دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ذخیره معدنی کشف شده استان اردبیل را ۸۰۲ میلیون تن اعلام کرد. ارژنگ عزیزی در نشست مسوولان‌ صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: تاکنون ۱۵۵ معدن در استان اردبیل پروانه بهره‌برداری گرفتند و با صدور گواهینامه کشف برای ۲۷ معدن دیگر همچنان کار اکتشاف از ذخایر معدنی ادامه دارد.

وی، ذخایر معدنی استان را بالغ بر ۶۵ میلیارد تن اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون از این میزان تنها چهار میلیون تن استخراج شده و اکتشاف و استخراج همچنان ادامه دارد.

عزیزی، ورود بخش خصوصی به این حوزه را بسیار ضروری و حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: اگر در سال‌های گذشته احساس می‌شد که اردبیل از لحاظ ذخایر معدنی فقیر است، امروز براساس گمانه‌زنی‌ها و ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدیم که ذخایر غنی فلزی و غیر فلزی در این استان وجود دارد.

این مسوول با یادآوری اینکه در حال حاضر نتایج مطالعات در قالب طرح‌های اکتشافی ادامه دارد، خاطرنشان کرد:‌ هم در شمال استان و هم جنوب ذخایر معدنی ارزشمندی شناسایی شده که شامل ذخایر معدنی پوکه، سنگ‌های تزئینی، پرلیت و معادن ارزشمند است که در این زمینه شایسته است، سرمایه‌گذاری‌ها به شکل مطلوب صورت بگیرد. وی عنوان کرد: علاوه بر معادن فلزی در معادن غیرفلزی به ویژه در پوکه نیز زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد که در شهرستان کوثر صدور جواز بهره‌برداری از آن به همراه پرلیت در دست اقدام است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل با یادآوری اینکه بیش از یک ‌هزار نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: برای تامین مواد اولیه کارخانه سیمان بخش عمده‌ای از واحدهای اکتشافی مشغول تامین مواد اولیه این کارخانه هستند.

عزیزی در ادامه به آخرین وضعیت صادرات استان اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع نسبت به سال گذشته از لحاظ حجمی ۲۲ درصد رشد صادرات را در استان شاهد بودیم.

وی، میزان صادرات انجام شده را ۱۱۵ میلیون تن از طریق گمرک‌های استان اعلام کرد و گفت: واحدهای تولیدی برای رقابت در بازار، توان تولید و صادرات خود را همچنان ارتقا می‌دهند، به طوری که رشد تولید نشان می‌دهد ما با صادرات گسترده‌تر مواجه هستیم.

عزیزی، سیب‌زمینی را از مهم‌ترین مواد صادراتی استان اعلام کرد و گفت: رشد تولید این محصول، قطعا در افزایش حجم وزنی صادرات تاثیرگذار بوده است، به طوری که با برطرف شدن مشکلات صادرات سیب‌زمینی انتظار می‌رود، برخی ضعف‌ها و نقص‌ها در این حوزه برطرف شده و امکان توسعه صادرات به سایر مناطق فراهم آید.