موانع صادرات برطرف شوند

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: در ۶ ماه گذشته حداقل ۶۰ گروه تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف به اتاق بازرگانی تبریز آمده‌اند و این گروه‌ها به‌دلیل ظرفیت‌های استان علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در استان هستند.

صمد حسن‌زاده در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار، مشوق‌های اقتصادی موجود در استان را که از سوی مدیریت عالی استان برای جذب سرمایه‌ در نظر گرفته شده از عوامل تاثیرگذار در علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان دانست و یادآور شد: هدف مدیریت کلان استان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی نوسازی تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنایع استان است که به خاطر مشکلات زیرساختی و تحریم‌ها نتوانسته‌ایم همزمان با تکنولوژی روز دنیا ماشین‌آلات واحدهای صنعتی خود را به روز کنیم که عامل موثری در عدم موفقیت ما در بازارهای خارجی است.

حسن‌زاده بزرگ‌ترین مشکل اجتماعی کشور را مساله بیکاری اعلام و خاطرنشان کرد: تنها راهکار حل این معضل، تولید محصولات صادرات‌محور است تا بتوانیم رونق اقتصادی را به کشور بازگردانیم و رکود حاکم بر اقتصاد کشور را برطرف کنیم. رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: بر اساس مصوبه هیات نمایندگان بودجه اتاق تبریز ۳۵ میلیارد ریال است که اولویت در بودجه با پذیرش و اعزام هیات‌های خارجی است و خرید و احداث محل جدید برای اتاق بازرگانی که در شان آذربایجان و تبریز باشد.

وی درباره جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز گفت: جلسات شورای گفت‌وگو به دبیری رئیس اتاق و با ریاست استاندار تشکیل می‌شود که تاکنون ۲۳ جلسه در آذربایجان شرقی تشکیل شده تا به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی رسیدگی و در صورت نیاز مصوباتی برای حل آن در استان ارائه کند. وی افزود: اگر مشکلات پیش‌رو قابل حل در استان نبود به شورای گفت‌وگوی مرکز در تهران و در صورت نیاز به صورت لایحه به مجلس تقدیم می‌شود تا آنها قوانین مورد نیاز برای بهبود فضای کسب‌وکار و اقتصاد را تدوین کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در زمینه حمایت‌های دولت از واحدهایی که با مشکلات مالی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: واحدهای که مشکل دارند در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام می‌کنند تا مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرارگیرند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده تاکنون ۵۰۰ واحد تولیدی شناسایی شده‌اند که یا تعطیل شده یا با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود در حال تولید هستند. وی افزود: از واحدهای بررسی شده، پرونده ۱۶۲ واحد برای ارائه تسهیلات مالی به بانک‌های عامل معرفی شده است.

حسن‌زاده رقم تخصیص یافته به استان از طرف دولت را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون از این میزان رقمی تحویل بانک‌های استان برای ارائه به بنگاه‌های اقتصادی نشده ولی بانک‌های استان در تلاش هستند تا با تحویل این رقم از منابع داخلی خود، به ۱۶۲ پرونده معرفی شده کمک کنند.

حسن‌زاده درباره عدم موفقیت واحدهای تولیدی در صادرات به کشورهای خارجی گفت: عواملی همچون قیمت تمام‌شده، بالا بودن نرخ سود بانکی و ورود میلیاردها دلار کالای قاچاق به کشور امکان رقابت با شرکت‌های خارجی را برای تولیدکننده کشور سخت کرده است چراکه با ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های ۴۰ تا ۵۰ سال پیش در حال تولید است که انرژی بیشتری مصرف می‌کند و نمی‌تواند با تکنولوژی‌های روز دنیا که با راندمان بالا و انرژی کمی تولید می‌کنند، رقابت کند.

وی گفت: با تمام مشکلات پیش‌رو اگر کوچک‌ترین حمایتی از واحدهای تولیدی به‌عمل آید مدیران بنگاه‌ها می‌توانند جایگاه شایسته‌ای برای محصولاتشان در جهان کسب کنند. حسن‌زاده در ادامه عدم تدوین استراتژی صنعتی کشور را یکی از عوامل تاثیرگذار در وضعیت نه‌چندان مناسب واحدها دانست و یادآور شد: با تمام مشکلات موجود ۸ واحد تولیدی استان در سال ۹۴ جزو واحدهای نمونه کشوری شده‌اند که این نشان می‌دهد در صورت آماده بودن زیرساخت‌ها، واحدهای تولیدی استان می‌توانند جایگاه مناسبی برای استان و کشور در جهان کسب کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز درباره همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی گفت: ۲۲ سال به‌طور مرتب این همایش از سوی اتاق تبریز در سطح ملی برگزار شده است و قطعنامه‌های آن در حل مشکلات اقتصادی و تجاری راهگشا بوده است و به‌عنوان یک برند برای تبریز و استان دارای اهمیت است. این همایش امسال نیز همچون سال‌های گذشته در آبان ماه برگزار خواهد شد.

وی کسب رتبه اول صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر برای استان را از تاثیرات مثبت این همایش دانست. حسن‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذار خارجی شرایط کشور را در نظر گرفته و با قوانین آن کشور آشنا می‌شود و اگر شرایط را مساعد دید برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند، افزود: مشکلات داخلی همچون عدم صدور ضمانت‌نامه بانکی به بخش خصوصی خارجی و بیمه سرمایه‌گذاران خارجی از عمده مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران است.وی اظهار امیدواری کرد: با حل این مشکلات بتوانیم در موضوع جذب سرمایه خارجی موفق عمل کنیم.

ابوالفتح ابراهیمی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و مدیرعامل مجموعه تراکتور سازی ایران هم در این نشست گفت: کمیسیون صنایع، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، بازرگانی و خدمات، صنایع‌دستی، فرش و گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، کمیسیون مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و کمیسیون صادرات در اتاق تبریز به‌صورت مستمر با هدف پیگیری مشکلات مربوطه فعال هستند تا از طریق کارشناسان راهکارهای مناسبی را برای بهبود وضعیت و برطرف کردن موانع پیش‌روی جامعه ارائه دهند. وی گفت: کشورهایی که اکنون در تولید و صادرات حرفی برای گفتن دارند حمایت‌های همه‌جانبه دولت‌های خود را به همراه داشته‌اند. ابراهیمی اعطای جایزه صادراتی را ازجمله حمایت‌های دولت‌ها از بنگاه‌های صنعتی دانست.

جمشید برزگر، نایب‌رئیس دوم اتاق تبریز و رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور و استان نیز در ادامه درباره عدم موفقیت در تجارت با روسیه، عدم رقابت‌پذیری تولیدات با محصولات کشورهای دیگر، بسته‌بندی نامناسب محصولات و فرسودگی ناوگان حمل و نقل را از علل عدم موفقیت در ورود به بازار روسیه دانست و اظهار امیدواری کرد: با فراهم کردن زیرساخت‌ها بتوانیم به بازارهای منطقه و جهان ورود موثر و مستمری داشته باشیم. وی تعامل سازنده با سایر کشورها را از عوامل موثر در رونق اقتصادی کشور دانست. رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور در زمینه معادن استان نیز گفت: معادن از ظرفیت‌های موجود استان و کشور است که می‌تواند در توسعه اقتصادی و صنعتی نقش بسزایی ایفا کند.