راهکار آبی برای شرق پایتخت

دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، محسن عسکری: جلسه هم‌اندیشی شوراهای بخش شریف‌آباد با حضور محمد قمی نماینده پاکدشت در مجلس، علی صادقی فرماندار پاکدشت، بخشدار شریف‌آباد و اعضای شورای شهر و روستاهای بخش شریف‌آباد برگزار شد. در این جلسه عمده مشکلات مردم در کمبود آب و عدم استفاده آنها از امکانات سد ماملو مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به افزایش جمعیت این مناطق، کمبود آب شرب و مصارف کشاورزی از نگرانی‌های مردم این منطقه است که در این جلسه مسوولان به آن پرداخته و راهکارهایی را به‌منظور رفع آن ارائه دادند. همچنین مشکلات شبکه حمل‌ونقل در این مناطق بررسی شد.

حومه تهران نیازمند توسعه زیرساخت‌ها

محمد قمی، نماینده پاکدشت در مجلس در این جلسه با اشاره به اهمیت برقراری عدالت در شهرهای حومه تهران و رشد جمعیتی این بخش گفت: یکی از اصول قانون اساسی بحث عدالت است، این در حالی است که شهرهای اطراف تهران همچون پاکدشت، شریف‌آباد، قرچک، ورامین و بسیاری از نقاط دیگر محروم‌ترین نقاط کشور هستند و هنوز زیرساخت مناسبی با توجه به رشد جمعیتی آن تعبیه نشده است.

قمی با اشاره به جمعیت ۵۵۰ هزار نفری پاکدشت افزود: جمعیت پاکدشت از ۹ استان کشور همچون سمنان و کهکیلویه بیشتر است و این یعنی منطقه نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. زمانی کل جمعیت ما از نظر دانش‌آموزی در ورامین و پاکدشت نزدیک به ۴۰ هزار نفر بود درحالی‌که اکنون تنها در منطقه قرچک بیشتر از ۱۰۰هزار دانش آموز داریم و این به معنی رشد چند برابری جمعیت در منطقه است. نماینده پاکدشت در مجلس افزود: شهرک صنعتی علی‌آباد به‌رغم اینکه در کنار پاکدشت قرار دارد و جزئی از این شهرستان بوده، به نام گرمسار ثبت شده و عوارض و مالیات آن نیز به آنها تعلق می‌گیرد این در حالی است که در بدو امر قرار بود، شهرک‌های صنعتی در حومه تهران باشند.

رفع فعلی کمبود آب منطقه با تعبیه مخازن

وی با اشاره به به مشکلات پیش آمده درباره سد ماملو گفت: اگر همین امروز بودجه لازم را برای اجرای این طرح اختصاص دهند، باز هم اجرای این طرح ۵/ ۲ سال طول می‌کشد. یعنی اگر شبانه‌روزی کار کنیم، باز هم ۵/ ۲ سال طول می‌کشد که این آب برای ورامین و پاکدشت تصفیه شود و ما نیز بتوانیم از آن استفاده کنیم. قمی اظهار کرد: با توجه به اینکه اجرایی شدن طرح سد ماملو بیش از دو سال زمان می‌برد، فکر کردیم برای حل مشکل آب مردم منطقه، مخزنی را با همکاری شورای شهر شریف‌آباد و وزارت نیرو در بخش بالای شریف آباد تعبیه کنیم. قرار است یک لوله از سد ماملو به این مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی متصل شود تا مناطق مختلف پاکدشت بتوانند از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: البته در ادامه این روند برای یک مخزن بزرگ دیگر نیز بودجه تخصیص داده شده تا در بالای حصار‌امیر تعبیه شود. این مخزن نیز قرار است که از سد ماملو تغذیه شود و مناطق مختلف پاکدشت که با کمبود آب رو به رو هستند از آن استفاده کنند. این طرح در حال بررسی و اجرا است که به‌زودی انجام می‌شود تا مشکلات کمبود آب در منطقه برطرف شود.در ادامه این جلسه، حسین شیرازی، بخشدار شریف‌آباد با اشاره به نقش حیاتی دهیاری‌ها در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به روستاها گفت: تشکیل شوراهای اسلامی از نقاط برجسته‌ای است که توجه به خواست و اراده مردم را مبتنی بر نگاه مردم سالارانه قانون اساسی نشان می‌دهد. به این منظور راه‌اندازی دهیاری‌ها به عنوان تکمیل‌کننده حلقه خدمات‌رسانی مطلوب به روستاها به شمار می‌رود که نقش مهمی در عمران و آبادانی روستاها ایفا کرده است.

وی تاکید بر عرصه تولید ملی را مهم دانست و در این باره اظهار کرد: طی سال‌های اخیر دولت‌ها به‌ویژه دولت «تدبیر و امید» توجه ویژه‌ای بر مساله جمعیت، به عنوان تولیدکننده و نه مصرف‌کننده داشته است. به همین منظور معاونت امور روستایی رئیس جمهوری با ارائه طرح‌های توانمندسازی در روستاها نقش روستا را در تولید پر رنگ‌تر کرده است. همه مسوولان ذی‌ربط معتقدند که تقویت روستاها بی‌شک در توسعه کشور سهم مهمی خواهد داشت. شیرازی از تخصیص ۵/ ۱ میلیارد تومان از بودجه منطقه برای آسفالت معابر خبر داد و گفت: در سال گذشته ۵/ ۱ میلیارد تومان از اعتبارات جرائم راهنمایی و رانندگی منطقه از سوی استاندار تهران و فرماندار پاکدشت برای بهسازی و آسفالت معابر روستاها تخصیص داده شده است که البته این موضوع امسال نیز در حال پیگیری و وصول است.

وی افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد مسکن و وزارت کشور، امور دهیاری‌ها منعقد شده بود ۲۲۰۰ تن قیر یارانه‌ای برای آسفالت معابر روستایی در بخش شریف‌آباد اختصاص یافت، ضمن اینکه در حوزه آبرسانی ۲ حلقه چاه آب شرب نیز حفر و راه‌اندازی شد.بخش شریف‌آباد با وسعت ۳۵۰ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه استان تهران واقع شده است. این بخش با جمعیتی نزدیک به۵۰ هزار نفر دارای یک شهر و ۱۸ روستا است که از این ۱۸ روستا ۱۷ روستا دارای دهیاری است. قطعا این بخش به‌دلیل واقع شدن در مجاورت جاده امام رضا (ع) دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حوزه‌های مختلف است. همچنین در حوزه صنعتی، استقرار شهرک صنعتی عباس‌آباد، خوارزمی و لکه‌ها و ناحیه‌های صنعتی همچون شهرک موزاییک‌سازان و جمال‌آباد، شریف‌آباد را به یک منطقه صنعتی مبدل کرده که ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های اقتصادی دارد.

در بخش کشاورزی نیز وجود اراضی حاصلخیز با سطح زیر کشت ۶۷۵۰ هکتار زراعت و ۶۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای و دارا بودن دامداری‌های متعدد صنعتی و کوچک روستایی سنتی پراکنده نقش بسزایی در تولید و تامین نیازهای کشاورزی استان تهران دارد.وجود نیروگاه برق سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت از دیگر وجوه استراتژیک بخش شریف‌آباد است. جاده بین‌المللی امام رضا(ع) نیز برای این بخش ظرفیت‌های متعددی شامل تردد روزانه ترانزیت بار و توریسم از شریف‌آباد به شرق و از شرق کشور به استان تهران به‌عنوان دروازه ورودی استان اهمیت خاصی دارد.