ظرفیت بالا برای صادرات انگور

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: چهارمین جشنواره انگور ارومیه با حضور معاون کنسولی وزارت امور خارجه، میهمانانی از کشورهای همجوار و منطقه اقلیم کردستان عراق و مسوولان استانی و کشوری و خانواده مدیریت شهری شهرداری در دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه برگزار شد.

جشنواره انگور زمینه ساز جذب گردشگر

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه در مراسم افتتاح این جشنواره گفت: آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید انگور می‌تواند از طریق برگزاری جشنواره‌ها و استفاده از ظرفیت جذب گردشگر، بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند. وی افزود: اکنون زیرساخت‌های توسعه صادرات در استان مناسب نیست و توان صادرات محصولات کشاورزی چندان کامل نیست با این حال آذربایجان غربی توان تبدیل به قطب تولید محصولات کشاورزی را دارد. شهردار ارومیه تصریح کرد: باید زمینه لازم برای صادرات محصولات کشاورزی با همکاری همه سازمان‌ها ایجاد شود. وی در ادامه گفت: اکنون ۲۸۶ هزار تن انگور در این منطقه تولید شده که تنها ۲۰ هزار تن آن صادر می‌شود که رقم بسیار اندکی است. حضرت‌پور با اشاره به وجود ۵۴ نوع انگور در استان گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید فعال‌تر شده و بازار مصرف مناسبی برای انگور در دنیا پیدا کند. شهردار ارومیه با تاکید بر آموزش باغداران تصریح کرد: باید بسته‌بندی محصولات کشاورزی برای صادرات داخلی و خارجی فعال‌تر شود.

تحولات ارومیه بی‌نظیر بوده است

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز گفت: تعامل نمایندگان ارومیه و عملکرد سازمان‌ها باعث شده، این شهر در ۶ سال اخیر تحولات بی‌نظیری داشته باشد. وی افزود: باید برگزاری چنین جشنواره‌هایی با هدف حمایت از بخش کشاورزی و نمایش توانمندی‌ها و تولیدات استان باشد. وی تصریح کرد: مسوولان باید تلاش خود را برای افزایش امکان صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای خارجی فراهم کنند. به این منظور باید از توانمندی‌های بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران نیز استفاده کرد. قشقاوی ادامه داد: حمایت از کشاورز به این معنی نیست که به محض عقب افتادن اقساط بانکی یا تعهدات مالی به سیستم قضایی ارجاع داده شود و سریع اعمال قانون شود بلکه حمایت از کشاورز باید با صبر و حوصله و فرصت دادن برای این قشر زحمتکش همراه باشد تا بتوانند چرخه تولید کشور که در دست آنها است را با تولید محصولات مطلوب بچرخانند. وی در ادامه گفت: اکنون شرایط اخذ ویزای ایران برای ۱۹۰ کشور جهان از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در ارومیه فراهم شده است.

فعالیت 10 هزار مهندس کشاورزی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌های استان گفت: ۱۰ هزار مهندس کشاورزی نیز در آذربایجان‌غربی مشغول فعالیت هستند. نادر صفرزاده با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و مقامات انگشت‌شماری از کشورهای خارجی به ایران رفت و آمد می‌کردند، افزود: این در حالی است که اکنون رفت و آمدهای سران کشورهای خارجی به ایران افزایش یافته است. وی با اشاره به وجود سه فرودگاه در استان افزود: فرودگاه‌های ارومیه، خوی و ماکو آماده صادرات محصولات کشاورزی استان هستند. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی با قدردانی از شورای شهر و شهرداری ارومیه، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی در برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: این مجموعه با هماهنگی یکدیگر فضایی را برای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان و ارومیه فراهم کرده‌اند.