ایجاد «خانه مسافر» در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: سومین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بررسی جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری برگزار شد. مجتبی نیک‌کردار، معاون استاندار و رئیس کارگروه گردشگری استان، در این نشست با اشاره به اینکه پلیس، آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و شهرداری مکلف هستند برای کمک به بهتر برگزار شدن جشنواره غذاهای محلی میراث فرهنگی را یاری دهند، اظهار کرد: در این جشنواره با ارائه غرفه به شهرستان‌های استان به آنها کمک شود تا ظرفیت‌های خود را نشان دهند. وی ادامه داد: فرهنگ استفاده از نوشیدنی‌های سالم و استفاده از آن نیز در این نمایشگاه ارائه می‌شود. معاون عمرانی استاندار درباره بحث خانه مسافر نیز با اشاره به اینکه برخی از مسافران به هر دلیلی نمی‌خواهند در هتل یا پارک اقامت کنند و ترجیح می‌دهند در خانه ساکن شوند، افزود: این تقاضا در استان در حال ساماندهی است.

وی اعلام کرد: ایجاد خانه مسافر می‌تواند به ایجاد اشتغال منجر شود. نیک کردار با تاکید براینکه لازم است در گام اول این طرح، خانه مسافر فقط به خانواده‌ها اجاره داده شود تا سوءاستفاده‌ای رخ ندهد، اعلام کرد: این موضوع تا زمانی که نقاط ضعف و قوت طرح مشخص شود ادامه دارد. معاون عمرانی استاندار در زمینه مناطق نمونه گردشگری نیز گفت: لازم است از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری مصوب، تعدادی که هنوز اجرای آنها شروع نشده‌ حذف شوند و تعدادی که شروع شده‌اند بازنگری شده و کار کارشناسی روی آنان صورت گیرد. وی اظهار کرد: قطعا یک منطقه گردشگری نمونه آماده بهتر از ۵۰ منطقه گردشگری است که هیچ‌کدام شروع به‌کار نکرده‌اند. نیک کردار به دستورالعمل شورای‌عالی درخصوص حفاظت از سراب‌ها اشاره و اعلام کرد: از آنجا که تعدادی از مناطق نمونه گردشگری را سراب‌های استان تشکیل می‌دهد هرگونه تصرف در آنها و ساخت‌وساز در حاشیه آنها ممنوع است.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از آمادگی کامل کرمانشاه برای میزبانی جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری و ثبت غذاهای محلی استان در فهرست آثار معنوی ملی خبرداد. جلیل بالایی با اشاره به اینکه کرمانشاه از ۲ تا ۴ شهریور میزبان جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری است، اظهار کرد: این جشنواره طی روزهای برگزاری از ساعت ۱۷ تا ۲۳ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: غذاهای منتخب محلی استان‌های شرکت‌کننده در جشنواره منطقه‌ای غذا در فهرست آثار معنوی ملی ثبت خواهند شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه از وجود ۳۲۰۰ تخت برای اقامت مسافران و گردشگران در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها خبر داد و افزود: چند سالی است که بحث خانه مسافر در کشور مطرح است و کرمانشاه به‌دلیل شرایطی که دارد و حضور گردشگران بیشتر به این سمت روی آورده و اکنون کارگزار آن شکل گرفته و چرخه کار مشخص شده است.

وی به تشریح وظایف کارگزار خانه مسافر پرداخت و اضافه کرد: پس از معرفی اماکن به کارگزار بر حسب تقاضا، کارگزار موظف است که پس از انجام بررسی‌های لازم نتیجه را اعلام تا این سازمان نسبت به صدور مجوز اقدام کند و مرحله پس از آن نیز بازاریابی و جذب مسافران برای اسکان است.بالایی گفت: ایجاد خانه مسافر‌می‌تواند به ظرفیت مهمان‌پذیر بودن کرمانشاه کمک کند. وی گفت: این یک نیاز است که از طرف گردشگرانی که بیش از دو روز اقامت می‌کنند به وجود آمده و در داخل کشور شکل گرفته و در بسیاری از استان‌ها میراث فرهنگی به این موضوع ورود پیدا کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از راه‌اندازی خانه مسافرها در شهرهای جوانرود، نودشه و نوسود خبرداد و تاکید کرد: برای دقیق بودن کار و رفع برخی نگرانی‌ها تمام نکات همچون هویت افراد، کدملی، مبدا و مقصد ثبت خواهد شد. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه به موضوع مناطق نمونه گردشگری اشاره کرد و افزود: زمانی که بحث مناطق نمونه گردشگری شکل گرفت رقابت منفی برای آن به وجود آمد.

