع می‌شود که سختگیری کنیم.

شمسایی با بیان اینکه اگر بخواهیم برای حل مسائل آب اولویت‌بندی انجام دهیم، در مرحله اول باید بخش سیاسی استان با ما همکاری کند، افزود: برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب و کشت‌های غیرمجاز نیاز به همراهی بیشتر بخش سیاسی استان همچون فرمانداران و دادگستری داریم.وی گفت: به‌عنوان متولی آب استان وظیفه داریم گروه‌های گشتی برای شناسایی برداشت‌های غیرمجاز تشکیل دهیم تا این موضوع را کنترل کنند و زمانی که برداشت غیرمجاز شناسایی شد باید مسوولان سیاسی مساله را پیگیری و مشکل را حل کنند. شمسایی اظهار کرد: برای حل مشکلات، جهاد کشاورزی همکاری لازم را انجام نمی‌دهد و این مساله به‌دلیل آن است که هدف جهاد کشاورزی تولید محصول بیشتر است، ما نیز می‌خواهیم برداشت آب کمتری انجام گیرد و این موضوع موجب به وجود آمدن مشکلات می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین بخش دادگستری و فرمانداری‌ها نیز برای حل مشکلات و جلوگیری از کشت‌های غیرمجاز ورود نمی‌کنند. چون این مساله با چالش‌های بسیاری همراه است. از این رو در بسیاری از مواقع سازمان آب در بحث جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز کاری از دستش برنمی‌آید.شمسایی افزود: در طول این سال‌ها میزان ذخایر آبی حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در استان در زمینه‌های مختلف شده است.وی افزود: اگر مشکلات آب در زمینه‌های مختلف در حوزه پایین‌دست حل نشود، بسیاری از نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان از بین می‌رود و باید در این زمینه تصمیم‌گیری انجام شود. شمسایی خاطرنشان کرد: افرادی که در پایین‌دست هستند حقابه تاریخی دارند و نمی‌توانیم به آنها آب ندهیم. به‌دلیل اینکه عده‌ای در بالادست می‌خواهند برداشت‌های غیرمجاز انجام دهند و باید در این زمینه هماهنگی‌هایی انجام شود تا در پایین‌دست با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

بهره‌وری از آب‌های زیرزمینی 80 درصد

عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: وزیر نیرو اعلام کرده مقدار مصرف از آب‌های زیرزمینی باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد و زمانی که از ۶۰ درصد بیشتر شود یعنی وضعیت آن بحرانی است، این در حالی است که برداشت از آب‌های زیرزمینی ۸۰ درصد است.مهدی قمشی اظهار کرد: در زمینه مساله آب حرف‌های علمی زده می‌شود اما عمل غیرعلمی انجام می‌شود. اگر از بالا نظم صورت گیرد و کار علمی باشد در پایین وضعیت روشن است.

وی ادامه داد: مشکل مدیریت منابع آبی این است که وقتی در بالادست نظمی وجود ندارد و مدیریت صحیحی نیست خود به خود پایین‌دست با مشکل روبه‌رو می‌شود.وی با بیان اینکه مقدار مصرف آب در وجوه مختلف از حد مجاز بیشتر است، گفت: تا مساله آب از بالادست حل نشود تزریق یک مساله کارشناسی به استان سخت و پیچیده است.قمشی با اشاره به اینکه در زمینه کشاورزی مصرف آب زیاد است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم همین مقدار زمین زیر کشت برود پس کاری کنیم میزان مصرف آب کاهش یابد. عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: به‌عنوان استانی که کشاورز بسیاری داریم نمی‌توانیم مساله حجمی شدن آب را به‌عنوان نخستین استان انجام دهیم، چراکه استان‌های دیگر بی‌رویه آب را مصرف می‌کنند برای همین باید این اقدام را از استان‌های دیگر شروع کرد.وی اظهار کرد: اگر آب کشاورزی را حجمی کنیم راندمان ما به ۵۰ درصد می‌رسد آن وقت ۴۰ درصد آب آزاد خواهیم داشت که به رودخانه‌ نفسی می‌دهد و دیگر از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی هم واهمه نخواهیم داشت. قمشی تاکید کرد: اگر وضعیت آب کشاورزی به همین صورت پیش برود آنگاه در طرح ۵۵۰هزار هکتاری یک سال در میان باید کشاورزی تعطیل شود.