دنیای‌اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: رییس کانون سنگ ایران با بیان اینکه از مجموع شش هزار واحد سنگبری کشور حدود دو هزار سنگبری در اصفهان فعالند و حدود ۵۰ درصد فرآوری سنگ کشور را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: با توجه به استعدادهای موجود در صنایع سنگ این استان کانون سنگ ایران قصد دارد اصفهان را به پایتخت سنگ ایران و بلکه جهان تبدیل کند. حسین امیر یوسفی اذعان کرد: درآمد سنگ می‌تواند جایگزین نفت شود؛ چرا که هر متر‌مربع سنگ که وزنی معادل ۲۷ کیلو گرم دارد در بازارهای جهانی ۳۶ دلار قیمت دارد و با توجه به اینکه قیمت هر ۱۶۶ لیتر نفت یکصد دلار می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که ۱۶۶ کیلوگرم سنگ تزیینی ۳۵۰ دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

وی کارآفرینی در این صنعت را بالا دانست و با بیان اینکه برای هر مترمربع سنگ فرآوری شده پنج روز کار نیاز است، افزود: هر کارگاهی نیز به طور متوسط ۴۰۰ متر تولید دارد و این در حالی است که این صنعت برخلاف نفت بیشتر نیازهای خود را از داخل تامین می‌کند. رییس کانون سنگ ایران در ادامه از تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ساله صنعت سنگ در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: طبق توافقات صورت گرفته، به واحدهای سنگبری دارای شرایط لازم عنوان صادراتی استاندارد «ایزو» اعطا می‌شود؛

چرا که حضور در بازارهای جهانی بدون این گونه استانداردها اعتبار نخواهد داشت.وی با بیان اینکه این صنعت نیاز به نوسازی تکنولوژی دارد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر این کانون موافقت اعطای وام‌های صنعتی که سودی معادل ۸ درصد و سایر مزایا را داشت به دست آورد، اما بانک‌های عامل برای اعطای این وام انواع شروط سخت و غیر‌عملی مانند نداشتن چک برگشتی، داشتن اعتبارهای گوناگون بانکی و غیره را مطرح می‌کنند از این رو صنعتگران ترجیح می‌دهند از وام‌های عادی بانک‌ها با سود ۲۶ درصد استفاده کنند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سنگ استان اصفهان نیز با بیان اینکه رتبه صادراتی سنگ ایران در جهان رقمی پایین است، افزود: به‌رغم تولید بسیار زیاد سنگ تزیینی در کشور میزان درخواست بازار داخل به خصوص بعد از دوران جنگ تحمیلی تا حد زیادی مانع صادرات این محصول شد. رضا احمدی گفت: سنگ همانند نفت کالایی سیاسی نیست که تحت تاثیر فشارهای مختلف قرار گیرد و ایران دارای مجموعه‌ای بی نظیر از معادن متنوع سنگ است و اگر تکنولوژی فرآوری پیشرفت کند به جای آنکه از هر یک تن سنگ خام ۵۰۰ کیلوگرم سنگ تزیینی حاصل شود، می‌توانیم این‌ رقم را به ۷۰۰ کیلوگرم برسانیم.

وی گفت: متاسفانه حدود ۲۵۰ واحد سنگبری گرانیتی به ۵۰ واحد کاهش یافته است که متعاقب آن واحدهای معدنی تامین کننده آنان در خراسان جنوبی نیز به نحوی دچار مشکل شده‌اند.

احمدی خاطر با بیان اینکه گران شدن نرخ ارز موجب ترغیب شدیدتر صاحبان معادن سنگ‌های گران قیمت مانند گرانیت به سمت صادرات در سال اخیر شد، اظهار کرد: یک ششم ماده‌های معدنی ما به صورت خام صادر می‌شود در حالی که این امر برای تولیدکنندگان داخل حالتی منفی ایجاد کرده است. وی در خصوص فروش اینترنتی کوپ خام و همچنین محدود کردن برداشت معادن به منظور حفظ برای آیندگان گفت: فروش اینترنتی کوپ خام در شرایط فعلی با توجه به اینکه سنگبری‌ها زیر ساخت‌های مناسبی مانند گرفتن سفارشات مشخص و بلند مدت را ندارند، ناممکن است.