بالایی به وجود ۵۰ منطقه نمونه گردشگری در استان اشاره و اعلام کرد: از این تعداد تنها چند مورد هستند که کار روی آنها شکل گرفت و سایر آنها هنوز در نقطه صفر هستند. وی ادامه داد: تنها ۱۰ مورد از این تعداد هستند که اولین اقدامات روی آنها صورت گرفته و سایر آنان به‌دلیل وجود برخی شرایط همچون منطقه حفاظت شده و شرایط سخت اقلیمی که دارند امکان حضور بخش خصوصی و انجام اقدامات در آنجا وجود ندارد. بالایی به بازنگری در این مناطق اشاره کرد و گفت: ویس القرن، سراب روانسر، چشمه ریزه در قالب موافقت‌نامه به بخش خصوصی واگذار شده است، ۷ مورد دیگر از این ۵۰ مورد به شرکت‌های وابسته به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده و ۱۸ مورد دیگر نیز ابتدایی‌ترین شرایط را برای اینکه این نام را دارا باشند، ندارند. علیرضا مرادی بیستونی، معاون گردشگری استان نیز به برپایی جشنواره منطقه‌ای غذا اشاره کرد و افزود: در این جشنواره غذاهای سنتی از رستوران‌های تحت پوشش میراث فرهنگی استان‌ها ارائه می‌شود و پس از امتیاز دادن به آنها در منوی غذای آنها قرار می‌گیرد.

وی به تعداد غرفه‌های هر استان اشاره و تصریح کرد: ایلام ۱۰ غرفه، همدان ۱۵ غرفه، کردستان ۱۲ غرفه و ۳۷ غرفه نیز از استان کرمانشاه و جمعا ۷۰ غرفه برپا خواهدشد. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه به موضوع خانه مسافر اشاره کرد و گفت: اکنون ۲۶ هتل، ۲ هتل آپارتمان و ۱۸ مهمان‌پذیر در استان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های کرمانشاه و قصرشیرین واقع شده‌اند. وی ادامه داد: ۳۲۰۰ تخت جهت اقامت مسافران وجود دارد که درزمان پیک مسافر اسکان آنها در آموزش و پرورش انجام می‌شود. مرادی تاکید کرد: در سال ۷۸ تصمیم برآن شد که واحد‌های اقامتی به سمت و سوی آپارتمانی برود که در آن زمان چندان مورد استقبال واقع نشد اما اکنون این موضوع به‌تدریج در حال شکل‌گیری است به‌طوری‌که اکنون در شهرستان‌های روانسر و جوانرود ایجاد شده است. وی از طراحی سامانه‌ای به صورت سراسری برای اسکان مسافرها خبر داد و افزود: این خانه‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرند، درجه‌بندی می‌شوند و نرخ‌های متفاوتی خواهند داشت. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرد: در سه قسمت ورودی شهر کرمانشاه سه کیوسک طراحی خواهد شد که این مراکز را به مسافران معرفی خواهند کرد.

در بخش دیگری از این جلسه سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: از مجموع ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه ۱۰ منطقه دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستند. سمیه حیدری اظهار کرد: طرح مناطق نمونه گردشگری در سال ۱۳۸۲ تصویب شد و در سال‌های ۸۵ و ۸۷ در دو سفر دولت قبل به استان یک بار طرح ۲۰ منطقه و بار دیگر ۳۰ منطقه نمونه گردشگری در استان تصویب شد. وی ادامه داد: مشکلی که وجود دارد درباره ساماندهی آنها است که از سال گذشته بررسی آنها آغاز شد تا از نقطه صفر به روال منطقی برسند. سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: از آنجا که منطقه ویژه اقتصادی باید در محدوده جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، مذهبی، فرهنگی یا مکان‌هایی که دارای ظرفیت به‌منظور ارائه خدمات از سوی بخش دولتی است نباشد مکلف شدیم که نسبت به این مناطق بازنگری داشته باشیم. حیدری خاطرنشان کرد: از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری تنها ۱۰ منطقه دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستند و بقیه بدون سرمایه‌گذار مانده‌اند. وی سراب نیلوفر، کرند، ریجاب، سراب گلین، سراب پیران، سراب روانسر، قوری قلعه، دربند صحنه، چشمه ریزه و ویس‌القرن را از مناطق نمونه گردشگری استان برشمرد که اکنون سرمایه‌گذار دارند.