دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: با بهره‌برداری از انرژی زمین در طرح‌های آتی سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره پیشگام استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر در کشور می‌شود. محمد‌هادی کاشانچی، معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم ضمن اعلام این خبر گفت: علاوه بر برنامه‌هایی که به منظور استفاده از انرژی حاصل از سوزاندن گازهای زاید پالایشگاه‌های جزیره برای به دست آوردن آب شرب و کشاورزی در دست داریم، بر آن هستیم تا با استحصال آب از عمق ۴۰ متری خاک جزیره به آب شرب دست پیدا کنیم که در صورت تحقق این امر قشم می‌تواند علاوه بر تامین آب بندرعباس صادرکننده آب به کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

وی در ادامه با تصریح به عزم سازمان منطقه آزاد قشم برای استفاده از انرژی زمین-گرمایی، اظهار امیدواری کرد که کار تست این طرح با هزینه کم و به زودی انجام شود.

دکتر حمید رضاییان یزدی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و رییس هیات مدیره شرکت ارم و هدایتگر علمی این طرح نیز از انرژی زمین-گرمایی که حاصل حرارت ذخیره شده در پوسته زمین است، به عنوان یکی از انرژی‌های رایگان، قابل استحصال و پایان ناپذیر نام برد که با توجه به شرایط اقلیمی ایران جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است. استاد پیشین دانشگاه نووا (Nova) ایالات متحده گفت: در نقشه‌هایی که ما در اختیار داریم در نقاطی از خاک ایران دمای بیش از ۲۵۰ درجه سانتی گراد هم مشاهده شده است، اما حتی با انرژی کمتر و تنها ۳۰ درجه‌ای که در تمام مناطق کشور، از جمله قشم یافت می‌شود نیز قادر به گرمایش و سرمایش محیط خواهیم بود. وی با بیان اینکه میزان تولید این انرژی در کمتر از ۲۵ روز از کل ذخایر نفت، گاز و زغال‌سنگ کشور پیشی می‌گیرد، اضافه کرد: منبع تولید این انرژی نور خورشید و انرژی‌های متصاعدشده از هسته زمین است و با بهره‌برداری از آن می‌توان ۴۵۸ هزار و ۹۹۶ گیگاوات برق تولید کرد، در حالی که مجموع توان همه نیروگاه‌های ایران ۵۴ گیگاوات است. استاد دانشگاه فردوسی مشهد بهره‌وری نیروگاه انرژی زمین را ۵ برابر بیش از بهترین سامانه‌های موجود و عمر مفید آن را افزون بر یکصد سال عنوان کرد. استفاده از انرژی‌های پاک و برگشت پذیر در ایران، به ویژه در مناطقی همچون یزد، دزفول و قشم که از انواع بادگیر برای برودت هوای خانه‌ها بهره می‌برده‌اند، پیشینه‌ای دراز دارد.